Forró január: meneküljön ki merre lát!

Valószínűleg sokan gondolják úgy, hogy soha többé nem szeretnék egy évet az ideihez hasonlóan kezdeni. Decemberben még úgy tűnt a kormány bármit megtehet a piacok nem bűntetnek, januárban ránk szakadt az ég. Pedig az év elején (a lassan már szokásosnak is tekinthető cégműködést alapvetően befolyásoló) szabályváltozásokhoz való alkalmazkodás is épp elég feladatot adott volna a vállalkozásoknak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egész világ kicsit borús hangulattal indította az új esztendőt. Európa vezetői arra figyelmeztetnek, hogy 2012 nehezebb év lesz, mint 2011 volt. Akkor az adósságspirál politikai változásokat kényszerített ki Olaszországban és Spanyolországban, és az euró túlélését is veszélyeztette. Idén is nehéz döntések előtt állnak az egyes országok és maga az unió is.

Menekült a tőke az országból
A lakosság már 2011 végén erőteljes hullámokban menekítette megtakarításait az országhatáron kívülre. Az MNB jelentése szerint 2011 utolsó negyedévében 14 százalékkal nőtt a forgalomban levő bankjegyek értéke, ami a GDP-hez viszonyítva történelmi csúcs volt. A jegybank ezt a nyugdíjpénztári reálhozam el nem költött részével és lakossági euró-eladásokkal magyarázza, mások a lakossági bizalom megingásának jelét látják benne.
Címlapon Magyarország

Az első, nagy port kavaró történetet azonban Magyarország szolgáltatta. Az első munkanap (január 2-án hétfőn) az Operaházban (bent) az új Alaptörvény tiszteletére kiállítás és gálaest volt, kint a tüntetők foglalták el a teret. Címlapra kerültünk ismét, a forint pedig - ahogy az ilyenkor lenni szokott - meredeken gyengülni kezdett. Szerdára történelmi rekordot döntött a magyar államadósság törlesztéskockázatára kínált biztosítási tranzakciók árazása a londoni piacon. Pénzügyi elemzők értékeléseikben a magyarországi kockázati tényezők közül kiemelték az IMF/EU-megállapodás körüli bizonytalanságot. Ennek fő oka az új jegybanktörvény volt, amelynek legvitatottabb részei az elfogadott változatban módosítás nélkül szerepeltek. Befektetői szempontból pedig egyre nehezebb eligazodni a magyar kormány stratégiáján.

Pesszimizmus vagy katasztrófa-forgatókönyv
Mínusz 1,5 és plusz 0,4 százalék közötti tartományban mozogott ebben az időszakban a gazdaságkutatók 2012. évi GDP-előrejelzése. Az MNB 0,1 százalékos növekedést várt. A kormány prognózia volt a legderűlátóbb: 0,5 százalékos bővülést remélt. Ám, az elemzők akkor úgy gondolták, ha februárban nem jön létre a megállapodás az EU-IMF párossal, nem pesszimista várakozásokkal, hanem katasztrófa-forgatókönyvvel kell számolni.
A Nemzetközi Valutaalap (IMF) a négyes cikkely szerinti országjelentéshez kapcsolódó igazgatótanácsi értékelésébe azt hangsúlyozta, hogy bizalomerősítő magyar gazdaságpolitikát és a kiigazítási folyamat stabilizálását tartja szükségesnek.
Némi megnyugvást csak az hozott, amikor csütörtökön Orbán Viktor miniszterelnök,  Simor András jegybankelnök, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, Fellegi Tamás (akkor) IMF-tárgyalásokat vezető tárca nélküli miniszter és (az abban az időben még) a Miniszterelnökséget vezető Varga Mihály tárgyalóasztalhoz ültek, amelyet követően jelezték: a magyar pénzügyi rendszer biztonságáért az MNB tudja a legtöbbet tenni, a kormány pedig ebben teljes mértékben segíti a jegybankot.

Újabb leminősítés

Ez a lépés annak ellenére megnyugvást hozott a piacokra, hogy épp aznap jelentette be a Fitch Ratings, hogy rontja magyar adósság besorolását, amely így már mindhárom nagy hitelminősítőnél a befektetésre már nem ajánlott kategóriába került. Az indoklás szerint döntés a magyar költségvetési és külső finanszírozási környezetének, valamint a növekedési kilátásoknak romlását tükrözte, amit részben a befektetői bizalmat aláásó további nem szokványos gazdaságpolitikai lépések okoztak, amelyek nehézzé teszik egy új IMF/EU-megállapodás elérését.

Vállalkozni pedig kell
Az ideges hangulat persze nem kedvezett az esztendő nyugodt indításának, pedig enélkül is lett volna bőven feladat. Előrejelzések azt mutatták, hogy a 2011-es nehéz év után még nehezebb lesz talpon maradni a cégeknek Magyarországon, de volt bőven konkrét megoldandó feladat is.
Ekkor még kevesen tudták például miként is gazdálkodják majd ki az elvárt béremelést. Az év fordulójától jelentősen megváltozott a környezetvédelmi termékdíj törvény, új közbeszerzési törvény lépett életbe, amely egyik célja - legalábbis az előírások szintjén - az volt, hogy a kisebb vállalkozások is eséllyel indulhassanak a közbeszerzési eljárásokon.
Egyeztetések sora kezdődött, de a hónap közepén még mindig csak az volt a kérdés, hogy folytatódnak-e a tárgyalások. Magyarország az EU érveit várta a vitatott törvényekkel kapcsolatban, de Orbán Viktor jelezte, ha ezek meggyőzőek, a kormány kész megfontolni a jogszabályok módosítását. Christine Lagarde IMF-főigazgató a Fellegi Tamás tárca nélküli miniszterrel folytatott megbeszélést követően azt közölte, hogy „az IMF, mielőtt eldönti, mikor kezdi el a tárgyalásokat egy készenléti megállapodásról, és hogy elkezdi-e őket, szükségesnek tartja, hogy olyan konkrét lépéseket lásson, amelyek a magyar kormány erős elkötelezettségét mutatják, hogy minden olyan politikai kérdésben lépni fog, amely lényeges a makrogazdasági stabilitás szempontjából".

Kötelezettségszegési eljárások

Mindeközben (január 17-én) az Európai Bizottság három kötelezettségszegési eljárást indítását vetítette előre: a jegybank függetlenségét érintő szabályozással, a bírói tevékenység felső korhatárával, valamint az adatvédelmi hatóság függetlenségére vonatkozó szabályokkal kapcsolatosan. Ez azonban tovább már nem rontotta a kedélyeket, amelyek Orbán Viktor és Jose Manuel Barroso az Európai Bizottság elnökének a találkozója után visszatértek a normál mederbe.

Azt, hogy a nemzetközi intézmények és Magyarország között mikor indulnak majd újra a hiteltárgyalások, azóta sem tudjuk. Sőt, így az esztendő vége felé közeledve egyre erőteljesebb kétségek fogalmazódnak meg arról, hogy egyáltalán sor kerül-e erre.

 

Véleményvezér

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo