Itt az euró végjátéka?

A világgazdasági válság kitörésekor szorult helyzetükben az államok azonnal a pénzügyi szféra megmentésére siettek azért, hogy a bankrendszer fenntartásával elkerüljenek egy súlyosabb katasztrófát. A mentőcsomagok hatására a válság átalakult, de a problémák továbbra is fennállnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amerika monetáris ösztönzőkkel, pénznyomtatással és laza költségvetési politikával igyekezett újból növekedési pályára állni, de az eredmény „csupán" a dollár árfolyamának zuhanása lett, miközben a gazdaság a mai napig nem nő a kívánatos mértékben. Európában hitelből finanszírozták a mentőcsomagokat, és a költségvetési fegyelem fellazításával teremtettek forrást a túléléshez, az addigi gazdasági struktúra fenntartásához. Mivel azonban kizárólag a belső áthárítás, azaz a pénzügyi szférába menekített tőke tartotta életben a korábbi struktúrát, a fejlődés újbóli beindulásához technológiai boomra van szükség. Ez lehet a nano-, bio- és zöldipar sokak szerint.

Az új szektornak azonban még nem sikerült berobbannia a gazdaságba, így a kormányok a pénzügyi szféra megregulázására koncentrálnak az újabb válságok elkerülése érdekében.

- Hasonló célt szolgált a kereskedelmi és befektetési banki tevékenységet szigorúan különválasztó Glass-Steagall Act 1933-ban, sikertelenül. Miután a szabály a biztosítókra nem vonatkozott, a kilencvenes évek elején a unit-linked konstrukciókban ugyanazok a kockázatok színre léptek. A tőke a természeténél fogva a legnagyobb szabadságra törekszik, így a folyamatokat csak egészében érdemes szabályozni, egy-egy szféra korlátozása valószínűleg hasztalan hosszú távon- állítja Artner Annamária.

Válság után válság?

Az unió a konvergenciakritériumok háttérbe szorítása mellett egy másik elvét is feladta: a csőd szélén álló eurótagországok megmentésébe kezdett. A 750 milliárd eurós stabilizációs csomagból jutott eddig 78 milliárd euró hitel (az ország GDP-jének 47 százaléka) Portugáliának, 110 milliárd Görögországnak, 85 milliárd Írországnak, miután kiderült, hogy külső segítség nélkül egyik periférikus állam sem tudja stabilizálni a gazdaságát.

A költségeket - akár eredményes, akár nem a válságkezelés - azonban előbb-utóbb valakinek meg kell fizetnie. Egyesek szerint a katasztrofálisan eladósodott államok tartozását legfeljebb elinflálni, illetve leírni lehet, az országok nem lesznek képesek visszafizetni. Mindenesetre a lakosság tűrőképessége fontos tényezővé vált, hiszen végül is a válság és a kilábalás árát ezen a szinten kell megfizetni. A válságadókat a cégek így vagy úgy, de a vevőikre hárítják; ha nem közvetlenül a termékek vagy szolgáltatások árában, akkor a foglalkoztatottak számának csökkentésével, ami az állam szociális kiadásainak növekedésében és végül az egyént terhelő kiadásokban jelentkezik. Görögországban súlyos zavargásokhoz vezetett a megszorító csomag, de még Németország is kénytelen megemelni a nyugdíjkorhatárt, és szűkíteni a szociális juttatásokat.

A pénzügyi szférát sikerült megmenteni, és így a reálgazdaságot egyben tartani, de egy esetleges szociális válságot nehezebb leküzdeni. A GDP újraelosztása körül folyó harc nem ért véget, a tőkének természetes piacot teremtő innováció pedig várat magára.

Mindenesetre az unió most időt szeretne nyerni. 2013-ban indul az Európai Unió Stabilizációs Pénzügyi Alapja, amely mentesíti az egyes államokat, hogy a saját büdzséjükből mentsék meg a gyengébbeket. Beszélnek eurókötvények kibocsátásáról is annak érdekében, hogy a gyengébb államok olcsóbban jussanak forráshoz a nemzetközi pénzpiacokon, köszönhetően a közösség erősebbik felének. És sokat remélnek attól is, hogy 2011-től a tagállamok és a bizottság összehangolják gazdasági és költségvetési politikáikat az európai szemeszter keretében. Mindezek az intézkedések azonban nem oldják meg az alapvető problémát, amely arról szól, hogy ebben a modellben a tőke csak akkor tud kellő mértékű profitot termelni, ha a járulékos költségeket drasztikusan leszorítják.

Az euró végjátéka?
A válság felerősítette az euróövezeti tagállamok eltérő fejlettségi szintjéből adódó problémákat is. Bár az EU vezetői szerint nem a közös valuta, csupán néhány – igaz, egyre több – euróövezeti tagállam van bajban, ha a „bajt” nem sikerül orvosolni, az könnyen nagyobb gondokhoz vezethet. A látszólag helyrehozhatatlanul eladósodott országok – Görögország, Portugália, Írország, Spanyolország és esetleg Olaszország – problémája rámutatott arra, hogy az euróövezethez való csatlakozáshoz előírt maastrichti kritériumok teljesítése nem garanciája a közös valuta biztonságos bevezetésének. A békeidőben jól működő monetáris unióról hamar kiderült, hogy válságban nem korrelálnak a tagok. Dezséri Kálmán, A görög válság következményei és tanulságai című írásában a reálkonvergencia – az egy főre jutó GDP – fontosságára és a ciklikusság kérdésére hívja fel a figyelmet. Nem biztos, hogy fenntartható út, ha egy ország a kritériumok betartása végett a növekedési célok beáldozásával ér célba.
Felértékelt valuta 
A közös valutához egyéb mutatók is kellenek. A megalapozott hosszú távú növekedés, a stabil és az uniós átlaggal azonos versenyképesség nélkül ugyanis számos veszély leselkedik a belépőkre. Felvetődik az is, hogy kinek előnyös egy fiskális unió nélküli monetáris egység. A válság eseményei azt jelzik, hogy kizárólag az erős gazdaságoknak. Mivel az euró elsősorban a német gazdaság teljesítményéhez igazodik, a gyengébb országokban felülértékelt, így ezekben a monetáris intézkedések hiányában folyamatosan reálfelértékelt valutával kénytelenek kereskedni, ami nemhogy csillapítaná, hanem tovább fokozná az egyenlőtlenségeket. Azok az országok, amelyek a nemzeti munkának megfelelő értékű pénzeszközben számoltak, értéket vontak el a gyengébbektől. A függő gazdaságú Írország kereskedelmi mérlegein például pontosan megmutatható az euróövezethez való csatlakozás kedvezőtlen hatása – mutat rá dr. Artner Annamária, a Világgazdasági Kutatóintézet kutatója .
Európa vezető országai ma minden erejükkel az euróövezet egybentartásán munkálkodnak annak ellenére, hogy ez súlyos terheket jelent az egyes euróországok költségvetésében. Ha mégsem érnek célba a mentőcsomagok, előfordulhat, hogy Görögország – és a dominóelv alapján valószínűleg mások is – rákényszerül a saját valuta visszavezetésére, aminek ugyancsak ára van: leértékelés és restrikciós politika. Egyelőre erről politikai körökben szó sincs, még a lehetőség szintjén sem merül fel, több közgazdász mégis úgy véli, a fordulat elkerülhetetlen lesz. Kérdés, hogy mennyi eurómilliárdot hajlandók az erős országok a gyengék megmentésére áldozni.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo