Dolgozzatok heti hatvan órát… és szeressétek

Van egy árnyoldala a kínai internetes gazdaság száguldásának, amit a kizsákmányolt dolgozók egyre jobban éreznek. A heti hatvan óra munka egyáltalán nem szokatlan, miközben a munkáltatók, mint Jack Ma az Alibaba milliárdos alapítója, még azt is elvárják, hogy szeressék a munkájukat.

24 óra. Enyi időn belül kell kiérkeznie egy Pekingben megrendelt csomagnak a megrendelőhöz. A kníai főváros online kereskedelmi piacán olyan gyilkos verseny uralkodik, hogy a webshopok ilyen és ehhez hasonló vállalásokkal próbálnak talpon maradni. Ezek persze óriási logisztikai kihívást jelentenek, elsősorban annak a  - becslések szerint hárommillió – motoros és riksás futárnak, akik a hét hét napján, a horrorisztikus kínai megapoliszok forgalmában, naponta, fejenként 150 csomagot kell kézbesítsenek, a 6-7 ezer jüanos, (mintegy 250-300 ezer forintos) fizetésükért. Nem ritka, hogy a kvóta csak úgy jön ki, ha napi tizenkét órát dolgoznak. És ezzel nincsenek egyedül: a kínai online gazdaságban becslések szerint a munkavállalók túlnyomó többségét, a viszonylag ól fizetett programozókat, szoftverfejlesztőket is, rendszeres túlmunkára kényszeríti a munkaadójuk.

Kép: Pixabay

Ez a növekedés ára – mondhatnánk, mert a kínai online kereskedelem egészen elképesztő mértékben fejlődik: tavaly éves szinten 26,6 százalékkal, több mint 50 milliárdra nőtt a házhoz szállított online megrendelések száma. Ez több, mint a teljes EurópaI Unió, az Egyesült Államok és Japán összes házhoz szállított csomagja. Nem véletlen, hogy az egyik nagy kínai futárcég, a Yunda, azzal csábítja a dolgozókat, hogy 6-13 ezer jüant kereshetnek havonta, és szállást, valamint élelmezést kapnak a cég munkásszállóján. Csakhogy, mint azt fentebb írtuk, a hirdetés szövege nem teljesen igaz.

Rabszolga, vagy túlóratörvény? Az adatvezérelt igazság nyomában
Mivel az elmúlt hónapokban a közbeszédet leginkább uraló téma a Munka Törvénykönyvének módosítása volt, a Piac & Profit kérésére a SentiOne social listening ügynökség megvizsgálta, hogyan követte az eseményeket a magyar nyilvánosság a közösségi oldalakon. Meglepő eredményekre jutottunk.
Mint arról a Caixin kínai magazin beszámolt, amely Sanghajban mérte fel a sofőrök keresetét, a szinte kizárólag falusi származású, képzetlen sofőrök 6000 jüan körül keresnek. Ez a modern kínai digitális boom árnyoldala, az emberi munkaerő szinte végletes kizsákmányolása, de a sofőrök csak a jéghegy csúcsát jelentik ennek az újkeletű szociális problémának. A logisztikai személyzeten túl, az IT-világban is elterjedt a „996icu” néven ismert jelenség, azaz a reggel kilenctől, este kilencig, a hét hat napján végzett munkavégzés, amely a végén az ICU-ban (intensive care unit) a sürgősségi osztályon végződik. A fiatal it-szakemberek mozgalma mára mainstreammé vált a kínai közösségi médiumokban, főleg miután megszületett a 996 feliratú póló is, amit hogy, hogy nem, éppen az Alibaba forgalmaz.

Mindez annak fényében érdekes, hogy a kínai munkajog kimondottan szigorúan szabályozza a túlmunkát. A 44 órás munkahét mellett napi legfeljebb 3 túlóra kérhető, havonta legfeljebb 36. csak ezt senki sem tartja be. A gond ott van, hogy a fiatalok elsősorban maguk között morognak a túlmunka miatt, de senki, vagy szinte senki sem tesz hivatalos panaszt a kínai hatóságoknál, amelyek így viszont megtehetik azt, hogy hivatalosan nem tudnak a problémáról. Eddig legalábbis, ez volt a helyzet.

Amit tudni akartál a sztrájkról, de nem merted megkérdezni
A sztrájk már régóta létező eszköz a munkavállalók érdekeinek elősegítésére. Napjainkban is többször hallhattunk munkabeszüntetésekről több európai államban is, de itthon is egyre gyakrabban merül fel a sztrájk lehetősége. Hogyan lehet jogszerűen sztrájkolni? Ki teheti, és ki nem? Megakadályozhatja-e a munkáltató a sztrájkot? Ezekre a kérdésekre adunk választ Kocsis Ildikó ügyvéd segítségével.
Jack Ma az Alibaba alapítója azonban olajat öntött a tűzre. Kiszivárgott emailekben és belső, munkatársakhoz intézett beszédekben kikelt a morgolódók ellen. Szerint a 996-rendszerben dolgozni hatalmas szerencse, ha tehetnék, a legtöbben 007-ben dolgoznának, azaz a hét hét napján 24 órát. „ Én senkit sem kényszerítek arra, hogy 996-ban dolgozzon, de az Alibaba teljes elkötelezettséget vár el a dolgozóitól, aki nem hajlandó napi 12 órát dolgozni, az ne is jelentkezzen hozzánk” – mondta Ma. Richard Liu, a JD.com szintén milliárdos vezetője egyenesen lustáknak nevezte azokat, akik nem hajlandók teljes önfeláldozást tanúsítani a munkáltatójuknak.

Azért is hallhatunk egyáltalán erről a vitáról, mert a kínai pártelit eddig egyáltalán nem foglalt állást a kérdésben – ezért is nem cenzúrázottak az erről szóló híradások. A központi irányítás alatt álló népszerű Global Times is óvatosan fogalmaz: bár elismerik, hogy a cégek munkavállalóinak önfeláldozó munkája nélkül a kínai gazdaság sokat veszítene a lendületéből, de a „a kínai vállalatok versenyképessége nem alapulhat a 996 jogsértő módszerén”.

 

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo