Kötelező extrák
Az Európai Unióban 2022. július 6. óta már csak rendeletben meghatározott, új biztonsági berendezésekkel rendelkező autó vezethető be a piacra. A jelenlegi elvárás az új típusokra vonatkozik, így a már piacon lévő modellek tovább árusíthatók, 2024. július 7-től viszont már minden új autónak rendelkeznie kell az előírt felszerelésekkel. Ezek között szerepel többek között a fejlett vészfékező, a fáradtságfigyelő, az aktív sávtartó vagy a tolatássegítő rendszer. A korábbiakhoz képest ez számos extra felszereltséget jelent, ami számottevően hozzájárul az új autók árának emelkedéséhez. Ráadásul az előírt kötelezők egyike, az intelligens sebességszabályozó jelzőtábla-figyelő frontkamera vagy táblák hiányában digitális térképpel összeköttetésben lévő GPS-kapcsolat segítségével gyűjt adatot a tempólimitre figyelmezhető közlekedési táblákról, hogy automatikusan a megadott határra csökkentse a jármű sebességét. Ennek értelmében gyakorlatilag arra számíthatunk, hogy az új autók beépített GPS-navigációval érkeznek majd, ami tovább növeli a gyártási költségeket.
Alapár plusz árfolyam növekedése
Az ellátási láncokkal kapcsolatos nehézségek és az infláció hatása a várttal ellentétes tendenciához vezetett, miszerint a gyártók az olcsóbb, elérhetőbb modellváltozatok kárára inkább a nagyobb haszonkulccsal értékesíthető, gazdagabban felszerelt verziókhoz ragaszkodnak, az árérzékeny vásárlóknak pedig ma 5 millió forint is kevés ahhoz, hogy ne teljesen fapados járművet találjanak, ha újautó-beszerzésben gondolkodnak, míg egy alsó-középkategóriás személygépkocsi listaára 10 millió forint körül mozog. Az árak ilyen mértékű megugrásához a forint gyengülése, illetve az ebből eredő kedvezőtlen forint/euró árfolyam is hozzájárul. A KSH januári adatai szerint az új személygépkocsikért 24,1 százalékkal kellett többet fizetni, mint 12 hónappal korábban.