Kié lesz az ígéret földje?

A kormányzat föld- és birtokpolitikájában fő helyet kapnak a családi agrárvállalkozások, sok esetben még állami földdel is segíteni igyekeznek ennek a körnek, csakhogy ezt az „adományt" a valóság által még nem igazolt kül- és belföldi titkos zsebszerződéseket kötő befektetőktől akarják visszaszerezni. Az agrárkormányzat nem külföldiellenes politikát folytat, csak a spekulációs úton elérni remélt árkülönbözetet kívánja jogi eszközökkel kivédeni.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Birtokpolitika: Azt szolgálja, aki megműveli

„Politikai fogás ma is, hogy leleplezik a zsebszerződéseket megkötőket. Politika volt ez 2000-ben is, bármennyire is próbálta vizsgálni az ilyennek vélt ügyeket az akkori Orbán-kormány, nem tudtak rajtakapni senkit. Sőt, olyan zsebszerződés, amilyenre a közvélemény gondol, nem is volt, s nem életszerűek a titkos szerződések sem, kivált a külföldi tulajdonosok esetében. Olyan németekről, osztrákokról, britekről, akik tisztán pénzügyi befektetőként, földspekulációt megvalósítva, strómanokon keresztül érkeztek volna, nem is lehet tudni. A nyugati világban ugyanis a pénzügyi befektetés különösen transzparens vállalkozás: úton-útfélen ellenőrzik ezeket az embereket, cégeiket, hiszen tevékenységük lényege az, hogy mások pénzét invesztálják. Folyamatosan auditált mérlegekkel rendelkeznek, s negyedévenként készítenek beszámolókat a befektetők vagyongyarapodásukról, vagyonvesztésükről. Ép eszű menedzser az őt megbízó vállalkozásnak nem vesz földet Magyarországon, hiszen tudja: óriási lenne a kockázata." Raskó György agrárközgazdásztól, jelentős mezőgazdasági vállalkozások tulajdonos-vezetőjétől, egykori mezőgazdasági államtitkártól idéztük az iménti megállapításokat. Tettük ezt azért, mert a legújabb időkben a politikai élet szereplői - retorikájukban mindenképpen - le akarják leplezni a termőföldet illegálisan tulajdonlókat. Legutóbb éppen a parlamenti felsőházi teremben tartottak olyan konferenciát az agrárium szereplőinek, ahol az új birtokpolitikát megalapozó „intézkedések" egyikeként közölték: „A spekuláns tőkeérdekeket nem engedhetjük átgázolni magunkon... a lezsírozók, lezsugázók korszakának véget kell vetnünk."

A külföldiek elmennek?
Kétségtelen tény, hogy az osztrák határ közelében a tehetősebb burgenlandi gazdák megvettek vagy 300 ezer hektár földet még 1994 júniusa előtt, teljesen legálisan. De nem csak megvették, meg is művelik mindet - mi is ezzel a gond? Éppen a növénytermelésben, állattartásban érdekelt külföldiek azok, akikből egyre kevesebb marad meg Magyarországon. Mind többen adják el agrárvállalkozásaikat, és mennek át kisebb számban Romániába, nagyobb arányban Ukrajnába, Oroszországba. Nem titkolják: Magyarországon a legálisan gazdálkodó vállalkozások, amelyek könyvelnek, adóznak, mindent számlával látnak el, reménytelen versenyhátrányban vannak az itteniekkel, akik kibújnak a közterhek alól, zsebből zsebbe fizetőknek adják el a termést. De nem lehet versenyezni a feketén hizlalókkal sem, akik feketén vágatják le és adják el az állatokat, s még arra is képesek, hogy a termelőket versenyeztető áruházláncokba bejussanak a többi, valóságos áfafizető ellenében...

Ennél higgadtabban, realisztikusabban nyilatkozott Fazekas Sándor, a vidékfejlesztési tárca vezetője, aki már tavaly azt közölte a Piac & Profittal (2010/9. szám), hogy az állam be akar avatkozni ott, ahol spekulatív ügyletet, hátsó szándékot vélelmez az adásvétel mögött. Nem kell félni a földbirtokszerkezet nagyobb változásától, de attól sem, hogy a külföldiek, ha spekulánsok, földhöz jutnának. A lényeg az - fogalmazott a miniszter -, hogy nem támogatják azoknak a befektetőknek a tulajdonszerzését, akik nem a föld megművelésében látják a hasznosítás lehetőségét. A föld, akár az államtól bérelik, akár magántulajdonban van, azokat szolgálja, akik megművelik. A földeket haszonbérletbe lehet adni gazdálkodók részére, s nem mellékesen a kormányzat demográfiai programjához teremtődhetnek meg a feltételek. A magyar vidék akkor marad meg, és akkor teremt munkahelyeket, ha ott az emberek számára a létfeltételeket maga a föld tudja kínálni. (Azóta a kormány lépett is, augusztustól új szabályok vonatkoznak a szektorra - szerk.)

135 ezer hektár sorsa még rendezetlen

Szintén a miniszter érvelése volt, hogy a birtokstruktúra nem változik meg egyik óráról a másikra, de hosszabb távon olyan családi gazdaságokat szeretnénk létesíttetni, amelyek egyet jelentenek a kis- és közepes vállalkozásokkal. Ehhez teremtjük meg a jogi, ösztönzési feltételeket - a gazdaság-, az adópolitika eszközei mellett a generációk közötti illetékmentes, ingyenes vagyonátadást lehetővé tevő törvénnyel is -, hogy megtelepedjenek gyermekeket vállaló, gazdálkodni hajlandó fiatal családok. Fazekas Sándor bizonyára nem véletlenül nem beszélt a lezsírozók, lezsugázók korszakáról, s főleg spekuláns külföldiekről, akik ráadásul nem is gazdálkodnak, csak a tulajdonukkal manipulálnak, illetve kivárnak. Amiről azonban beszélt, annak folytatása is lett. Ez év tavaszán 65 ezer hektár termőföld hasznosítására kötött megbízási szerződést a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA). Az intézmény szerint még mintegy 135 ezer hektár olyan földterület van az országban, amelynek rendezni kell a sorsát. Bejelentették továbbá, hogy a második félévben kiírják a rövid, közép- és hosszú távra szóló haszonbérleti pályázatokat is, amelyeken bárki indulhat.

A kormány föld- és birtokpolitikájában mindenesetre nem a külföldi-nem külföldi megkülönböztetés tűnik a központi kérdésnek, leginkább a megművelőre, a hivatásszerűen gazdálkodó agrárvállalkozóra helyeződik a hangsúly. S bár gyakran éri politikai bírálat a külföldi földtulajdonlást - az agrárkamara győri vezetője egymillió hektárra taksálja az osztrák, német és más náció kezében lévő szántókat -, a tények leginkább a hazai földvásárlókat jegyzi. A magyarok nagyon is gyakran vettek és vesznek földeket. De ezek az üzletek sem zseb-, sokkal inkább valódi szerződések szerint jönnek létre. A hétköznapi gyakorlat is végtelenül egyszerű: a pénzes ember odamegy a helyi földtulajdonoshoz, ráígér az árra, aztán megkötik az üzletet. Így lett sok ügyvéd, bankár a mai idők „földesura", s újabban azok a legnagyobb földvásárlók, akik feketén kereskednek gabonával, és sietnek tisztára mosni a pénzüket. Az egymillió forintos földért is odaadják a másfélmilliót, 500 ezret bedugnak az eladó zsebébe, hiszen tudják, az adóhatóság sosem kapja el őket.

Az egyik hazai nagybank - az adóhatósággal együttműködve - alapos elemzést készített a földárakról az ország minden falujára kiterjedően. Raskó György ebből a szakmai és pénzügyi értékelésből is igazolva látja: ma már papíron, áron alul földet vásárolni Magyarországon nem szokásos, hiszen a hatóság, a földhivatal, de a vevők és az eladók is tudják a reális viszonyokat, s világos, hogy rajta lehet kapni az irreális árakon üzletelőket. Zsebszerződéseket a magyar állampolgárok esetében sem életszerű kötni, hiszen magánszemélyek 300 hektárig, illetve 6 ezer aranykoronáig eleve zavartalanul vásárolhatnak. Ha meg nagy az étvágya valakinek, akkor csatasorba állíthatja a feleségét, a gyerekeit, az anyósát.

Tíz év alatt kétszeres árak
Az FHB definíciója szerint termőföld az a földrészlet, amelyet a település külterületén az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas, erdő, fásított terület művelési ágban vagy halastóként tartanak nyilván. Magyarországon a legnagyobb területet a szántók foglalják el, ezen túl az erdők és gyepek aránya jelentős. A legnagyobb termőföldterület a dél- és észak-alföldi régióban terül el. Az FHB termőföldindexe az elmúlt tíz év hazai földárainak alakulását mutatja több mint 800 ezer tranzakció adatai alapján, de kialakításánál csak a ténylegesen mezőgazdasági területként üzemelő földek árváltozását vették figyelembe, és kiszűrték a forgalomba kerülő területek sokféleségéből eredő hatásokat is. Annak a gyakorlatnak a torzító hatását azonban nem sikerült kiszűrni, hogy Magyarországon a szerződő felek a közterhek csökkentése érdekében a tényleges vételártól eltérő, annál alacsonyabb összeget szerepeltetnek az adásvételi szerződésekben. A mutató értéke így is tíz év alatt 90,2 százalékkal növekedett, az emelkedést a 2008-ban indult válság sem zavarta meg.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo