Nem megalapozott a GDP jövő évre tervezett növekedése, a tervezett adómódosítások nem ismertek, így a költségvetési bevételek is bizonytalanok, ráadásul az eddigi ismert kormányzati elképzelések a gazdasági szereplők viselkedését is jelentősen befolyásolhatják. Erre az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Költségvetési Tanács (KT) is udvariasan, de határozottan - egyéb buktatókra is rávilágítva - figyelmeztetett, és az ellenzéki pártok is, bár sarkosabban fogalmazva, ugyanígy vélekedtek.
Az emelkedés költségvetése
Matolcsy György viszont nem így gondolja. A nemzetgazdasági miniszter szerint a 2013. évi büdzsé az emelkedés költségvetése lesz, mivel csaknem két és fél év sikeres költségvetési konszolidációjára épül, s több mint 100 ezer új munkahelyet hoz létre. A tárcavezető a 2013-as büdzséről szóló országgyűlési vitát megnyitó expozéjában azt mondta, hogy ez a beruházási fordulatra épít, és megfelelő forrásokat is biztosít ehhez: az idei mintegy 1400-1600 milliárd forint után 2013-ban 2000 milliárd forint kötüli fejlesztési forrást állítanak az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) mögé. Az ÁSZ múlt héten nyilvánosságra hozott jelentése szerint viszont kockázatot jelent a jövő évi költségvetésben, hogy az európai uniós források felhasználása elmarad a 2012-es időarányos teljesítéstől, és emlékeztetett arra, hogy a jóváhagyott keretet legkésőbb 2013. végéig le kell kötni.
A miniszter szerint a büdzsé segíti a vállalkozásokat a munkahelyek megőrzésében és újak megteremtésében, s abban is segít, hogy „2 százalék körüli, talán afeletti növekedést hozzon a jövő esztendő". Matolcsy elmondta: a kormány a tervezetben 2,2 százalékos GDP-arányos hiánnyal számol, de a költségvetés a kamatkiadásoktól megtisztítva 2 százalékos többletet mutatna.
Számos kockázat a bevételi és a kiadási oldalon is
Domokos László, az ÁSZ elnöke a vitában felszólalva ismertette a testület már korábban nyilvánosságra hozott észrevételeit, miszerint a javaslat - bár a hiánycélja tartható - számos kockázatot tartalmaz a bevételi és a kiadási oldalon is. Bevételi oldalon a problémák elsősorban a tervezett új adónemeknél jelentkeznek. A számvevőszék szerint a büdzsében előirányzott adóbevételeknek csak az 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka csak részben alátámasztott, 30 százaléka pedig nem megalapozott, mert nincs meg a megfelelő jogi-számszaki háttere, és ezekből a számvevőszék becslése alapján a tervezettnél kevesebb bevétel várható. A csak részben alátámasztott tételek közé sorolta a társasági adót, a gépjárműadót, a játékadót, a biztosítási adót, a távközlési adót és a lakossági illetékeket, viszont a cégautóadó, az eva, a hitelintézeti járadék a nem megalapozottak között található, ugyanúgy, mint a fogyasztáshoz kapcsolt adók közül a regisztrációs adó, a pénzügyi tranzakciós illeték, a lakossági befizetéseken belül pedig a személyi jövedelemadó és az elektronikus útdíj is.
Domokos László kiemelte: az szja tervezett bevétele ugyan 33,9 milliárddal alacsonyabb az idei tervezettnél, de az ÁSZ szerint a kormányzat ez évre vonatkozó számításai nem helyesek, a jövő évi számítások pedig ezeken alapulnak. A pénzügyi tranzakciós adó esetében még nem készült el a jogszabály, ráadásul a megemelt tervezett bevétel eléri az éves GDP közel 1 százalékát, ami akkora mérték, hogy a gazdasági szereplők magatartását is megváltoztathatja, és így hatással lehet a költségvetési célok elérésére. Az ÁSZ-elnök szerint akár rejtett költségvetési tartaléknak is tekinthető, hogy a költségvetés nem számol a Magyarország és a Nemzetközi Valutalap, illetve az Európai Unió közötti tervezett megállapodással, ami, ha létrejön, jelentősen csökkentheti a kiadási oldalon a kamatterheket. (A Policy Agenda elemzése szerint pedig épp ez kell majd ahhoz, hogy tarthatók legyenek a számok.)
A tervezettnél kedvezőtlenebb makrogazdasági forgatókönyv is jöhet
A GDP dinamikája idén és jövőre is érdemben lehet alacsonyabb a kormány által feltételezettnél, de a kijelölt hiánycél tartását teljesíthetőnek tartják, mondta el felszólalásában Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke, ismertetve a testületnek a 2013-as költségvetéssel kapcsolatos, június elején közzétett véleményét. A KT elnöke - bár a makrogazdasági prognózisról fennmaradt a véleménykülönbség a kormány és a Költségvetési Tanács között - fontos fejleménynek tartotta, hogy a kabinet a tanács javaslatára megemelte az Országvédelmi Alapot, de a tartalékok még így sem nyújtanak teljes egészében fedezetet a költségvetésben egy a tervezettnél jóval kedvezőtlenebb makrogazdasági forgatókönyv megvalósulására. Kovács Árpád szerint ezért az sem zárható ki, hogy további kismértékű hiánycsökkentő lépéseket is meg kell tenni.
új adóintézkedések miatt fellépő negatív hatásokkal és kockázatokkal.
Az elnök kifejtette azt is, hogy a stabilitás megőrzése érdekében hozott intézkedések egy része gyengíti a gazdaság dinamizálásnak lehetőségeit, és számolni kell az euróválság esetleges mélyülésével is, ami a tervezett 1,6 százalékos növekedésnél jóval kisebb GDP-bővülést jelenthet. A KT is úgy véli - és ez egybecseng az ÁSZ véleményével -, hogy a törvényjavaslatban szereplő bevételek jogszabályi kidolgozottságának, hatásmechanizmusainak színvonala és alátámasztottsága nem mindig megfelelő. Az elnök példaként említette, hogy a kormány úgy épít a tervezett jelentős tranzakciósilleték-bevételekre, hogy az új teher konkrét formája még nem ismert. Kovács Árpád szerint is az ilyen mértékű adóterhelés elkerülhetetlenül változtat a gazdaság szereplőink magatartásán is, a törvényjavaslat viszont nem számol az új adóintézkedések miatt fellépő negatív hatásokkal és kockázatokkal.
Pártvélemények
A parlamenti vitában a költségvetési bizottság fideszes előadója, Puskás Imre hangsúlyozta: a kormánypártok kiemelt célként kezelik a munkahelyek teremtését és megőrzését is, ezért is szerepel a költségvetési javaslatban 2013-ra 100 ezer új munkahely létrehozása. A versenyképesség növelése érdekében hozott döntések között szólt a társasági adó 19-ről 10 százalékra csökkentéséről, valamint az adminisztrációs terhek mérsékléséről, amely a tervezet szerint 105 milliárd forintot hagy majd a vállalkozásoknál. Puskás szerint a kormány olyan új adónemeket vezet be, amelyek hosszú távon teszik kiszámíthatóvá a költségvetést.
Az ellenzék nem osztozott a kormánypártok optimizmusában. Az MSZP képviselője, Szekeres Imre szerint a 2013. évi költségvetés és a hozzá kapcsolódó törvények semmilyen érdemi választ nem adnak az ország hatalmas problémáira. Többek között arra, hogy ma kevesebb embernek van munkája mint 2010-ben, a reálbér 4 százalékkal csökkent, az adóterhelés 38 százalék, és jövőre is nőni fog, a gazdaság stagnál és visszaesik, leálltak a beruházások, az infláció 5 százalék felett van, a kisvállalkozások kiadásai havi szinten nőnek, a nem fizető adósok száma nem csökken, a fiatalok 40 százaléka el akarja hagyni az országot, és 4 millióan élnek a létminimum alatt. Véleménye szerint irreális, hogy a gazdaság 2013-ban a benyújtott költségvetés alapján működőképes legyen. Nyikos László a Jobbik részéről felvetette: miért erőlteti a kormány a 2,2 százalékos GDP-arányos hiányt, amikor a 3 százaléknál alacsonyabb követelmények akár a 2,7 százalékos mérték is megfelelne, amellyel 120 milliárd forintot nyerne a költségvetés? Az LMP-s Vágó Gábor szerint ezzel a költségvetéssel az ország „tovább menetel a zsákutcába", a kormány pedig továbbra is illúziókat kerget: 100 ezer új munkahelyet tervez, miközben idén csökkent a foglalkoztatás, és nem változnak a feltételek, a GDP-növekedés nem megalapozott, ahogyan az új adónemek bevezetése is különösen magas kockázatot jelent.
Tóth Csaba szocialista képviselő szerint a kis- és középvállalkozások is fizetik a hibás gazdaságpolitika árát, növekednek a terheik, finanszírozási gondokkal küszködnek, szűkül a piacuk, és bizonytalan a környezetük. A politikus szerint bár kevesebb az adónem, de nagyobb a teher, sok kkv-nak semmilyen könnyebbséget nem hozott a társaságiadó-csökkentés, és az áfa-változások is rontották a vállalkozások helyzetét.