A vásárlási szokásokkal összefüggésben az egyes, üzletekben elérhető fizetési módokkal kapcsolatos attitűdökről is kérdezték a résztvevőket. Ha kényelemről (75 százalék), gyorsaságról (74 százalék) és a költések utánkövethetőségéről van szó, a túlnyomó többségnek elsősorban a bankkártya jut eszébe. Ebben a tekintetben a mobilfizetés a második, ahol a kényelem 39, a gyorsaság 44, az utánkövethetőség 41 százalékot ért el.
A készpénz csak a harmadik lett a kényelem (30 százalék) és a gyorsaság (42 százalék) szempontjából, de ha a költések nyomon követéséről van szó, a megkérdezettek mindössze 29 százaléka asszociált a készpénzre, amit ebben a tekintetben az azonnali átutalás is megelőzi (31 százalék).
Vagyis megdőlt azt a régi mítosz, miszerint az emberek azért fizetnek készpénzzel, mert jobban nyomon tudják követni kiadásaikat. Egyetlen olyan szempont volt, amelyben a készpénz végzett az első helyen: 57 százalék szerint a kereskedők szívesen fogadják, mint fizetési eszközt. Itt a kártya 50 százalékos aránnyal a második lett, de a Mastercard szerint a kedvező szabályozói változások és a cég Doppio infrastruktúra fejlesztési programja egyre többeket győz meg a kártyaelfogadás előnyeiről, így van esély rá, hogy ez az arány is erősödni fog a jövőben.
Az online vásárlások népszerűsége továbbra is stabil maradt. A kutatás adatai alapján a megkérdezettek 83 százaléka vásárolt valamit online a kutatást megelőző 6 hónapban: ez minimális visszaesés a pandémia alatti lezárások időszakához képest (87 százalék), de növekedést mutat a tavalyi évhez képest (81 százalék). A válaszadók 32 százaléka pedig legalább 2-3 hetente vásárol a neten. A fizetéseknél itt is a kártya a legnépszerűbb opció, a vásárlók 65 százaléka fizet online bankkártyával, 49 százalék az utánvétes kártyás fizetések aránya és 45 százalék választotta a készpénzes utánvét lehetőséget. Bár a jellemzően kevésbé digitális szegmensek nagyobb arányban részesítik előnyben az utánvétet, de ez a fizetési mód azok körében is előfordul, akik nem rendelkeznek rendszeres készpénzbevétellel, és akik jellemzően egyébként kártyával fizetnek, ahol csak lehet. Az ő esetükben a fő ok a terminál hiánya a futárszolgálatoknál vagy a fizikai átvételi ponton, ahol a terméket beszerezték.