A díjak változása a 2019-ig összhangban volt a károk és adók alakulásával (vagyis a korrigált index 3-4 éven át 100 százalék körül alakult).
Tavaly azonban a járvány - és nyomában az alacsonyabb közúti forgalom és kevesebb kár - miatt a díjak javára szétnyílt az olló. Ez azt jelzi, hogy a biztosítók egyszeri hatásként tekintenek a kijárási korlátozások miatti alacsonyabb kárráfordításokra, beárazzák viszont az alkatrész- és szervízdíj emelkedést.
Ezek végleges hatását középtávon lehet majd megítélni, amelyre a jövőben negyedévente publikálandó index is lehetőséget biztosít.
Laptársunknak nyilatkozva a MABISZ kommunikációs vezetője, Lambert Gábor is azt említette, hogy a tavaszi időszakban valóban visszaesett a balesetek száma, ám nyáron már ismét magasabb számokat tapasztaltak. Emellett azt is kiemelte a szövetség, hogy a pandémia ellenére a javítási díjak dinamikusan emelkedtek.
Az MNB megállapítása szerint az egyes szerződések esetében ettől eltérő díjváltozások történhettek. A felügyelet megjegyzi, hogy amennyiben egy ügyfél sokallja a díját, az évfordulón lehetősége van a számára legkedvezőbb ajánlat kiválasztására, ezzel is elősegítve a verseny élénkítését ezen a piacon. Az új díjakban vélhetőleg az is közrejátszott, hogy a biztosítók ezen a területen igyekeztek a máshol (például utasbiztosítások terén) elszenvedett visszaesést kompenzálni. A járművásárlási adatok viszont alátámasztják a biztosítók érvelését, hiszen a járvány miatt sokan a közösségi közlekedés helyett autóra váltottak, a használt járművek adás-vétele az utóbbi hónapokban rekordszintre ugrott. Ha pedig sokkal több, kevésbé tapasztalt sofőr ül a volán mögé, az előbb-utóbb a statisztikák alapján a balesetek számában is megmutatkozik.