Megrohantuk a boltokat januárban

Az alacsony inflációnak és a növekvő reálbéreknek köszönhetően az idén tovább bővülhet a kiskereskedelmi forgalom. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán közölt első gyorsbecslése szerint az idén januárban 3,9 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest.

Kiugrást mutat a januári adat - Kép: Pixabay

Suppan Gergely, a TakarékBank senior elemzője szerint a várakozásnál lényegesen gyorsabban nőttek a kiskereskedelmi eladások januárban, ami jelentős gyorsulás a decemberi 1,8 százalékos növekedéshez képest. A szakértő szerint az idei év elejétől számottevően gyorsulhat a kiskereskedelmi forgalom a megugró reálbéreknek, valamint a meredeken emelkedő fogyasztói bizalomnak köszönhetően. (A konjunktúramutatók alapján idén az ipari teljesítmény és a kiskereskedelem tovább bővülhet.)

Tavaly a reálbérek növekedése meghaladta a 3 százalékot, míg az idén további 2,7-2,9 százalék körüli reálbér növekedésre lehet számítani. A munkaerőpiac stabilizálódhat, a versenyszférában emelkedhet a foglalkoztatás, amit alátámaszt, hogy a legtöbb üzleti és vállalati felmérés szerint az ágazatok többségében javult a foglalkoztatási szándék, ami szintén kedvező lehet a háztartások fogyasztására. „Ennek megfelelően az idén átlagosan 2,5-3 százalékos növekedésre lehet számítani a kiskereskedelmi forgalomban” - ismertette Suppan Gergely.

Gabler Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője ugyancsak azt emelte ki, hogy a várakozásoknál - az Erste 2,5 százalékos bővülést várt - jóval nagyobb mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom januárban, ez pedig összhangban van azzal, hogy az előrejelzések szerint az idén a lakossági fogyasztás is elindulhat a mélypontról. A vállalkozások is kedvező folyamatokról számoltak be az év elején.

A szakértő szerint ugyanakkor robbanásszerű bővülésre nem kell számítani, mert a hitelezési aktivitás csak minimális mértékben nőhet idén, de az alacsony infláció jó alapot jelent a reáljövedelmek bővüléséhez és így a kiskereskedelmi forgalom növekedéséhez. Gabler Gergely szerint az idén az év további részében lassan tovább nőhet a kiskereskedelmi forgalom.

Szélesedik a növekedés bázisa
A múlt év negyedik negyedévében 2,7 százalékkal nőtt Magyarország bruttó hazai terméke (GDP) az egy évvel korábbihoz képest a harmadik negyedévi 1,8 százalékos növekedés után a Központi Statisztikai Hivatal szerdán közölt részletes adatai szerint. Balatoni András, az ING Bank vezető elemzője szerint tavaly a negyedik negyedévben egy széles bázison nyugvó, viszonylag robosztus gazdasági növekedés volt látható, amihez egyszeri tényezők és trendszerű változások egyaránt hozzájárultak. A szakértő 2014-ben 2,0-2,5 százalék közötti GDP-bővülést vár. Suppan Gergely, a TakarékBank senior elemzője is kiemelte, nagyon kedvező, hogy éves összevetésben szinte az összes ágazatban bővülést regisztrált a KSH, vagyis egyre szélesebb a növekedés bázisa. Várakozása szerint az idén 2,2 százalékkal nőhet a GDP.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo