A kutatás szerint az impulzusvásárlás egyértelműen generációs jelenség: míg a 30 év alattiak 16 százalék-a hetente több alkalommal is „elcsábul” valamilyen előre nem tervezett termékre, addig az 50 év felettieknél ez az arány mindössze 6 százalék. Összességében a magyar lakosság 15 százalék-a havonta legalább egyszer vásárol impulzívan, míg 10 százalék heti rendszerességgel teszi ezt.
Fotó: Depositphotos
Nem terveztem, de jött egy akció…
A vásárlási döntések mögött leggyakrabban a jó ár-érték arány (62 százalék) és az akciók (52 százalék) állnak. Minden harmadik impulzusvásárlás valamilyen kedvezményes ajánlat hatására történik. Ezt követik a pozitív érzelmek (17 százalék) – boldogság, jutalmazás, izgatottság –, nem utolsósorban pedig a stressz (11 százalék) befolyásolja az impulzusvásárlásokat. A nők nagyobb arányban hajlamosak „stresszvásárlásra”, míg a férfiaknál az unalom is jelentős tényező.
A digitális tér a kísértések melegágya?
Bár manapság azt gondolnánk, hogy az impulzusvásárlások döntő többsége online környezetben történik, a válaszadók jelentős többsége (28 százalék) mégis a fizikai boltokat jelölte meg a leggyakoribb helyszínként. Ezt szorosan követik a webáruházak (24 százalék), és a válaszadók mindössze pár százaléka vallotta, hogy a közösségi média platformokon hozná meg a gyors döntést. A 16–29 évesek több mint fele vallotta be, hogy gyakran rendel úgy online, hogy azt előzetesen nem tervezte be.