Azok, akik nem látják a vállalatukat életképesnek 10 év távlatában, külső tényezőket jelölnek meg legfőbb okokként: az erős iparági versenyt (48 százalék), a szabályozási környezet változását (47 százalék), a költségek emelkedését (46 százalék) és a kereslet csökkenését (44 százalék). Ezek mellett megjelenik a szervezeti hatékonyság hiánya is, ezt 35 százalék látja kihívásnak.
Aki vállalata gazdasági életképességében több mint tíz évre bízik, az leginkább belső tényezőknek tulajdonítja ezt, úgymint a helyes stratégiai döntések (64 százalék), a szervezeti hatékonyság (42 százalék) és a versenynek megfelelő felkészültség (37 százalék) képzettség és készségek tekintetében. Ezeken túl a növekvő kereslet és a szabályozás változásai támogathatják kívülről a fennmaradást.
„A magyar vállalatvezetők jellemzője, hogy cégük életképességének okaként magasabb arányban választják a külső tényezőket, mint társaik világszerte; ez arra utal, hogy a hazai vezérigazgatók a saját vállalatuk helyzetét relatíve kitettebbnek ítélik meg, ugyanakkor ezt a másik oldalon kompenzálják az elsősorban saját képességekre – köztük a vezérigazgató felkészültségére – vonatkozó magabiztossággal”- érvelt Mezei Szabolcs.
Újratervezés különböző terepeken
A változásra való képességet jelzi, hogy az elmúlt 5 évben a magyar cégek 55 százaléka fejlesztett innovatív termékeket vagy szolgáltatásokat – szemben a világban kapott 38 százalékos eredménnyel, 40 százalékuk fogott stratégiai partnerségbe és 38 százalék indult el új ügyfélkör felé.