A villanyautó-piac és a magyar gazdaság
Az elmúlt évek gazdaságpolitikája elsősorban az elektromos járműpiacra fókuszált, így jelentős fejlesztéseket és befektetéseket eszközölt a kormány. Éppen emiatt az európai autóipar és más ipari szektorok gyengébb teljesítménye közvetlenül érinti a magyar exportot, különösen az autógyártás és az elektronikai termékek terén. Az elektromos autók iránti kereslet jelentősen csökkent 2024-ben az unióban. A 2025-ös eladási várakozásokat pedig rengeteg bizonytalanság övezi.
Ennek oka elsősorban a főbb európai felvevőpiacokon lévő keresletcsökkenés a támogatások megszűnésének köszönhetően: Németországban rendkívüli választás jön valamint, mintegy százezer elektromos autót nem tudtak eladni a tavalyi év első félévében. Ezen kívül az EU által bevezetett kiegyenlítő vámok is áremelkedést okoznak a Kínából érkező elektromos autók és akkumulátorok piacán: az eddig a kínai állam támogatását élvező cégek nem fogják tudni mesterségesen alacsonyan tartani az áraikat. A kínai akkumulátoripari cégek jelentős magyarországi beruházásai miatt ez akár negatívan is érintheti a hazai gazdasági modellt. Az EU várhatóan 2025-ben további vámokat vet ki a kínai akkumulátorokra és a részegységekre, mivel ezek gyártói is jelentős állami kedvezményeket, támogatásokat kaptak és kapnak.
Növekedést várnak az elemzők
Az EU-ban a növekedés mérsékelt lesz: a Bizottság előrejelzése szerint 2025-ben 1,5 százalékra (az euróövezetben 1,3 százalékra) javul majd a GDP, de még ez is elmarad az előző évtized átlagnövekedésétől, illetve a fejlett országok átlagos bővülésétől (1,7 százalék). 2026 és 2027-ben minimálisan tovább gyorsuló növekedésre lehet számítani (1,8-2 százalék), amiben az ipar (ezen belül a védelmi ipar is) fontos szerepet fog játszani – részletezte a kutatás.