"Egyszerre adni és elvenni merész, kockázatos vállalkozás"

A francia cégek Magyarországon a gazdaság számos területén jelentős szerepet játszanak. A francia szaktudásnak köszönhetően az első vállalatprivatizációk óta különösen számottevő lett a francia jelenlét a közszolgáltatások terén - víz, gáz, áram, hulladékkezelés - is. Az itt működő vállalatokat súlyosan érintheti a koncessziós és PPP-szerződések felülvizsgálata és újratárgyalása. Eric Lavost-t, a Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara (MFKI) elnökét a külföldi cégek helyzetéről kérdeztük.

■ Mire számítanak a koncessziók és a PPP-szerződések kérdésében? Mi a kamara álláspontja?

- A kamara figyelemmel fogja kísérni az elfogadott reformokat. Nem kellene, hogy a folyamatban lévő szerződések újratárgyalások tárgyát képezzék, amelyek hátrányosan érintenék a már megvalósult beruházásokat. Ezért úgy ítéljük meg, hogy lényeges a szerződések jelenlegi feltételeinek tiszteletben tartása. Kiállunk amellett, hogy az érintett gazdasági szereplőkkel valódi együttműködés alakuljon ki az új szabályok meghatározása érdekében, ugyanis azt gondoljuk, hogy ez a sikeres reformok nélkülözhetetlen feltétele.

■ Hogyan vészelték át a magyarországi francia cégek a válságot?


"Még várni kell azzal, hogy elmondhassuk, Magyar-
országnak sikerült megoldania a problémáit..."
- fotó: Förster Tamás

- Ezek jellemzően nagy csoportok leányvállalatai. Azonban méretük és pénzügyileg stabil anyavállalatukhoz fűződő kapcsolatuk ellenére sem voltak immunisak a válsággal szemben! Csakúgy, mint bármely nemzetiségű cég, a francia vállalatok is megsínylették a kereslet csökkenését - legfőképpen az építői- és az autóiparban -, továbbá a válság közvetett hatásait is. A magyar költségvetési hiánycél megtartása érdekében bevezetett kormányzati válságadók összességében jelentős részét tették ki az érintett vállalatok működési eredményének. A mértékük általában meghaladta a harminc százalékot, de akár az ötven százalékot is elérte, ami valójában „büntető" adóztatást jelent.

Hogyan ítélik meg a magyar kormányzat válságkezelő stratégiáját? Érezhető-e már a belföldi keresleten a fellendülés?

- A már eleve gyenge belső piac a válság alatt még inkább csökkent, jelenleg csak nemzetközi piaccal rendelkező vállalatok reménykedhetnek jelentős fellendülésben. Még várni kell azzal, hogy elmondhassuk, Magyarországnak sikerült megoldania a problémáit, vagy sem! Az ország jelenleg a külső, azaz a világgazdaságot érintő válsággal néz szembe, amelynek a gazdaságra gyakorolt hatásai még mindig nagyon jelentősek. Minden Németországgal - az ország első számú gazdasági partnerével - kapcsolatos jó hír hallatán kicsit fellélegezhet. E mellett kell megküzdenie a belső válsággal, vagyis az ország eladósodásával és költségvetési hiányával, amely politikai méreteit tekintve nem elhanyagolható. A belső válság leküzdésére a magyar kormány kedvező adóügyi intézkedésekkel csábítja a befektetőket, mindeközben a bevételek növelésének érdekében különadókat vet ki. Egyszerre adni és elvenni merész és kockázatos vállalkozás!

Mit tehet egy kormány azért, hogy a külföldi befektetők számára vonzó legyen az ország?

- A válasz már az alkímia kérdéskörébe tartozik, nincs csodarecept! Ádáz konkurenciaharc folyik a külföldi befektetőkért, és a világ összes országa részt vesz benne. A befektetést támogató politikai döntések fontosak, gondoljuk csak a kecskeméti Mercedes gyárra. A vállalati stratégiák stabilitásra, fenntarthatóságra és láthatóságra törekvő lépéseket is tartalmaznak. Ezen a téren Magyarországnak meg kell mutatnia, hogy a gazdaság átszervezésére vonatkozó intézkedései rövid időn belül eredményesek lesznek, és semmilyen irányváltás nem fogja megváltoztatni a befektetők nyereségességi kilátásait. Ezek a hozzávalók kellenek ahhoz, hogy a külföldi befektetők nyugodt szívvel jöjjenek Magyarországra. Jelen pillanatban részükről inkább bizonyos fokú kivárásos viselkedés figyelhető meg.

Az Orbán-kormány kommunikációja szerint úgy tűnik, a regnáló politika az adózásra helyezi a hangsúlyt, amikor az ország versenyképességéről van szó. Tényleg ez a legfontosabb a befektetők számára?

- A kormány valóban arra tette fel a tétet, hogy adózási szempontból vonzóvá tegye az országot. Ez a feltétel szükséges ugyan, de nem elegendő! A befektetők kétségei azzal kapcsolatban, hogy képes lesz-e a kormány csökkenteni az ország strukturális deficitjét, úgy tűnik, fékezik a beruházásokat, amelyek kulcsszerepet játszanak az állam pénzügyeinek talpra állításában. Ez valódi dilemmát kell, hogy jelentsen a kormány számára, mivel beruházások nélkül a deficit nem fog megszűnni!

Ugyanakkor a bank- és biztosítási szektorra, gyógyszeriparra, energiaiparra, telekommunikációs ágazatra, áruházláncokra kivetett válságadók, ahogy említette, érzékenyen érintik a francia cégeket. Mi a kamara álláspontja, meddig maradhatnak fenn ezek a terhek?

- A gazdaság fő szektoraira kivetett válságadók azzal a kockázattal járnak, hogy csökkenhetnek a befektetések, és szaporodhatnak az inflációgerjesztő tényezők. Ebben a helyzetben az ország összes gazdasági szereplője ki van téve az adók következményeinek. A beszállítók a befektetők rendelésének csökkenése vagy a szerződéses feltételek újratárgyalása, a magánemberek pedig a munkanélküliség esetleges növekedése, illetve a fogyasztási cikkek drágulása miatt. Azt az ideológiai alapú döntést, amelynek értelmében Magyarország nem bízza magát sem az EU-ra, sem az IMF-re, vállalni kell, sőt bővíteni a Széchenyi- és a Széll Kálmán-terven túlmenő népszerűtlen intézkedésekkel. Többek között meg kell hozni az állami közlekedési vállalatok mélyreható átszervezésére vonatkozó intézkedéseket.

A kamara rendszeresen felméri, hogy milyen a magyarországi cégek közérzete, és milyen terveik vannak a jövőre nézve. Milyen trend rajzolódik ki ennek alapján?

- Az MFKI által készített barométer egészen új felmérés. Januárban indítottuk abból a célból, hogy felmérjük tagvállalataink válság utáni kilátásait. A tendenciákat tehát még korai lenne meghatározni, a számok azonban magukért beszélnek. A márciusi válaszok alapján tagvállalataink hatvan százaléka látja úgy, hogy a magyar gazdaság stagnál, minden negyedik cég a befektetése csökkentését vagy legfeljebb szinten tartását tervezi, legfeljebb harmincnyolc százalékuk számít növekedésre az adott ágazatban, és húsz százalékuk továbbra is létszámcsökkentésről beszél.

A nagyvállalatok mellett viszonylag kevés francia kkv jön Magyarországra. Mi ennek az oka?

- A kisebb francia cégeket nagyon nehéz Magyarországra vonzani! Természetesen tudunk példaértékű kivételekről, amelyek azonban szinte mindig a kiemelkedő vállalatvezetőkhöz köthetők. A francia vállalati szellemet azonban alapvetően az óvatosság jellemzi. A vállalatvezető nem bocsátkozik kalandokba, Magyarország pedig nem egy oknál fogva nehéz országnak számít: mindenekelőtt a nyelv, amely a tolmácstól teszi függővé a külföldit; a jogi környezet, amely bonyolult és nehezen értelmezhető a külföldiek számára; a kulturális különbségek, amelyek gyakran sajnálatos félreértéseket idézhetnek elő. Nem véletlen, hogy a francia jelenlét zömét Magyarországon a nagy csoportok és azok leányvállalatai alkotják.

És mi a helyzet a hazai kis- és középvállalatokkal? Ki tudnak alakítani beszállítói kapcsolatokat a francia nagyvállalatokkal?

- Ez az MFKI stratégiai tervének egyik fontos irányvonala. Tagvállalataink negyven százaléka magyar kkv, amelyeknek ügyfelei a francia csoportok közül kerülnek ki. A kamara szívesen látja a tagjai között ezeket a magyar vállalkozásokat, és teszünk is lépéseket ebbe az irányba, hiszen közösek az értékeink és az érdekeink. A francia relációban működő magyar kis- és középvállalatok és a Magyarországon jelen lévő francia vállalatok számára számos találkozási lehetőséget kínálunk, valamint olyan rendezvényeket szervezünk, melyek célja az üzleti kapcsolatok bővítése. Azok a magyar vállalkozások, amelyek az MFKI tagjává válnak, természetesen részt vehetnek az eseménynaptárunkban szereplő legkülönbözőbb üzleti találkozókon, és rájuk vonatkozóan is, akárcsak valamennyi tagunkra érvényes a következő jelmondatunk: „A kamara az önöké, és az önök szolgálatában áll."

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo