Inkább csak a régióban mozognak a magyar kiküldöttek

A nyolcvanas évek vége óta, mióta nagyobb számban működnek nemzetközi vállalatok hazánkban, jelentősen módosult a hazai multincaionális cégek magyarországi jelenléte, irányítási és vezetési rendszere.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Mercer tanácsadók a közelmúltban lezárult kutatásuk során arra kerestek választ, hogy az emberi erőforrás menedzselés hogyan is változott az elmúlt évtizedben. Öt különböző korszakra (privatizáció, nemzetközi vállalatok akvizíciója vagy zöldmezős beruházás megkezdése, átalakítás-tanulás-fejlesztés, gazdasági visszaesés és napjaink) osztották a vizsgált időszakot. A felmérésben 42 Magyarországon működő nemzetközi vállalat helyi leányvállalata vett részt, melyek 90 százaléka a 250 főnél több munkavállalót fogalkoztató nagyvállalati kategóriába tartozik.

Csökken a külföldiek és nő a magyar kiküldöttek száma

Nemzetközi tendenciákkal összhangban a vizsgált mintában is csökkent a külföldi kiküldöttek száma: 9 százalékkal nőtt az expat-eket nem foglalkoztató cégek aránya, 13 százalékkal emelkedett a kevesebb külföldi kiküldöttet foglalkoztató szervezetek aránya. Ez a tendencia a japán cégekre kevésbé jellemző.

A leírt, csökkenő tendencia megfigyelhető a külföldi igazgató tanácstagok esetében is. A lokalizáció egy újabb jele, hogy folyamatosan növekszik a magyar kiküldöttek száma. Többségük a régióban vagy más harmadik országban dolgozik. Valamelyest növekedett az elmúlt időszakokhoz képest a központokhoz (HQ) kiküldött magyar inpatriate-k száma is. A vizsgált vállalatok közel kétharmadánál (61,9 százalék) van ma magyar kiküldött.

A magyarok "nemzetköziesedésének" az egyik gátja inkább majd az lehet, hogy a magyarok nem hajlandók belépni ebbe a nemzetközi körforgásba vagy nem sikerül ún. transznacionális mentalitást kialakítaniuk magukban. Ez főleg abból adódhat, hogy sok esetben a nagyobb nemzetközi pozíció elérésének a lehetősége a régiós kiküldetésen alapszik

A vizsgált időszakban a cégeknek csak egynegyede érezte úgy, hogy valamelyest szabadsága van a helyi HR döntésekben. Várható viszont, hogy a HR szolgáltatások terjedése, a nemzetközi cégek szervezetének hálózatos irányba történő fejlődése miatt - főként, ha a magyarországi leányvállalatok nem képesek megfelelő alközpontokká válni - ez a szabadság újra jelentősen csökkenhet. A legjelentősebb a központ befolyása a vezetői munkakörök esetében. Jóval kisebb a beosztott dolgozókkal összefüggő HR kérdésekben a központok szerepe.

Valamelyest nőtt a kezdetekhez képest a tréning, a személyzetfejlesztés és az ösztönzés-juttatás funkciók fontossága. Ezt pozitív tendenciának is értékelhetjük, állítja a Mercer tanulmánya, hiszen struktúraváltás és a nagyobb racionalizálások után ez a két terület a leányvállalati megújulás fontos eszközének tekinthető.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo