Egy olyan egy- vagy kétnapos tréning, ahol egyszerre több jelentkezőt szerepjátékok, esettanulmányok és prezentációk során előre maghatározott szempontok alapján több külső szemlélő, szakember figyel meg és értékel.
A külső megfigyelők legtöbbször funkcionális vezetőkből illetve különböző cégek személyzetis munkatársai közül kerülnek ki.
Az Assessment Centre ősét német pszichológusok fejlesztették ki az 1930-as években, majd továbbfejlesztették a módszert a két világháború közötti Angliában. A második világháború éveiben (nem meglepő módon) kémek kiválasztására használták Az Egyesült Államokban, majd innen terjedt el a gazdasági szférába.
A rövid történeti áttekintés után most nézzük mit is jelent ma a gyakorlatban ez a módszer.
Ezen tréningekre bárki jelentkezhet, aki idejében észbekap egy-egy ilyen hirdetés láttán.
A jelentkezők által megoldandó feladatok, szerepjátékok és esettanulmányok a jövőben betöltendő feladat- és munkakört szimulálják. A szervezők részéről első lépés a pozíció betöltéséhez szükséges elvárások és képességek feltérképezése. Majd ezeket az igényeket átültetik szimulációs játékokká. Fontos, hogy a kitalált játékok és feladatok azon képességeket tegyék mérhetővé, amelyeket a közös előkészítés során a munkaköri elvárásként határoztak meg, s emellett szórakoztatóak és fantáziadúsak is legyenek.
A következő lépés a csoportok összeállítása. Az 1-2 napos tréning alatt akár 40 jelöltet is értékelni lehet. Optimális esetben csoportonként 6-8 fő vesz részt a tréningen. Általában 3-6 megfigyelő jut egy-egy csoportra.
A megfigyelők nem laikusok, hanem a szervező cég munkatársai, másrészt a potenciális munkaadó vállalat személyzeti ügyeket bonyolító munkatársai. Az assessment centre előtt ők is kiképzésen vesznek részt, ahol megfigyelési, értékelési gyakorlatokat végeznek, megismerik az értékelő dimenziókat.
A megfigyelők egy részletesen kidolgozott mátrixban értékelnek minden egyes résztvevőt. A csoportvita és a prezentációs feladat megfigyelési szempontjai: hitelesség, verbális kifejezés, nonverbális kifejezés, kongruencia, magabiztosság, s ezek alapján: összbenyomás. Ezen szempontokat egy skála segítségével értékelik, ahol a skálaértékek: fejlesztendő, tipikus, kiváló.
A csoportvita során a megfigyelők a következő tényezők meglétét/hiányát figyelik és értékelik egy 1-9-ig terjedő skálán: kommunikáció, kreativitás, integráció, operatív gondolkodás, rugalmas viselkedés, majd mindezek összességéből jön létre az összbenyomás.
Az Assesment Centre tréning utolsó lépése a visszacsatolás (feedback), vagyis amikor a résztvevők mindegyike egyéni, tehát személyreszóló visszajelzést kap teljesítményéről. Ezen értékelés segítségével fejlesztheti képességeit, melyek az áhított munkakör betöltéséhez nélkülözhetetlenek. Az elfogulatlan külső megfigyelők értékeléséből sokat profitálhatnak a résztvevők: az önismeret és a személyiség fejlődés egy élten át tartó folyamat. Az Assessment Centre nagy segítséget nyújt hibáink, gyengeségeink feltérképezéséhez, fejlesztéséhez. A legfőbb erénye azonban, hogy akik a tréning alatt nem futamodnak meg a kihívásoktól, s végigcsinálják a két napot, azok óriási előnnyel indulnak egy-egy pozíció megszerzéséért, ha a munkaadó ezt az egyre divatosabb kiválasztási módszert alkalmazza.
Végezetül bemutatunk egy konkrét feladatot, mellyel a jelentkezők a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem állásbörzéjén találkozhattak (Art of Knowledge Kft. közlése alapján):
Csoportvita-feladat
Ön egy gazdaságtudományi felsőoktatási intézmény végzős hallgatója. Egy nemzetközi megmérettetés keretében, a magyar csapat tagjaként lehetőséget kapott arra, hogy egy nagy multinacionális cég munkatársai számára bemutatkozó prezentációt készítsen el és adjon elő.
A bemutatkozási lehetőséget nagyon fontos jól kihasználni, mert igen nagy tétje van.
A multinacionális cég még nem rendelkezik Közép-Kelet-Európában központtal. A prezentációt követően dönti el a cég képviselet, hogy a magyar, a lengyel, a cseh és a lett csapat közül melyik alkalmas leginkább a cég management-trainee programjának megvalósítására.
A cég célja a programmal: Az elkövetkező 3-5 évben kinevelni a leendő középvezetői gárdáját. A program kezdetén külföldi szakértők irányítása alatt dolgoznak a munkatársak, majd fokozatosan kapnak nagyobb felelősséggel és döntési jogkörrel járó, önálló feladatokat, töltenek be konkrét pozíciókat.
Ön a kiválasztott csapat tagja, akik ezt a prezentációt elkészítik és előadják. A felkészülésre és bemutatkozásra együttesen rendelkezésre álló idő 50 perc, amely az alábbiak szerint oszlik meg:
5 perc Feladat elolvasása, értelmezése
10 perc Egyéni felkészülés (saját ötletek, tervek felvázolása)
30 perc Csoportos felkészülés, a bemutatkozó anyag megtervezése, elkészítése
15 perc Az elkészített anyag bemutatása a megfigyelőknek
Jelenjenek meg az iskolák és a személyek erősségei egyaránt, az iskolai évek alatt felhalmozott ismeretek, tudásanyag és egyéb kiegészítő, fontos információk!
Mutassák be, hogy miért Magyarország és a magyar gazdasági felsőoktatásban végzett diákok jelentik a legalkalmasabb választás a multinacionális vállalat számára.
Ügyeljenek a munka esztétikumára, illetve arra, hogy a prezentációból lehetőleg mindenki részt vállaljon.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.