Történelmi időket élünk az e-mobilitásban. Az Európai Unió 2035-től betiltja a hagyományos belsőégésű motorral gyártott új autók értékesítését, miközben itthon a gazdasági válság nyomán elszabadultak az energia- és az autóárak is. Mégis négy év alatt hétszeresére, 55 256 darabra nőtt itthon a tisztán elektromos hajtású autók állománya. Miközben az európai eladások enyhe mínuszban voltak az idei első negyedévben, nálunk a korábbinál is több, 6723 darab új villanyautót helyeztek forgalomba.
Kovács Ákos, a Porsche Hungaria – az e-autók infrastruktúrájával foglalkozó – Moon Brand managere szerint megmozdította a hazai e-autópiacot az év elején bejelentett támogatási program, bár ettől majd csak a második félévre nőnek meg a kiszállítások. Az uniós piacra viszont a Németországban kivezetett e-autóvásárlási támogatásnak olyan drámai volt hatása, hogy az uniós kikötőkben már tömegével várnak a távol-keleti villanyautók a reménybeli vevőkre. Annak ellenére, hogy a kínai gyártók – nyomott árakkal – agresszíven építik a piacukat az EU-ban is. De lehet, hogy csak átmeneti ez az olcsóság. Kovács Ákos szerint, ha a piacszerzéshez ők is kiépítik az igényes európai vevőszolgálatot, akár már a közeljövőben eltűnik a kínai e-autók árelőnye.
Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu ügyvezetője szerint azonban egyelőre nem az új e-autók ára csökken, hanem az inflációval a többi járművé növekszik. Ma egy kis teljesítményű – hálózatról is tölthető – plug in hibrid ára mintegy 20 millió forint. Ennyiért azonban már nagyon jól felszerelt felső-középkategóriás új villanyautót is kapni. Ez az ár pedig csaknem annyi, mint 10 éve, de ennyiért már kétszer-háromszor nagyobb hatótávolságot kapunk. Vásárlás előtt azért érdemes figyelni, mert a szalonokban 4-5-10 millió forintos eseti árengedményekkel is találkozhatnak a vevők. Ha pedig az akkumulátorok ára kilowattóránként (kWh) száz dollár alá esik, az e-autó is annyiba kerül majd, mint egy hagyományosé.