Már csak engedélyre vár a repülő autó

A Terrafugia amerikai cég határozott szándéka, hogy 2025-re elterjeszti repülő autóit. A prototípust már 2014-ben megépítették. Helyből fel tud szállni, kifutópálya sem szükséges hozzá. Húszórás tanfolyamon meg lehet szerezni a pilótaképesítést, de ez is csak végszükség esetén kell, hiszen a jármű magától repül. Az ára még nem ismeretes.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Terrafugia tulajdonképpen két járművel állt elő. Az egyik úgy fest, mint afféle közúti helikopter. Két propelere van, amelyek a kinyitható szárnyakból bújnak elő. A szárnyak hasonlatosak a felfelé nyíló ajtókhoz, amilyenekkel a Szárnyas fejvadászban vagy a Vissza a jövőben látott autók rendelkeztek, vagy újabban az Elon Musk által fejlesztett Tesla Model X. (A cég egyébként szintén kacérkodik a repülő autó gondolatával!)  Ez a szárny azonban középen hajlik, hogy könnyen be lehessen csukni az autó oldalába. A jármű ezért könnyen befér egy hagyományos garázsba vagy parkolóhelyre.

A Terrafugia egyik járműve a Transition – a képeken fehér-kék csíkkal –, a másik a TF-X, mely szürke-fekete árnyalatokat visel.

A Transition behajtja és becsukja a szárnyát, mint a madár
Fotók: Terrafugia

A Transition 400 mérföldet, azaz 643 kilométert képes megtenni egy tankkal, a TF-X 500 mérföldet, vagyis 804 kilométert. Előbbi akár 160 kilométerre is képes felgyorsulni a levegőben. A TF-X hibridautó, tehát elektromos járműként is üzemeltethető.

A TF-X előnye, hogy vízszintesen is fel tud szállni, nincs szükség kifutópályára hozzá. A Transition le- és felszállásához viszont szükséges hagyományos reptér.

Annyit fejlődünk a következő 20 évben, mint az elmúlt 300 alatt
A beültethető chipek, implantátumok és egyéb informatikai eszközök veszélyeire figyelmeztetett Gerd Leonhard futurológus a 4. ipari forradalom lehetőségeit elemezve. Szerinte ép emberi test nélkül a technológiai forradalom nem ér semmit.
A technológia készen áll, és működőképes: a két jármű még nem került kereskedelmi forgalomba, de bérelni már lehet. Sorsuk attól függ, hogy az amerikai légi szabályozási hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) engedélyezi-e a technológiát, és helyet biztosít-e neki a légtérben.

Figyelembe véve, hogy egyre inkább sokszereplős a légtér (például terjednek a drónok is), az illetékes hatóság vélhetően felismeri, hogy a légi közlekedés demokratizálódása, vagyis a magánszereplők és a kisvállalkozások térnyerése megállíthatatlan.

Az FAA-t éppen a drónok megjelenésére reagálva kérte fel a kormány, hogy kreáljon rendeleteket a vezető nélküli légi járművek szabályozására – e kategóriába tartoznak a drónok is.

TF-X, a közúti csoda. Még csak kutatási céllal engedik furikázni

A hivatal 2015 decemberében engedélyt adott a Terrafugiának a járművei használatára kutatási céllal. Ebből arra lehet következtetni, hogy ha nagy balesetek nem történnek, a technológia előbb-utóbb zöld utat fog kapni, s kereskedelmi (és közúti) forgalomba kerülhet.

A Terrafugia egyike annak a 4 teamnek, melyet az FAA konzultánsként hívott meg a légtér-menedzsement és -infrastruktúra jövőjének elemzésére, a rendeletek kidolgozásának nyitányaként. A kiválasztottak közé tartozik még a Boeing, a Lockheed Martin, a Virgin America és az Embry Riddle Aeronautical University. Impozáns társaság.

Carl Dietrich 2006-ban alapította a Terrafugiát, mely a massachusettsi Woburnban működik. A vállalkozás törzsgárdáját a Massaschusetts Institute of Technology (MIT) Aeronautics and Astronautics Department volt diákjai teszik ki.

Befér a garázsba is. Nem kell újat építeni. De ehhez a típushoz kifutópálya is kell

Dietrich elmondása szerint nem igényel különösebb nagy hozzáértést járműveik vezetése. A szükséges pilótaképesítést 20 órás sportpilóta-tanfolyamon meg lehet szerezni. Nem mintha alapjáratban szükség lenne rá: ha minden rendben megy, a jármű magától repül. A vezető betáplálja az úti célt, a szoftver lecsekkolja az időjárási viszonyokat, és megállapítja, mely irányba célszerű repülni. A vezetési készségek ott jönnek szóba, hogy a vezetőnek kell eldöntenie, a körülmények biztonságosak-e a leszálláshoz.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo