A páciensélmény-tervezés lényege, hogy az adott egészségügyi intézmény megismerje és megértse a betegek igényeit még azelőtt, hogy ők elkezdik keresni a megoldást a panaszukra. Azaz pontosan olyan szolgáltatást kell számukra nyújtani, amelyet ők keresnek. Ha ez nem így történik, akkor a beteg elégedetlen lesz és jobb esetben másik szolgáltatót keres, rosszabb esetben felhagy a kezeléssel, ami a betegsége súlyosbodásához vagy akár halálhoz is vezethet. Ennélfogva nem csupán gazdasági, hanem össztársadalmi érdek is a páciensélmény fejlesztése, legyen szó állami vagy magánellátásról.
Külföldön már régóta foglalkoznak páciensélmény-tervezéssel
Külföldön már évtizedek óta alkalmazzák a páciensélmény-tervezést az egészségügyben, sokszor egészen meglepő eredménnyel. A világ egyik vezető CT és MRI gyártójának, a Philipsnek a páciensélmény-tervezés módszerével sikerült jelentős mértékben csökkentenie a pácienseknek adott nyugtatók mennyiségét és növelni a betegek elégedettségét a szolgáltatással kapcsolatban a saját egészségügyi centereikben, ami jelentős költségcsökkentéssel járt az intézmények esetében. Egy másik amerikai egészségügyi szolgáltató átfogó kutatást végzett a betegútra vonatkozóan, a kutatáshoz orvosi eredményeket, interjúkat és az intézményeikben található, betegek mozgását figyelő kamerák felvételeit is felhasználták. Az eredmények ismeretében újratervezték a teljes betegutat onnantól, hogy a páciens belép az ajtón: átalakították a kórház belső tereit, áthelyezték az egyes funkciókat annak érdekében, hogy minimalizálják a betegek közti interakciókat. A változtatások eredményeképp minimalizálták a kórházi fertőzések számát, és a kórházban töltött idő is csökkent 10 százalékkal.