Az infokommunikációs guruk a chatbot-forradalomról cikkeznek. Ezek a mesterséges intelligencia, pontosabban a „gépi tanulás” (machine learning) olyan automatizált mechanizmusai, amelyek értesítéseket és szülinapi jókívánságokat küldenek helyettünk, vagyis teljesen önállóan lebonyolítják kommunikációnk egy részét. De nem ez az egyetlen terület, ahol hatalmas szerepet kapnak. Az algoritmusok egyre több mindent elvégeznek helyettünk.
A Google talán nem véletlenül időzítette az amerikai elnökválasztás finisére azt az szolgáltatást, mely felajánlja, hogy leellenőrzi, vajon egy híranyag állításai megfelelnek-e a valóságnak. Elvégre a Trump kontra Clinton meccsben sok-sok vád hangzik el, és nem mindegyik feltétlenül igaz. A Google új terméke nem járőrözi végig az egész internet. Csak bizonyos fontos, kiemelt híranyagoknál ajánlja fel az opciót, hogy megmutatja, mi igaz, és mi nem egy újságcikkből. Ezek a news.google.com „new story” boxában fognak megjelenni, valamint a Google News & Weather Androidos és iOS operációs rendszerű appján Angliában és az USA-ban. A „fact check” címszó a cikk címe felett vagy előtt jelenik meg szürke betűkkel.
A tényellenőrző honlapok is kódokat, algoritmusokat használnak, nem emberek ülnek náluk lexikonokkal és újságkivágásokkal a kezükben. A hírek valóságtartalmának ellenőrzése egyébként fontos lehetne a híraggregátor szájtok számára is, nemrég például a Facebookot érte támadás, amiért egy valótlan sztorit hirdetett a hírfolyamban Megyn Kelly amerikai újságírónőről. Az FB azóta kijelentette, hogy megváltoztatta hírfigyelő algoritmusát.
Jobban ismer, mint mi magunkat?
Eközben a Tinder társkereső (gyakran leginkább szexrandi-szervező) app olyan algoritmust izzított be, amely megítéli, melyik a legszexisebb fotónk, és ennek alapján helyettünk újrarendezi az adatlapunk képeit, hogy minél több ember számára váljunk érdekessé. Ez az opció a „smart photos” nevet kapta.
Nem arról van szó, hogy az algoritmus magától tudná, mik a szexepil – úgyis mint sex appeal – jellemzői. A gépi tanulás jegyében bizonyos időközönként variálja, melyik a legelső fotó, ami megjelenik, és elemzi, hogy arra mennyien mozdították el az ujjukat jobbra az érintőképernyőn – ez a lájkolás megfelelője a Tinderen. Majd ugyanezt megteszi a többi képpel is. Az eredményből szűri le, melyik fotónkon tűnünk a legvonzóbbnak.
A Tinder azt állítja, hogy a „smart photos” algoritmus tesztelése során bebizonyosodott: 12 százalékkal tudja növelni, hány ember tetszett egymásnak kölcsönösen. A Tinder egyébként nincs egyedül a vizuális szexiség elemzésével. A Coffee Meets Bagel társkereső app is elindított egy olyan opciót, hogy az emberek két fotót tölthetnek fel magukról, az app pedig megvizsgálja, melyik a vonzóbb kép. Itt azonban rábízzák a felhasználókra, hogy megváltoztatják-e a képeiket. A Tinder ezzel szemben automatikusan, önmagától váltogatja a fotók sorrendjét.
Az amerikai Macy’s áruházlánc a nyáron olyan mesterséges intelligencia-alapú „asszisztenst” állított üzembe a mobilos vásárlásokra (m-commerce) kísérleti jelleggel, mely segít a vevőknek eligazodni a boltjaiban. Az algoritmus közli a boltba belépő vevővel, hogy melyik márkát hol találhatja, vagy éppen mi kapható az áruházban. A „mobil társat”, ahogy a Macy’s nevezi az asszisztenst, az IBM Watsonja fejlesztette – Watson volt az a „kognitív számítógép”, mely a Jeopardy tévés vetélkedőn legyőzött egy embert.
A Macy’s-t az utóbbi időben sok kritika érte, hogy hagyta lerohadni az áruházait. A polcokon sok helyütt összevissza vannak dobálva az áruk, az árleszállítások kaotikusak. Azzal, hogy befogják az AI-t is az értékesítésbe, az cél nemcsak a bevétel növelése, hanem a hús-vér eladók felszabadítása, akik mentesülnek az egyszerű kérdések megválaszolása alól, és a komplexebb problémamegoldásokra koncentrálhatnak. A virtuális asszisztens válaszait és javaslatait úgy állították össze, hogy összegezték, milyen kérdéseket kapnak leggyakrabban a bolti alkalmazottak.
Egyelőre 10 amerikai város Macy’s áruházaiban működik az algoritmikus segítség. Stephen Gold, az IBM Watsonért felelős alelnöke azt mondta, előbb-utóbb oda fognak jutni, hogy a virtuális asszisztens személyre szabott öltözködési tanácsokat is tud majd adni a vásárló válaszai, kérdései alapján, sőt riasztani is tudja a bolti eladót, ha szükséges. A Macy’s-nek fel kell kötnie a gatyáját, ha versenyben akar maradni az Amazonnal, mely egyre nagyobb szeletét orozza el a fizikai áruházak forgalmának.
Az 1-800 Flowers és a North Face már használnak hasonló megoldást a honlapjukon, de a bolti vásárlási élménnyel még nem kötötték össze ilyen szorosan.
Forrás: Business Insider, The Telegraph