Mi várható az elektromos autók piacán?

Milyen irányt vesz az elektromos járművek gyártása, forgalmazása, töltése és finanszírozása? Erről is kérdeztük a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésén szakértő vendégeinket: Balogh Szabolcsot, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetőjét, Lévai Gábort, a PhenoGyde Kft. ügyvezetőjét, Fekete Csabát, a CIB Lízing vezérigazgatóját, Antalóczy Tibort, a villanyautosok.hu ügyvezetőjét, Kovács Ákost, a Porsche Hungaria Moon Brand managerét. 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eközben itthon – a szerény bázishoz képest – egyre keresettebb a villanyautó, bár az európai 13 százalékos átlaghoz képest így is csak a fele az értékesítésnek. Fekete Csaba ezt a nem jól megfogalmazott támogatási feltételeknek is tulajdonította. Az ügyfélnek ugyanis választani kell: vagy lízingeli az új elektromos járművet, vagy igénybe veszi a támogatást, de a kettő együtt nem megy. 

A szakember szerint az elektromos autók értékesítése jelenleg amúgy is nehezen finanszírozható, mert a piaci árak változása miatt a maradványérték nehezen kalkulálható. Gondot okoz az is, hogy itthon mindössze 2-3 biztosítótársaság foglalkozik elektromos autókkal, és csak egynél lehet – hasonló középkategóriás kocsi díjának háromszorosáért – biztosítást kötni. 

Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint nincsenek jól megfogalmazva a támogatási feltételek
Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint nincsenek jól megfogalmazva a támogatási feltételek
Fotó: Dala Gábor / Klasszis Média

Sok hazai autós azonban még támogatással sem vesz villanyautót, mert nem bízik a töltőhálózatokban. Nincs mindenhol elég és korszerű töltőpont, sokat kell várni a töltésre, ezért inkább tölthető hibridet vásárolnak.  

Balogh Szabolcs, az országszerte 1600 töltőpontos hálózatát üzemeltető MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője is tapasztalja, ha az e-autós éppen nem talál szabad töltőt, szidja a hálózatot. A töltőpontot üzemeltetők viszont az alacsony kihasználásra panaszkodnak. A társaság ezért a kihasználtság alapján dönt, hol fejleszti a kapacitást, a töltőpontok számát. A hálózatfejlesztés hatalmas költség. Egy-egy új e-töltőállomás százmilliós beruházás, amelyet több száz kilowattatos, akár egy-egy megawattos teljesítménnyel kell ellátni. Az adatok azt mutatják, minél nagyobb egy-egy töltőállomás, annál nagyobb számban érkeznek oda az ügyfelek, mert hamarabb találnak szabad töltőpontot, gyorsabban sorra kerülnek. Egyre inkább az ultragyors, 100-150 kW-os töltők megjelenését várják az autósok, amelyekkel 200-300 kilométerre csak 15-20 perc a töltés. A következő két évben ezekből fog sokat átadni a társaság, amely a dinamikusan bővülő töltőpiacon meg akarja őrizni 25-30 százalékos részesedését. Ehhez azonban a hétszeresére, 240-250 megawattra kell növelni a jelenlegi 40 megawattos töltőkapacitását.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo