5 igazán nagy honlap név gond

A jó domain név a sikeres honlap alapja. Ennek ellenére sokszor a legnagyobbak sem védik megfelelően a sajátjukat. Hogyan nyúlta le valaki a google.com-ot? Vagy hogy lehet, hogy elnökjelölt honlapja egy másikéra mutat? Ha velük megesett, nekünk sem árt vigyázni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi is számtalanszor beszéltünk már róla, ahhoz, hogy egy céget komolyan vegyenek, elengedhetetlen a megfelelő domain név. Tulajdonképpen ez az egyik alapja a sikeres honlapnak. (Hogy mi a jó, arról itt olvashat bővebben.) Tudják ezt a nagyvállalatok és közéleti szereplők is, nem véletlen, hogy hatalmas erőforrásokat fordítanak arra, hogy biztosítsák saját online jelenlétük alapját. De bárhol becsúszhat valami probléma, még a legnagyobbaknál is…

Nézzünk néhány igazán nagy volumenű példát, ahol a domain névért folytatott küzdelem végül jó véget ért – előbb vagy utóbb.

Kép: SXC

Rajongó vs. gyártó

A szupermenő, hatalmas terveket kovácsoló világvállalat a Tesla éppen csak a múlt héten tudta véglegesen a tesla.com webcímet – eddig kénytelen volt a sokkal bonyolultabb teslamotors.com címet használni. Az egyszerűbb domain eddigi tulajdonosa egy magánember, aki mérnökként a vállalat névadójának, Nicola Teslának nagy rajongója. Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy ennyi év után most mivel győzték meg az eredeti tulajt, hogy átadja a nevet. Minden esetre az most már a vállalat korábbi honlapjára van átirányítva.

A cég ikonikus elnökéről itt olvashat.

Elnöki harc

Javában zajlik az Egyesült Államokban az elnökválasztás előtti hadjárat és lám, a domain neveknek még ebben is fontos szerepe van. Nemrég az egyik jelölt Jeb Bush honlapja (jebbush.com) rejtélyes módon egyszer csak elkezdett a rivális Donald Trump oldalára mutatni. A dolog valószínűleg annak köszönhető, hogy menet közben lejárt a domain név tulajdonjoga és nem gondoskodtak a meghosszabbításról. Nagy zavart valójában nem okozott, Bush ugyanis időközben visszalépett a versenyből, de meglehetősen szórakoztató.

Kié a céges domain név?
Egy új vállalkozás induláskor sokszor lényegtelennek tűnik, hogy ténylegesen kinek a nevére lesz bejegyezve az új cég, termék vagy szolgáltatás domain neve. Pedig a nem megfelelő bejegyzésnek komoly következményei lehetnek. Szakértőnk rávilágít, mi ilyenkor a teendő.
A legnagyobb

Még a Google keresőóriásnál is előfordulnak hibák. Tavaly az egyik volt alkalmazott felfedezte, hogy egyszerűen meg tudja venni a világ talán legismertebb domain nevét, a google.com-ot. Ráadásul mindössze 12 amerikai dollárért. A hibát hamar észrevették és néhány perc után törölték a tranzakciót, de a szerencsés flótást megjutalmazta a Google. 6006,13 dollárt fizettek neki kárpótlásul. Az összeg nem véletlen, a számok jobban megnézve a GooglE szót adják ki. A pénzt az indiai férfi egy oktatással foglalkozó alapítványnak ajánlotta fel. Ezt meghallva a keresőóriás megduplázta az összeget. A történet meghatóan szép – talán túl szép is – ezért sokan arra gyanakodnak, hogy a keresőóriás egy fantasztikus PR akciót hajtott végre tulajdonképpen, hiszen az esetről hetekig cikkeztek a nemzetközi lapok.

A mese és a valós erő

Angliában a starwars.co.uk oldalt szerezte meg egy a filmmel kapcsolatos kosztümöket árusító berkshire-i üzlet több mint tíz évvel ezelőtt. Nemrég viszont a regisztrációkat intéző Nominet úgy döntött, át kell adnia azt a Star Wars brandet birtokló Disney-nek. Az angol tulajdonos keményen harcolt, de végül – nem meglepő módon – a szórakoztatóipari óriás nyerte a domain használatának jogát.

Húsevő vagy állatvédő?

A PeTA (People for the Ethical Treatment of Animals) állatvédő szervezet ellen intézett támadás tulajdonképpen az internet első igazi trollkodása. Egy Michael Doughney nevű férfi a peta.com domain nevet ugyanis a "People Eating Tasty Animals", vagyis az kb "Az emberek fincsi állatokat esznek" tartalmú weboldalhoz kötötte 1995-ben. 2001-ig pereskedtek, a bitorló pedig az amerikai alkotmány első, a szólásszabadságról szóló kiegészítésére hivatkozva védte saját érdekeit. A pert végül az állatvédők nyerték, köszönhetően a kifejezetten az internetes domain nevekkel való rosszhiszemű visszaéléseket szabályozó 1999-es törvénynek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo