Inkább csak a régióban mozognak a magyar kiküldöttek

A nyolcvanas évek vége óta, mióta nagyobb számban működnek nemzetközi vállalatok hazánkban, jelentősen módosult a hazai multincaionális cégek magyarországi jelenléte, irányítási és vezetési rendszere.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Mercer tanácsadók a közelmúltban lezárult kutatásuk során arra kerestek választ, hogy az emberi erőforrás menedzselés hogyan is változott az elmúlt évtizedben. Öt különböző korszakra (privatizáció, nemzetközi vállalatok akvizíciója vagy zöldmezős beruházás megkezdése, átalakítás-tanulás-fejlesztés, gazdasági visszaesés és napjaink) osztották a vizsgált időszakot. A felmérésben 42 Magyarországon működő nemzetközi vállalat helyi leányvállalata vett részt, melyek 90 százaléka a 250 főnél több munkavállalót fogalkoztató nagyvállalati kategóriába tartozik.

Csökken a külföldiek és nő a magyar kiküldöttek száma

Nemzetközi tendenciákkal összhangban a vizsgált mintában is csökkent a külföldi kiküldöttek száma: 9 százalékkal nőtt az expat-eket nem foglalkoztató cégek aránya, 13 százalékkal emelkedett a kevesebb külföldi kiküldöttet foglalkoztató szervezetek aránya. Ez a tendencia a japán cégekre kevésbé jellemző.

A leírt, csökkenő tendencia megfigyelhető a külföldi igazgató tanácstagok esetében is. A lokalizáció egy újabb jele, hogy folyamatosan növekszik a magyar kiküldöttek száma. Többségük a régióban vagy más harmadik országban dolgozik. Valamelyest növekedett az elmúlt időszakokhoz képest a központokhoz (HQ) kiküldött magyar inpatriate-k száma is. A vizsgált vállalatok közel kétharmadánál (61,9 százalék) van ma magyar kiküldött.

A magyarok "nemzetköziesedésének" az egyik gátja inkább majd az lehet, hogy a magyarok nem hajlandók belépni ebbe a nemzetközi körforgásba vagy nem sikerül ún. transznacionális mentalitást kialakítaniuk magukban. Ez főleg abból adódhat, hogy sok esetben a nagyobb nemzetközi pozíció elérésének a lehetősége a régiós kiküldetésen alapszik

A vizsgált időszakban a cégeknek csak egynegyede érezte úgy, hogy valamelyest szabadsága van a helyi HR döntésekben. Várható viszont, hogy a HR szolgáltatások terjedése, a nemzetközi cégek szervezetének hálózatos irányba történő fejlődése miatt - főként, ha a magyarországi leányvállalatok nem képesek megfelelő alközpontokká válni - ez a szabadság újra jelentősen csökkenhet. A legjelentősebb a központ befolyása a vezetői munkakörök esetében. Jóval kisebb a beosztott dolgozókkal összefüggő HR kérdésekben a központok szerepe.

Valamelyest nőtt a kezdetekhez képest a tréning, a személyzetfejlesztés és az ösztönzés-juttatás funkciók fontossága. Ezt pozitív tendenciának is értékelhetjük, állítja a Mercer tanulmánya, hiszen struktúraváltás és a nagyobb racionalizálások után ez a két terület a leányvállalati megújulás fontos eszközének tekinthető.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo