Gyerekbank hitelez a 10 éves a üdítőmogulnak

Csodagyerekek nemcsak a művészetben, a showbizniszben és a tudományban vannak. Az üzleti életben is felbukkannak. A coloradói Jack Bonneau 10 évesen már limonádéértékesítő hálózatot épít.

A coloradói Littleton 41 ezer lakosú városának bevásárlóközpontjában almalét és forró csokit árul egy standon Jack Bonneau. A fiúcska még csak 10 éves, így apja, Steve kellett ahhoz, hogy be tudja indítani a bizniszt. Jack akkor még csak 8 éves volt. (Itthon a középiskolások mintegy fele tudná elképzelni, hogy később vállalkozó legyen.)

A gyerekek imádnak menő dolgokat birtokolni. Jacket is ez motiválta. Két éve meg akart vásárolni egy Star Wars: Death Star Legó készletet, de nem volt rá 400 dollárja. Szülei sem akarták megvenni neki, az apja - aki egyébként vállalkozó - azt mondta, keresse meg rá magának a pénzt. Arról nem szól a fáma, hogy az italárusítás a papa ötlete volt-e, de tény, hogy ő nyújtotta be a kérelmet is, hogy fia adószámot kapjon.

Kicsi konkurencia a limonádépiacon
Úgy látszik, az amerikai limonádé piac kedvez a cuki csöppségeknek. Egy 11 éves texasi kislány leszerződött az amerikai Whole Foods üzletlánccal, hogy limonádéját 4 állam 55 üzletében forgalmazzák. Mikaila Ulmer Beesweet névre keresztelt mézes limonádéjával először helyi vállalkozói versenyeken próbálkozott. A nagy áttörést az amerikai vállalkozói valóságshow, a Shark Tank hozta el, ahol a zsűrit meggyőzve 60 ezer dollárost befektetést kapott.
A stand, amelyen Jack árusít, 18 kilogramm súlyú, ennek összeszerelése és szállítása (nap mint nap) még a felnőttekre hárul. A papa segít az organikus alapanyagok megtalálásában is és kutatja fel a helyi gazdákat, akikkel beszállítókként szerződnek. Az első évben, amikor még csak limonádé-készítésben utazott, 2000 dollár forgalmat generált a fiúcska vállalkozása, ebből 900 dollár nyereség volt, újságolta a kis Jack a The New York Times-nak és elbüszkélkedett azzal is, hogy nagyon élvezte az üzletvitel alapjainak az elsajátítását. Összeadni, kivonni, nyereséget kiszámolni. (Nem kell azonban gyereknek lenni, hogy megvalósíthassuk gyermekkori vágyainkat!)

Csakhamar márkanevet is kapott a vállalkozás (Jack's Stands), honlapot indítottak, s apa és fia terjeszkedési terveket kezdett szőni. Árusítani kezdtek három piacon is, ahol gazdák terjesztik terményeiket. Az eredmény nem maradt el: 25 000 dolláros forgalom. (A profitról már nem beszélnek.)

Jack kampányol. Tömegfinanszírozást akar. (Fotó: www.jacksstands.com)

A denveri Young Americans Banktól 5000 dolláros kölcsönt vettek fel. A pénzintézet kifejezetten arra szakosodott, hogy gyerekeknek nyújt hitelt, melynek kezese a bank tulajdonosa, a Young Americans Center for Financial Education. A banknál persze bankszámla is nyitható. A szervezet több ezer kiskorúnak adott kölcsönt és/vagy részesítette őket pénzügyi oktatásban. Már 6 évesek is részt vesznek a projektben.

Mind megfizetjük a tanulatlanság árát
Milyen következményekkel jár, ha a szegénységben élő fiatalok megfelelő képzés hiányában nőnek fel? A nem megfelelő oktatás nélkül nem lehet kitörni a szegénységből és ez az egész országnak káros, hosszú távon mindannyian megfizetjük az árát.
Már tanítja

Jack kortársai nevelésébe is beszállt és összejött más gyerekekkel (7-11 év közöttiek), hogy a vállalkozási ismeretekről felvilágosítsa őket, például mi a profit, vagy a bevétel. Vállalkozásában gyerekek is dolgoztak, fejenként 30-50 dollárt kapnak. Ezt a profitból és a borravalóból fizette ki nekik ifjú munkaadójuk. Jack és apja már hálózattá bővítenék az üzletet. Terveik szerint Detroitban nyitnak egy standot, Denver belvárosában pedig hetet. A terjeszkedéshez tömegfinanszírozást vennék igénybe. Az IndieGogo-n már meg is kezdték a kampányolást.

Jack most az ötödik osztályos, de matekórára a hetedik évfolyamba jár be. Egyik standján - mely a bevásárlóközpontban működik - már más gyerekek termékeit is árusítja. Amikor csak lehet, gyerekek állnak a kasszánál. Ha iskolában vannak, persze beszállnak a felnőttek. Az áruház egyik vezetője szerint a kölykök nemcsak élvezik a boltosdit, de jó kereskedők is. A felnőtt vásárlók szívesen megállnak, hogy elbeszélgessenek a minikereskedőkkel és szinte sosem távoznak üres kézzel. Amikor gyerekek veszik át az értékesítést, négyszer több az eladások volumene, mint azokon a napokon, amikor felnőttek árusítják a termékeket: az aranyosság tehát jövedelmező.

Világsiker a szeméten játszó zenekar
A szeméttelepi guberálók nyomornegyedében gondolt egy nagyot egy zenetanár és a hulladékból hangszereket kezdett készíttetni egy helyi lakossal. A környékbeli gyerekekből szimfonikus zenekart verbuvált - showjuk hetedhét országra szóló siker lett. A sikertörténetet bemutató Landfillharmonicot a Thessaloniki Dokumentumfilm Fesztiválon láttuk.

Véleményvezér

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.
Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video

Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video 

8 millió forint lesz az ára az új szuper robotnak.
Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között

Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között 

Újabb botránykönyv érkezik a piacra.
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor

Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor 

Lesz-e bocsánatkérés egy ilyen fajsúlyos tárgyi tévedés után?
Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo