A nemzetgazdasági miniszter által benyújtott, egyes adó-törvényeket módosító javaslat tartalmazza, hogy az áfa általános kulcsa 2012. január 1-jével 27 százalékra emelkedik. A pénztár-gépeket február 29-éig kell átállíttatni, addig kézzel írt számla és nyugta pótolja a gépit.
A javaslat szerint az önkormányzat települési adót vethet ki, de ezt az adónemet nem állapíthatja meg törvényben szabályozott közteher tárgyára. Ilyen a jövedelem, az adózás előtti eredmény és az árbevétel. A települési adó maximális összege nem haladhatja meg a vállalkozás által fizetendő iparűzési adót, a befizetett települési adó pedig levonható lesz az iparűzési adóból. Az önkormányzat által kivetett építmény- és telekadó révén beszedett összegek emelkedhetnek. Bár az adó mértéke nem haladhatja meg az ingatlan forgalmi értékének 3 százalékát, de az adó alapja kibővül: az eddigi korrigált forgalmi érték (az illetéktörvény alapján megállapított forgalmi érték 50 százaléka) helyett a teljes forgalmi érték lesz az adóalap. A kormány szándéka, hogy bővítse a helyhatóságok adózási mozgásterét.
Koradélután, még a javaslat benyújtása előtt a gazdasági tárca közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a sajtóban megjelent több információ téves, például „...a kormány javaslata szerint a jövőben sem fogja népegészségügyi termékadó terhelni a kávét", s „az ízesített sörök és alkoholos frissítők esetén egységesen 20 forint/liter népegészségügyi termékadó mértékre tesz javaslatot kormány."
A népegészségügyi termékadót szabályozó törvénybe bekerült a cukrot tartalmazó sör is, amelynek literenként 20 forint lesz az adója. A korábbi termékek közül csak az energiaital literenkénti 250 forintos adója nem változik. Az üdítőitalé literenként 5 forintról 7 forintra, a süteményé kilogrammonként 100 forintról 150 forintra, a sós snacké és az ételízesítő pedig 200-ról 250 forintra emelkedik.
A benyújtott javaslat szerint a baleseti adó a népegészségügyi adóról szóló törvénybe kerül be kiegészítésként, és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjának 30 százalékaként a biztosítók szedik be minden ügyféltől, aki kötelező gépjárműfelelősségbiztosítást fizet. Az NGM közleménye a baleseti adóval kapcsolatban rámutat: arra a türelmi időszakra, ameddig a biztosító szolgáltatása fennáll, de a biztosított elmulasztja a díj és az adó megfizetését, a beszedés kockázata nem a biztosítót terheli. Mivel a baleseti adót a biztosítási díj százalékában határozzák meg, így egyértelműen figyelembe veszik a biztosítottal kapcsolatos kockázatot, beleértve a baleset által okozott egészségügyi kockázatot is. A biztosítói piac szereplőinek első visszajelzései alapján az adónak hatása lesz az árakra, így feltehető, hogy a kialakuló árverseny miatt részben a biztosítók viselik majd annak terhét - teszi hozzá az NGM a közleményben.
A személyi jövedelemadó és a járulékok szabályainak változása miatti esetleges nettó bércsökkenés ellentételezése érdekében a kormány kompenzációs rendszert alakít ki - ismerteti a közlemény. A kompenzáció részleteit már kidolgozták, s ezeket a munkaadók és a munkavállalók érdekképviseleti szerveivel egyeztetik. A nettó bér mértékére hatással lévő törvénymódosítások csak 2012. január 1-jén lépnek hatályba, így a kormány a kompenzáció alapos előkészítésére fekteti a hangsúlyt, „a szükséges jogszabályok kellő időben el lesznek fogadva" - olvasható a közleményben.