Így lehet esélyük a hazai cégeknek

Ha belül nem tudunk piacot növelni, akkor csak a külpiac marad. Ehhez jól működő exportfinanszírozás kell megfelelő tőkeellátottsággal, kereskedőházak, amelyek összegyűjtik a kkv-k termékeit, és kiviszik a külpiacra, ahol hatékonyan tudják képviselni őket. Mindez elsősorban állami feladat, amelynek lényege: a profitot nem az exportot finanszírozónak, hanem az exportőrnek kell elérnie a megfelelő intézmények segítségével. S ha Magyarországon nem ügyfél-, hanem ügyletfinanszírozás működne, akkor jelentős exportnövekedést lehetne elérni - mondja Nyíri Iván, a terület szakértője.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Egy kis történelem
A kifejezett exportfinanszírozást – exporthitel-garancia-szolgáltatással – az első világháború után, 1925-ben az angolok – a Bank of England támogatásával, az Export Credits Guarantee Department (ECGD) megalakításával – kezdték el, miután észrevették, hogy a külpiacokon, ha csak minőségben versenyképes az árujuk, nem biztos, hogy a vevők azt választják. Kitalálták hát, hogy pénzügyi csomagot tesznek az áru mögé, amelynek révén az eladó biztonsággal tudott hitelt adni a vevőjének – mert ő is kapott hitelt –, és exporthitel-garanciát, méghozzá nagyon kedvező feltételekkel, amilyet másutt az nem ért volna el. Ily módon az eladó biztosítva volt egy kötvénnyel, hogy ha a vevő tönkremegy, és nem fizet, akkor ő ne bukjon vele.

A hazai vállalkozások exportjának segítésére hivatott két intézmény, a Magyar Export-Import Bank (Eximbank) és a Magyar Exporthitel Biztosító (Mehib) május elején - húsz évvel a hazai piaci alapú exportfinanszírozás létrehozása után - újra a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá került, miután a parlament 218 igen és 47 nem szavazattal elfogadta az erről rendelkező törvénymódosításokat. Korábban a két intézmény többségi tulajdonosa az ugyancsak állami tulajdonban lévő Magyar Fejlesztési Bank (MFB) volt, és a pénzintézet gyakorolta a magyar állam tulajdonosi jogait is. Nyíri Iván, az exportfinanszírozás szakértője, a két intézmény volt vezérigazgatója szerint ez a „vissza-származtatás" perspektivikus, nagyon fontos lépés, és most már a minisztériumon áll, hogy az Eximbank és a Mehib valóban hasznos legyen a külgazdasági szféra, főleg a kis- és közepes vállalkozások számára.

- Miért tartja rossz megoldásnak azt, hogy az exporthitel-biztosító és az Eximbank az MFB fennhatósága alatt működött, hiszen korábban is és most is az állam a tulajdonos?


Nyíri Iván
Fotó: PP/Fényes Gábor

- Súlyos hiba volt, ilyen exportfinanszírozási megoldás a világon sehol nincs. Van, ahol a kongresszus alá tartozik, mint Amerikában, van, ahol a pénzügyminisztérium alá, mint Ausztriában, és jó az a megoldás is, ami Magyarországon működött a kilencvenes években, amikor az intézménypáros a jegybank, a külgazdaságért felelős miniszter és a Pénzügyminisztérium közös felügyelete alá tartozott. Az viszont megöli az exportfinanszírozást, ha egy másik pénzintézet alá tolják be, amellyel szemben ráadásul még profitelvárások is vannak.

- Egy állami pénzintézet, mint amilyen az Eximbank és a Mehib, miért ne működne piaci elvek alapján, mint a kereskedelmi bankok?

- Az eximbankok és az exporthitel-biztosítók nem profitorientált intézmények. Az exportfinanszírozás ugyanis speciális, a politika és az üzlet határvonalán húzódó tevékenység. Az exporthitel-intézmények - ez lehet export-import bank, exporthitel-biztosító, exportgarancia intézet - vezetőivel szemben az az elsődleges elvárás, hogy bizonyos határok között és előre megfontolt, szabályozott pénzügyi áldozatok árán - mert mindennek van költsége - hassanak oda, hogy az ország exportja évente megfelelő százalékkal növekedjen, és az intézmények pénzügyi ereje a kivitel minél nagyobb részét fedje le. Ha egy exporthitel-intézet jelentősebb nyereséget mutat ki, akkor ott komoly vizsgálatot kell lefolytatni, mert nem tölti be a feladatát. Persze a hitel itt is úgy működik, hogy a bank kihelyezi, majd visszakapja a pénzét. De az exporthoz kapcsolódóan. Ezeknek az intézményeknek az a feladata, hogy működjön az export, lefedjék a kockázatokat, kedvező beruházási hiteleket nyújtsanak exportkapacitások létrehozására, meg kedvező kamatozású, a gyártási időszakra szóló forgóeszközhitelt, emellett a vevőknek - vagy a vevői bankoknak - megfelelő árazású vevőhiteleket biztosítsanak, hogy azok a magyar árukat meg tudják vásárolni. A kereskedelmi bankoknak nem feladata kedvező kamatú finanszírozás nyújtása, sem az exporthoz kapcsolódó kockázatok bevállalása, az ő feladatuk a betétesek pénzének a megfelelő kezelése, vagyis a profittermelés.

Az Eximbanknak és az exporthitel-biztosítónak
a kkv-kat kell segítenie,
ők a célcsoport.

- Van-e célcsoportja az állami exportfinanszírozásnak, van-e esélyük a kis és közepes cégeknek, hogy beszálljanak a forrásokért folyó versenybe?

- Ma Magyarországon az exportteljesítmény több mint 80 százalékát
a multik és vegyes vállalatok adják. Ez azt jelenti, hogy a magyar tulajdonú cégek által előállított export 10-15 milliárd euró körül van. Ez ma a magyar exportfinanszírozás piaca. A kilencvenes évek végén a két intézmény a magyar export három-három és fél százalékát fedte le, ma ez a mutató körülbelül egy százalék. Ez rendkívül alacsony arány. A sikeres működéshez ugyanis jó struktúra és megfelelő tőkeellátottság is kell, és sajnos, ma már azok a szakemberek is hiányoznak, akik még láttak valóban jól működő exportfinanszírozást, amikor nem a profit gyártása volt a cél, hanem a profit gyártatása az exportőrökkel. Ha Magyarországon nem ügyfél-, hanem ügyletfinanszírozás működne, akkor jelentős növekedést lehetne elérni, és ki lehetne csalogatni a nemzetgazdaságban benne rejlő úgynevezett látens exportot, ami ma körülbelül 30-35 milliárd euró lehet. Az Eximbanknak és az exporthitel-biztosítónak a kkv-kat kell segítenie, ők a célcsoport. A nagy cégek hozzá tudnak jutni olyan finanszírozáshoz a kereskedelmi banki szférában, amilyenre a kkv-knak esélyük sincs. De a nagy cég sem tud ilyet kapni, ha kockázatos piacokra exportál. Tehát neki is szüksége lehet az exporthitel-biztosító biztosítási hátterére vagy az Eximbank garanciahátterére.

Nyíri Iván
Az exportfinanszírozás szakértője, 1974-ben kezdte pályafutását ezen a területen. (Magyarországon a hatvanas évek végén a Magyar Nemzeti Bank, a Külkereskedelmi Minisztérium és a Pénzügyminisztérium együttes munkájával jött létre a szocialista táboron belül elsőként egy olyan rendszer, amely piaci megközelítésű exportfinanszírozást kezdett el alkalmazni.) 1983-tól az ENSZ megbízásából a világ több mint egy tucat országában dolgozott exportfinanszírozási főtanácsadóként, és működött közre az érintett országok exportfinanszírozási rendszerének megtervezésében és felállításában. Dolgozott nemzeti bankoknál, fejlesztési és kereskedelmi pénzintézeteknél. 1990 októberében egy ENSZ-delegáció tagjaként tárgyalt a magyarországi export-import bank, hitelbiztosító és hitelgarancia intézményegyüttes létrehozásáról, és az ENSZ erre vonatkozó szakértői anyaga kidolgozásának is vezetője volt. Az 1994 májusában létrejött Magyar Export-Import Bankot (Eximbank) és a Magyar Exporthitel Biztosítót (Mehib) 1995 és 1998 között vezérigazgatóként irányította. Szintén tanácsadóként segítette az orosz, örmény, illetve ukrán exportfinanszírozási rendszerek végiggondolását, megteremtését. Nyíri Iván a Magyar Közgazdasági Társaság nemzetközi gazdaság szakosztályának elnöke.

- A kisebb cégek mely piacokat célozhatják meg siker reményében?

- Az elsődleges célpiacok a szomszédos országok, mert itt lehet a leggyorsabban és a leghatékonyabban biztosítani a normális megtérülést, és a leghatékonyabban működtetni az intézmények eszközeit. Kelet-Közép-Európában a magyar termékeket még ismerik, a komparatív előnyöket is itt tudjuk a legjobban kihasználni. Intézményi oldalról a HITA tud segíteni. Nagyon jó megoldás, hogy ez a szervezet is a nemzetgazdasági tárcához tartozik, és az is nagyon jó, hogy mindez benne van a külgazdasági stratégiában.

- Mi lesz a szerepük a kereskedőházaknak, amelyeknek szintén fontos feladatot szán a stratégia, és mi várható tőlük?

- A kkv-k nem ismerik más országok jogrendjét, a kereskedelmi szokásokat, az ottani bankokat, nincs naprakész, megbízható információjuk a külpiaci vevőkről, így nem is tudnak sikeres exportőrök lenni. A kereskedőház - mint régen a külkereskedelmi vállalatok - össze tudja gyűjteni azokat a kis- és középvállalkozókat, akik egy iparágat képviselnek, és így sokkal sikeresebben képes fellépni a külső piacokon. Kedvezőbb árakat tud elérni, ezáltal a profitot is növelni tudja. Emellett, ha ott az állami kontrollt a kereskedőházak mögött, akkor a mezőgazdaságból ismert anomáliák - hogy a termelőnél minimális a haszon, a nagy profit pedig a kereskedőknél csapódik le, ami lépésről lépésre tönkreteszi a termelőket - elkerülhetők. Egy ország exportteljesítményében nem feltétlenül jó, ha csak a farkastörvények érvényesülnek. De ahogyan az exportfinanszírozás megújításától, a kereskedőházaktól sem szabad gyors eredményeket várni. Majd három-négy év múlva lehet az első reális értékeléseket elkészíteni.

Most már a gazdasági tárcán áll, hogy az Eximbank és a Mehib valóban hasznos legyen a külgazdasági szféra, főleg a kis- és közepes vállalkozások számára.

- A hazai kkv-k ma a talpon maradásért küzdenek, fogytán az erejük. Érdemes-e ilyen körülmények között megpróbálkozniuk az exporttal?

- Ha belül nem tudunk piacot növelni, akkor csak a külpiac marad. És hogyan tudunk oda jutni? Jó külpiaci struktúrát kell fölállítani: jól működő exportfinanszírozás kell megfelelő tőkeellátottsággal, kereskedőházak, amelyek összegyűjtik a kis- és közepes vállalkozások termékeit, és kiviszik a külpiacra, ahol hatékonyabban tudják képviselni a kkv-kat. Emellett persze kell megfelelő árfolyam, megfelelő adózási és finanszírozási rendszer, hogy a súly ne a kereskedelmi bankokon legyen, amelyeknek nem feladatuk az olcsó finanszírozás, a támogatás, a biztosítás, a garancia - ez nem az ő ügyük. Ez állami ügy.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo