Jelenleg még Kína mellett a nyugati piacok az iparág egyik legfontosabb pillére: a 2040-ig terjedő időszakban a globális új járműeladások évente körülbelül 1,1 százalékkal fognak növekedni. Ezzel párhuzamosan folytatódik az elektrifikáció, a világszerte eladott új autók mintegy 70 százaléka akkumulátoros elektromos jármű lesz 2040-re. Az automatizálás és a járművek egyre nagyobb mértékű összekapcsolhatósága szintén átformálja az iparágat, a szoftverek fontossága megelőzi a hardverekét. Ez a hagyományos autógyártók és beszállítók értékláncát és bevételi forrásait is meg fogja változtatni, de a megfelelő stratégiai prioritásokkal továbbra is jó esély van az ésszerű növekedésre.
„Az autóiparban zajló globális átalakulás megállíthatatlan, és az elkövetkező években csak gyorsulni fog” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. „A változások üteme számos vállalat számára túl gyors. A kép azonban nem teljesen borús, mert a diszrupció rengeteg új lehetőséget rejt magában, amelyekből az intelligens stratégiákat alkalmazó szereplők profitálhatnak.”
A Roland Berger tanulmánya szerint négy megatrend fogja alakítani az iparág átalakulását 2040-ig: a jövő polarizált, automatizált, összekapcsolt és villamosított lesz.
Autóipari csúcs nyugaton, folyamatos növekedés a világ többi részén
A polarizáció különösen az új járművek értékesítésében mutatkozik meg: Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában az új járművek értékesítése telítődött, ezek a piacok valószínűleg stagnálni vagy kissé zsugorodni fognak. Méretüket tekintve azonban még mindig jelentős abszolút növekedést kínálnak, amelyet a Roland Berger szakértői 520 milliárd euróra becsülnek a 2040-ig tartó időszakban.