A GKI 2012-ben a versenyszférában (az 5 fő feletti cégeknél) a bruttó keresetek évi 6,5 százalék körüli növekedését prognosztizálja. Ugyanakkor arra is számít, hogy cégek jelentős része nem tudja teljesíteni a kormányzati irányelvet, illetve különböző trükkökkel - például formálisan hatórás foglalkoztatás - bújik ki a minimálbér-emelés követelménye alól, vagy csökkenti a foglalkoztatást. (A hazai foglalkoztatási helyzetről beszélt az MSZOSZ és a KISOSZ elnöke egy viteaesten.) A reálkeresetek (a családi adókedvezménnyel együtt) összességében 2,5 százalékkal, a versenyszektorban 1,5 százalékkal, a költségvetésiben közel 5 százalékkal mérséklődnek. A reáljövedelmek és a lakossági fogyasztás 2,5 százalék körüli, tehát a reáljövedelmekhez hasonló csökkenése várható. A beruházások visszaesése idén is folytatódik, mintegy 4 százalékkal.
Az iparban 2012 második felétől várható a konjunktúra javulása, éves átlagban 4,5 százalékos ütem várható. Az építőiparban a hatéves visszaesés után 2012-ben újabb 5 százalékos visszaesés várható. A mezőgazdaságban az átlagon felüli 2011. évi termés után átlagos időjárás esetén csökkenés valószínű. A kiskereskedelmi forgalom 2,5 százalékos csökkenése csak tükrözi a gazdasági-jövedelmi folyamatokat, a pénzügyi szektor visszaesése viszont az egész gazdaság fejlődési képességét visszafogja. A GDP 1,5 százalékkal csökken. Az I. negyedévi markáns visszaesést az év vége felé szerény élénkülés követheti.
A munkaerő-kereslet 2012-ben kissé, a 2011. évi növekedéshez hasonló mértékben, mintegy 0,8 százalékkal csökken. A munkanélküliség az utolsó három negyedévben alig változott. Idén az év elején ismét növekedés kezdődött, a szezonális okokon kívül a fel- és végelszámolási hullám, illetve a foglalkoztatási terhek növekedése következtében. A közmunkára szánt keretek 2012-ben jelentősen nőnek - a 2011. évi több mint háromszorosára - és a kormányzat visszaáll a korábbi 6-8 órás foglalkoztatásra. Ily módon a munkanélküliek lerövidített segélyezésénél megtakarított összeggel legalább azonos költségvetési kiadás jelentkezik. A banki hitelezés keresleti és kínálati oldalról is leépül. A bankok egyre inkább nem akarnak és nem tudnak hitelezni. A lakosság kerüli a hitelfelvételt, a vállalatok elhalasztják beruházásaikat és így hitelkeresletüket. Az önkormányzati szféra eladósodása is jelentős, emellett a reform is bizonytalanságot okoz, így új hitelekre ott sem lehet számítani. A hitelállományok leépítése várható.
Éves átlagban 5,3 százalékos, az év végén 5 százalék alatti inflációs ütem várható. (Márciusban az elemzők várakozásainál magasabbra ugrott az infláció.) A monetáris tanács februárban sem változtatott alapkamatán, bár egy tag már a csökkentés mellett szavazott. Ennek azonban legkorábban az IMF-megállapodás, vagy legalább az EU által hitelesített költségvetési konszolidációs pálya után lehet létjogosultsága. A tavaly kinevezett tagokon keresztül érvényesülő politikai befolyás rombolja a Monetáris Tanács hitelességét, a piaci hozamok a szokottnál erőteljesebben szakadnak el az alapkamattól, s a monetáris politika eszköztelenné, az ország pedig sebezhetőbbé válik. További ingadozások mellett éves átlagban 290 forint körüli árfolyam valószínű. A gazdaságpolitika a jelek szerint ennél nem is akar érdemben erősebb forintot, s inkább a kamatok - ilyen körülmények között mesterséges - csökkentésére törekszik.
A befektetők tartós megnyugtatása nélkül nem várható Magyarország kockázati megítélésének javulása. A sikeres állampapír-kibocsátások elfedik, hogy ezzel nagyon drága - hosszabb távon csak magas elsődleges többlet, azaz jelentős további restrikció mellett finanszírozható - forrásokhoz jutunk, illetve, hogy ennek következtében (más tényezőket változatlannak feltételezve) az államadósság szintje továbbra is növekvő. Az IMF-fel történő megállapodás esetén a jelenleginél jóval alacsonyabb kamatszint is elérhető lenne. Az időhúzás gazdaságilag igen nagy károkat okoz (az EU becslése szerint már 2013-ra a GDP 0,5 százalékával emeli a kamatkiadásokat).
(Az elemzés az államháztartásról, költségvetésről, IMF-EU megállapodásról szóló részét itt olvashatják.)
A GKI prognózisai 2012-re
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
(tény) | szeptember | december | március | ||||
GDP termelés* | 100,9 | 93,2 | 101,3 | 101,7 | 99 | 98,5 | 98,5 |
•- Mezőgazdaság (1) | 151,6 | 85,1 | 83,7 | 126,8 | 95 | 90 | 90 |
•- Ipar (2) | 96,3 | 85,1 | 113,4 | 105,9 | 104,5 | 105,5 | 104,5 |
•- Építőipar (3) | 91,2 | 96,3 | 91,1 | 92,0 | 97 | 95 | 95 |
•- Kereskedelem (4) | 100,2 | 83,0 | 98,4 | 99,7 | 98 | 98 | 97,5 |
•- Szállítás és raktározás (5) | 93,7 | 90,3 | 100,5 | 100,8 | 101 | 100,5 | 100 |
•- Információ, kommunikáció (6) | 103,0 | 113,1 | 104,8 | 102,1 | 102 | 101,5 | 100,5 |
•- Pénzügyi szolgáltatás (7) | 97,7 | 100,5 | 95,7 | 93,4 | 87 | 87 | 93 |
•- Ingatlanügyletek (8) | 99,9 | 102,5 | 100,2 | 98,4 | 91,5 | 91,5 | 97 |
•- Szakmai,tud. műsz,admin. tev.(9) | 102,4 | 96,1 | 96,9 | 99,2 | 90,5 | 90,5 | 97 |
•- Közigazgatás, oktatás, egészségügy (10) | 100,3 | 100,2 | 97,2 | 99,7 | 99 | 99 | 98 |
•- Művészet, szórakoztatás (11) | 100,6 | 93,4 | 103,4 | 102,6 | 100 | 100 | 99 |
Magnövekedés (2)+(3)+(4)+(5)+(6)+(7)+(8)+(9) | 98,0 | 91,8 | 103,4 | 101,1 | 98,4 | 98,9 | 100 |
GDP belföldi felhasználás | 100,7 | 89,5 | 99,5 | 99,5 | 97,5 | 95,7 | 95,9 |
•- Egyéni fogyasztás | 99,8 | 94,3 | 97,3 | 100,1 | 97 | 97,5 | 97,5 |
•- Állóeszköz-felhalmozás (beruházás) | 102,9 | 89,0 | 90,3 | 94,6 | 100 | 96 | 96 |
Külkereskedelmi áruforgalom |
|
|
|
|
|
|
|
•- Export | 105,7 | 89,8 | 114,3 | 108,4 | 108 | 108 | 107 |
•- Import | 105,5 | 85,2 | 112,8 | 106,3 | 107 | 106 | 105 |
Fogyasztói árindex (előző év = 100) | 106,1 | 104,2 | 104,9 | 103,9 | 104,8 | 105 | 105,3 |
Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege |
|
|
|
|
|
|
|
•- milliárd euró | -6,8 | 1,4 | 3,8 | 3,5** | 4,0 | 5,5 | 4 |
•- a GDP százalékában | -6,4 | 1,5 | 3,9 | 3,5** | 4,1 | 5,5 | 4 |
Munkanélküliségi ráta (éves átlag) | 7,8 | 10 | 11,2 | 11 | 10,8 | 11 | 11 |
Államháztartási egyenleg a GDP százalékában (ESA) | -3,7 | -4,6 | -4,2 | +4,0 | -2,9 | -2,9 | -2,9 |
*/ Az új besorolási rendnek megfelelő korrigált prognózis
**/ GKI becslése
Forrás: KSH, GKI