Százezrektől válhatnak meg az új autógyárak

A dízel-botrány, az elektromos autók elterjedése történelmi változást hoz, olyat, mint amikor a robbanómotor felváltotta a lovat. Ám a fordulatnak sok munkahely áldozatul eshet - csak a VW-konszernnél 10-15 gyár válhat feleslegessé.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A most alakuló új német kormányról folyó tárgyalásokon a Zöldek azt igénylik, hogy 2030-tól tiltsák el a robbanómotoros járműveket. Ez aligha kerül majd be a kormányprogramba, de tény, hogy a nagyvárosokból  (és a nem távoli jövőben az utakról is)  fokozatosan kiszorítják majd a súlyosabban szennyező dízeleket. Miután szennyeznek a benzinmotorok is, a jövő kétségen kívül az elektromos meghajtásé - mégpedig a vezető nélküli járműveké..

Kép: shutterstock

Ennek tudatában vannak  a nagy gyártók is, amelyek vezetői előtt árom feladat áll:

  • megőrizni vezető helyüket az iparágban,
  • pénzt keresni,
  • mindezt úgy, hogy lehetőleg mérsékelni tudják a leépítéseket.
A számítás egyszerű: az elektromotorok sokkal kevesebb  alkatrészből állnak, gyártásuk lényegesen egyszerűbb. Amíg például egy nyolchengeres robbanómotor 1.200 alkatrészből áll, az elektromos csak 25-ből, s ez nyilvánvalóan nem maradhat következmények nélkül a szektor foglalkoztatottjai számára. A nagy szakszervezet, az IG Metall becslése szerint a jövendő átállással csak a Volkswagennek 10-15 üzemét kell majd leállítania.

A hamburgi gazdaságkutató intézet, az IFO tanulmánya azt mutatja, hogy a német autóipar kereken 900.000 alkalmazottjának a fele válik feleslegessé, ha leállítják a robbanómotorok gyártását. A veszteségnek csak egy részét egyenlítené ki, hogy az elektromos meghajtások gyártására új munkaerőt kell majd felvenni.

A konszerneknek mindenesetre lélegzetvételi szünetet biztosítanak a hibrid meghajtású kocsik. Annál is inkább, mivel azokkal könnyen javítják gyártmányaik előírt, átlagos levegőszennyezési statisztikáját: így például a BMW X5-ös, kéttonnás dízel SUV-ját  3.3 l-es átlagfogyasztással tudják szerepeltetni (még akkor is, ha ez messze van a valódi fogyasztástól). Ugyanakkor a kettős meghajtású kocsik gyártása több munkaerőt igényel.

E.Go Life – az új városi csoda
Az elektromos autó jövője nem a távolsági, hanem a városi közlekedésben van, hirdeti egy német műegyetemi tanár. A német posta több ezer kézbesítő kocsit vásárolt tőle – majd megvette a gyárát. Günter Schuh most elektromos városi kisautót gyárt, amelyhez jövőre 12.000 euróért juthatnak hozzá a németek.
Párhuzamosan persze nagy lendülettel folyik az e-kocsik fejlesztése. Egyedül a VW a következő években 20 Mrd. eurót fektet be ezen a területen, további 50 Mrd.-ot a járművekbe szánt akkuk fejlesztésére. Hasonló összegeket állított be ezekre a célokra a BMW és a Daimler is. A siker attól függ, mennyire sikerül megküzdenie a németeknek a kaliforniai vetélytársakkal.

Ott nagy konszernek és startupok már olyan üzleti modelleken dolgoznak, amelyek összekapcsolják az e-mobilitást az automatizálással és a szolgáltatásokkal: terveznek autó-megosztó vállalkozásokat, “önműködő” (pl. teherszállító) e-autó flottákat, készülnek szoftverek a robotautóknak és terveznek szolgáltató-hálózatokat az önműködő kocsik szervizelésére.

Nem utolsó sorban meggondolandó, hogy az e-meghajtású kocsik többsége jelenleg Kínában készül. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy a személyautók száma a világon 2030-ra megkétszereződik... (SPIEGEL)

 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo