Miért egyre drágábbak az új autók?

Jól ismert, hogy a félvezetők és bizonyos alkatrészek hiánya, a megnövekedett szállítási idők, az orosz-ukrán háború hatása, az elszálló energiaárak vagy a gazdasági recesszió milyen változásokat okozott az új autók előállítási és értékesítési áraiban. Az elmúlt néhány évben tapasztalható óriási mértékű áremelkedést azonban számos további tényező indokolja, melyek közvetve vagy közvetlenül befolyásolják, hogy mennyibe kerül manapság beszerezni és fenntartani egy gépjárművet. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan öt pontban mutatja be ezek hátterét, illetve a lehetséges megoldásokat.

Technológiai váltás

Az Európai Parlament nemrég jóváhagyta a Fit for 55 klímavédelmi csomag részeként azt az új szabályozást, melynek értelmében a 2030-ig elérendő kibocsátáscsökkentési célérték 55 százalék az új személygépkocsik és 50 százalék az új könnyű haszonjárművek számára a 2021-es szinthez képest, míg 2035-ig mindkét kategóriában 100 százalékot kell teljesíteni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 12 év múlva már nem lehet belső égésű motorral felszerelt autókat forgalomba hozni az Unió piacán. A kibocsátási célok elérése a flották jelenlegi 95 gramm/kilométeres átlagát alapul véve radikális elmozdulást igényel a tisztán elektromos hajtással rendelkező járművek irányába. Az 55 százalékos csökkentés határidőre történő teljesítése érdekében ugyanis mintegy 42 gramm/kilométerre kellene redukálni az új autók emisszióját.

5 ok az áremelésekre (Fotó: Depositphotos)
5 ok az áremelésekre (Fotó: Depositphotos)

A 2025-re vonatkozó, 15 százalékos csökkentést célzó köztes célkitűzés továbbra is érvényben marad, vagyis a gyártók már most sem késlekedhetnek az emissziós kvóta 2020-as bevezetésekor elkezdett elektromosítással, ha szeretnének megfelelni a szabályoknak, és elkerülni a határérték átlépéséért járó büntetéseket. Az autógyártóknak komoly összegeket kell befektetniük az elektromos járművel gyártásába, amelyek egy jelentős részét a K+F tevékenység emészti fel, hiszen az e-autók felépítése és működése jócskán eltér a hagyományos meghajtásúakétól, a költségek pedig kevesebb és a kisebb szériaszámból adódóan kevésbé gazdaságos módon előállított végtermékre oszlanak el. Ezt tetézi még az elektromos autókat hajtó lítiumakkumulátorok magas ára, így összességében az e-autók teljes ára is magas lesz.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo