Haldoklik a fesztiválpiac, a Sziget Fesztivál is végveszélyben
Az idei hazai fesztiválszezon világosan megmutatta: a látogatói és a fogyasztói szokások radikálisan változnak. Andrejszki Richárd, a Chef Market Zrt. vezérigazgatója szerint ez az év rávilágított arra, hogy a fesztiválok lényegesen rosszabbul teljesítenek, mint korábban.
Már nem jó üzlet a fesztivál Fotó: Facebook/Karácsony Gergely
Generációváltás és a rövid figyelem
Az Z- és Alpha-generáció már egészen más élményeket keres. Őket nem a hosszan tartó, lineáris események vonzzák, hanem az azonnal fogyasztható impulzusok.
„Nagyon nehéz az Alpha és az Y generációt hosszabb ideig beterelni egy fesztiválra. Egy 3–6 nap általában túl hosszú nekik egyhelyben. Ahhoz nagyon sok impulzus kell, hogy ezt megtegyék. Kevesen tudják ezt megvalósítani” – mondta Andrejszki.
A szakértő szerint a fiatalok már nem úgy tekintenek a fesztiválokra, mint korábban:
Régebben egy fesztiválra egész évben készültek az emberek, ma viszont annyi élmény éri őket az online térben és a mindennapokban, hogy egyszerűen megfeledkeznek róla. Már nem elég, ha évente egyszer kapnak egy fesztivált – folyamatos élményre vágynak.
Az egész éves jelenlét a siker kulcsa
A fenntartható fesztivál-sikerhez Andrejszki szerint elengedhetetlen a folyamatos márkaépítés és az egész éves jelenlét.
A sikeres szervezők azok, akik képesek egész évben ott maradni az emberek fejében: kiegészítő programokat szerveznek, kollabokat csinálnak, együttműködnek más márkákkal. Ezt csinálják egyébként az ibizai nagyklubok is – fogalmazott.
„Ők májustól októberig vannak nyitva, és abban az időben, amíg nem tudnak közvetlen vendégélményt nyújtani, kitalálnak mindenféle együttműködéseket különböző cégekkel, hogy fenntartsák az érdeklődést és a márkát a köztudatban. Ezt itthon nem látom eléggé, és én ezt nagyon fontosnak tartom, akár egy Sziget esetében is.”