Gyerekbank hitelez a 10 éves a üdítőmogulnak

Csodagyerekek nemcsak a művészetben, a showbizniszben és a tudományban vannak. Az üzleti életben is felbukkannak. A coloradói Jack Bonneau 10 évesen már limonádéértékesítő hálózatot épít.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A coloradói Littleton 41 ezer lakosú városának bevásárlóközpontjában almalét és forró csokit árul egy standon Jack Bonneau. A fiúcska még csak 10 éves, így apja, Steve kellett ahhoz, hogy be tudja indítani a bizniszt. Jack akkor még csak 8 éves volt. (Itthon a középiskolások mintegy fele tudná elképzelni, hogy később vállalkozó legyen.)

A gyerekek imádnak menő dolgokat birtokolni. Jacket is ez motiválta. Két éve meg akart vásárolni egy Star Wars: Death Star Legó készletet, de nem volt rá 400 dollárja. Szülei sem akarták megvenni neki, az apja - aki egyébként vállalkozó - azt mondta, keresse meg rá magának a pénzt. Arról nem szól a fáma, hogy az italárusítás a papa ötlete volt-e, de tény, hogy ő nyújtotta be a kérelmet is, hogy fia adószámot kapjon.

Kicsi konkurencia a limonádépiacon
Úgy látszik, az amerikai limonádé piac kedvez a cuki csöppségeknek. Egy 11 éves texasi kislány leszerződött az amerikai Whole Foods üzletlánccal, hogy limonádéját 4 állam 55 üzletében forgalmazzák. Mikaila Ulmer Beesweet névre keresztelt mézes limonádéjával először helyi vállalkozói versenyeken próbálkozott. A nagy áttörést az amerikai vállalkozói valóságshow, a Shark Tank hozta el, ahol a zsűrit meggyőzve 60 ezer dollárost befektetést kapott.
A stand, amelyen Jack árusít, 18 kilogramm súlyú, ennek összeszerelése és szállítása (nap mint nap) még a felnőttekre hárul. A papa segít az organikus alapanyagok megtalálásában is és kutatja fel a helyi gazdákat, akikkel beszállítókként szerződnek. Az első évben, amikor még csak limonádé-készítésben utazott, 2000 dollár forgalmat generált a fiúcska vállalkozása, ebből 900 dollár nyereség volt, újságolta a kis Jack a The New York Times-nak és elbüszkélkedett azzal is, hogy nagyon élvezte az üzletvitel alapjainak az elsajátítását. Összeadni, kivonni, nyereséget kiszámolni. (Nem kell azonban gyereknek lenni, hogy megvalósíthassuk gyermekkori vágyainkat!)

Csakhamar márkanevet is kapott a vállalkozás (Jack's Stands), honlapot indítottak, s apa és fia terjeszkedési terveket kezdett szőni. Árusítani kezdtek három piacon is, ahol gazdák terjesztik terményeiket. Az eredmény nem maradt el: 25 000 dolláros forgalom. (A profitról már nem beszélnek.)

Jack kampányol. Tömegfinanszírozást akar. (Fotó: www.jacksstands.com)

A denveri Young Americans Banktól 5000 dolláros kölcsönt vettek fel. A pénzintézet kifejezetten arra szakosodott, hogy gyerekeknek nyújt hitelt, melynek kezese a bank tulajdonosa, a Young Americans Center for Financial Education. A banknál persze bankszámla is nyitható. A szervezet több ezer kiskorúnak adott kölcsönt és/vagy részesítette őket pénzügyi oktatásban. Már 6 évesek is részt vesznek a projektben.

Mind megfizetjük a tanulatlanság árát
Milyen következményekkel jár, ha a szegénységben élő fiatalok megfelelő képzés hiányában nőnek fel? A nem megfelelő oktatás nélkül nem lehet kitörni a szegénységből és ez az egész országnak káros, hosszú távon mindannyian megfizetjük az árát.
Már tanítja

Jack kortársai nevelésébe is beszállt és összejött más gyerekekkel (7-11 év közöttiek), hogy a vállalkozási ismeretekről felvilágosítsa őket, például mi a profit, vagy a bevétel. Vállalkozásában gyerekek is dolgoztak, fejenként 30-50 dollárt kapnak. Ezt a profitból és a borravalóból fizette ki nekik ifjú munkaadójuk. Jack és apja már hálózattá bővítenék az üzletet. Terveik szerint Detroitban nyitnak egy standot, Denver belvárosában pedig hetet. A terjeszkedéshez tömegfinanszírozást vennék igénybe. Az IndieGogo-n már meg is kezdték a kampányolást.

Jack most az ötödik osztályos, de matekórára a hetedik évfolyamba jár be. Egyik standján - mely a bevásárlóközpontban működik - már más gyerekek termékeit is árusítja. Amikor csak lehet, gyerekek állnak a kasszánál. Ha iskolában vannak, persze beszállnak a felnőttek. Az áruház egyik vezetője szerint a kölykök nemcsak élvezik a boltosdit, de jó kereskedők is. A felnőtt vásárlók szívesen megállnak, hogy elbeszélgessenek a minikereskedőkkel és szinte sosem távoznak üres kézzel. Amikor gyerekek veszik át az értékesítést, négyszer több az eladások volumene, mint azokon a napokon, amikor felnőttek árusítják a termékeket: az aranyosság tehát jövedelmező.

Világsiker a szeméten játszó zenekar
A szeméttelepi guberálók nyomornegyedében gondolt egy nagyot egy zenetanár és a hulladékból hangszereket kezdett készíttetni egy helyi lakossal. A környékbeli gyerekekből szimfonikus zenekart verbuvált - showjuk hetedhét országra szóló siker lett. A sikertörténetet bemutató Landfillharmonicot a Thessaloniki Dokumentumfilm Fesztiválon láttuk.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo