Az árbevételük 13 százaléka származott új termékcsoportok bevezetéséből vagy új piaci helyszínekről, 4 százaléka pedig új, különálló üzleti tevékenységekből.
A magyarországi vállalatok 29 százaléka, a világ vállalatainak 55 százaléka tervezi azt, hogy a következő három évben más vállalatokat megvásárol. Ezzel a lépéssel az érintett cégek több mint fele (54 százalék) nem evez át másik iparágba Magyarországon, a világban ez az arány 37 százalék. Mezei Szabolcs kiemelte:
„Míg a hazai, akvizíciót tervező vállalatok elsősorban a saját jelenlegi versenytársaikat kebeleznék be, addig világszerte a felvásárlás inkább az új iparágakba való belépést segíti elő.”
Mesterséges intelligencia: hasznos és/vagy veszélyes?
Noha a vállalatvezetők 20 százaléka mondta azt, hogy cégénél nincs szerepe a generatív mesterséges intelligenciának (genAI), a többi 80 százalék egyértelműen hatékonyságnövekedésről számolt be az AI-nak köszönhetően. Emellett az érintett vállalatok több mint egytizedében a bevétel és a jövedelmezőség is nőtt a technológia jóvoltából. Ezek az eredmények ugyan világszinten és hazánkban is elmaradnak attól, amit tavaly prognosztizáltak a vezérigazgatók, a várakozások továbbra is nagyon pozitívak. A megkérdezettek kétötöde például a jövedelmezőség növekedését reméli a genAI-tól 2025-ben.
Érdekes kérdés a bizalom az AI-jal kapcsolatban: általánosságban a magyar vezérigazgatók 38 százaléka bízik a mesterséges intelligenciában, ez az arány világszerte 33 százalék, míg Közép-Kelet-Európában 19 százalék. Mégis, a megkérdezett vállalatvezetők 49 százaléka számít rá, hogy cégénél az AI beépül a technológiai platformokba és a munkafolyamatokba (47 százalék), illetve a munkavállalói készségek (31 százalék) és a termék-/szolgáltatásinnováció terén (27 százalék) is szerepet kap.