A fiatalok egészségtudatosabbak, és talán azért (is), az idősebbek meg az állami egészségügyben tapasztalható minőségi problémák miatt fordulnak a „fizetős” szolgáltatókhoz. Körülbelül 300 milliárd landol fehéren vagy feketén a magánegészségügy szereplőinél: ma 200 milliárd az ágazat papíron kimutatott árbevétele, a fennmaradó 100 milliárd pedig számla nélkül jut a magánorvosok zsebébe a lakásrendelőkben. Az egészségcélú kiadásokban a magánköltések aránya messze meghaladja az uniós átlagot, míg a GDP-arányos állami egészségügyi kiadások terén sereghajtók vagyunk. A rendszer több sebből vérzik, rendbe tenni hosszú idő lesz, ha egyszer, végre a politika is úgy akarja. A világban szinte sehol nem működik az egészségügy magánfinanszírozás nélkül. De a költések struktúrájában hatalmasak a különbségek.
A magánegészségügy hazai helyzetéről szóló összeállításunkat itt olvashatja!
Amerikai Egyesült Államok
Az Egyesült Államokban a betegbiztosítás 2014-ig, Obama reformjának bevezetésééig a 65 év alattiak számára többé-kevésbé magánügy volt, a biztosítást is a piac alakította. A részvétel önkéntes, a díj kockázatarányos volt. A Medicare-t, a közpénzből működő állami betegbiztosítást csak a 65 év felettiek és rokkantak vehették igénybe. Az amerikai egészségügy minősége nem rossz, azonban hatékonysága a legrosszabbak között van a világon. Az átlagéletkor nemzetközi összehasonlításban közepes, tízezer lakosra 26 orvos jut. Ez a szám a németek és franciák esetében 34, Ausztriában 37, Svájcban 40. A sokszereplős (magán, munkahelyi, tagállami, katonai) biztosítási modell a világon a legköltségesebb, csaknem 2300 milliárd dollárt emészt fel évente, miközben az ellátórendszeren kívül tart 45-50 millió polgárt. A biztosítottak 60 százaléka a munkahelyén keresztül tagja a rendszernek, így az elbocsátások hatására rohamosan nő az ellátottak köréből kiszorulók száma, a magánbiztosítás meg egyre drágább, ezért sok cég felmondja.
Az Egyesült Államokban a legmagasabbak az egészségügyi kiadások a világon: a GDP 17,4 százaléka, miközben Németországban, Franciaországban, Ausztriában 11-12 százalék. Az egészségügyi költségek 46 százalékát az állam, 36 százalékát magánbiztosítók, 14 százalékát a magánember, a maradékot a privát jóléti intézmények fedezik. Egy WHO-tanulmány a népesség egészségi állapota alapján a 72. helyre sorolta az egészségügyre a legtöbbet költő országot.
Ausztria
Ausztriában viszonylag alacsony az elkerülhető halálozások száma, ami arra utal, hogy itt az egészségügyi ellátás hatékonyabb, mint az unió legtöbb országában, még akkor is, ha Ausztria összességében nincs a legjobbak között. Az osztrákok az unió más polgáraihoz hasonlóan tovább élnek ugyan, de ezeket az éveket kevesebben töltik jó egészségben.
Az egyéni életvitel okozta kockázatok jelentős problémát jelentenek az osztrák egészségügyben. Az elhízottság ugyan alacsonyabb, mint a legtöbb EU-államban, de mind a felnőtteknél, mind a fiataloknál emelkedik. Ausztriában is bevezetik az általános dohányzási tilalmat a vendéglátóiparban, egyidejűleg nemzeti akcióterveket dolgoztak ki, hogy egészséges táplálkozásra és mozgásra ösztönözzék a lakosságot, és visszaszorítsák az elhízottság arányát.
Az osztrák egészségügyi rendszer viszonylag drága, és erősen a kórházi betegellátásra összpontosít, így ezen a területen mód van a hatékonyság növelésére, ha a betegeket a költséges fekvőbeteg-szektorból a járóbeteg-ellátásba terelik. Az egészségügy fejlesztésének középpontjában a 2017-ben elfogadott alapellátási reform áll. A cél az, hogy új szakrendelőkkel egészítsék ki az alapellátást. A rendszer hatékonyságának növelése különösen fontos, mivel az ország egészségügyi kiadásai – fejenként 4000 euró körül mozognak, ami ezer euróval több, mint az uniós átlag – a következő években-évtizedekben tovább fognak emelkedni.
Az egészségfinanszírozás kompetenciái megoszlanak a központi kormány és a tartományok szervei között, de sok területen önigazgató intézmények – a tb szervei és a szolgáltatók – felelősek. Tizennyolc tb-pénztár működik, köztük a kilenc tartománynak van egy-egy. Ezek együttműködnek a regionális orvosi kamarákkal és más illetékes szakmai szervezetekkel. A biztosítottak szabadon hozzáférhetnek az ellátás minden ágazatához, választhatnak, hogy a biztosító orvosához mennek, vagy plusz fizetésért maguk választanak orvost. Ausztriában hozzájárulást kell fizetni a receptkiváltásnál, illetve a kórházi ápolásnál, de a rendszer olyan, hogy ez túlságosan vagy egyáltalán ne terhelje a szociálisan rászorulókat. Az egészségügyre fordított magánkiadások az összkiadás 18 százalékát teszik ki, szemben a 15 százalékos uniós átlaggal.
Nagy-Britannia
Az Egyesült Királyság négy országában általában kedvező a lakosság egészségi állapota és a várható élettartam. A vezető halálok a rák, de az egészségügyi rendszer erőfeszítéseket tesz, hogy utolérjen más európai országokat, ahol átlagosan öt évvel élnek tovább a rákbetegek, a kór felismerése után. A szigetországban – ahogy más, hasonló demográfiai trendű államokban – növekvő gond az Alzheimer-kór és más időskori betegségek előfordulásának gyakorisága. A 65 év felettiek fele rossz egészségi állapotban tölti életének hátralévő részét. Viszonylag alacsony a dohányosok száma – különösen a fiatalok körében –, és sikerült csökkenteni az alkoholfogyasztást is. A megbetegedések mintegy 28 százalékát azonban továbbra is a helytelen életmód okozza. Szembeszökően nagy a különbség az anyagilag jobban élő és a tanulatlan, szegényebb rétegek egészségi állapota között.
Az egy főre eső évi egészségügyi kiadások meghaladják a 3000 eurót, aminek 80 százalékát költségvetési forrásokból fedezik, a privát kiadások a harmadik legalacsonyabbak uniós összehasonlításban. A brit egészségügyi kiadások elérték a GDP 9,9 százalékát, ami megfelel az uniós átlagnak. 2010–11-ben, a pénzügyi válság utáni időszakban, az egészségügy is padlóra került, majd az elmúlt években valamelyest emelkedtek az egészségügyre fordított kiadások. Az előrejelzések azonban ismét csökkenéssel számolnak.
Németország
A várható átlagos élettartam közel áll az EU-átlaghoz, de a németek átlag mintegy két évvel hamarabb halnak meg, mint a spanyolok vagy az olaszok. Túlnyomórészt a keringési betegségek és a rák a fő halálokok, de az utóbbi években nő az aggkori memóriazavarok és rokonbetegségeik okozta halálok száma.
Az egy lakosra jutó kórházi ágyak száma magasabb, mint bármely más uniós országban, és az orvosok és ápolók száma is az átlag fölött van. Az egészségügyi intézmények és az ambuláns ellátás teljesítménye is magas szintű, viszonylag alacsony költséggel, de – különösen a kórházakban – erősen emelkedik a szolgáltatások száma, ami a források elosztását illetően vet fel kérdéseket.
Az egészségügyi rendszerben – Ausztriához hasonlóan – a szövetségi kormány csak a kereteket szabja meg, a tartományok felügyelik az egészségügy önigazgató szerveit, és ők felelősek a kórházak tervezéséért, a beruházásokért, a szakszemélyzet és az orvosok képzéséért. Gond azonban az ambuláns és a kórházi ellátás viszonylag erős elválasztása és a távolság a háziorvosi alapellátás és a szakorvosi ellátás között.