Bűnbánó közgazdászok

A baklövés, hogy nem látták előre a válság eljövetelét és hatását, arra készteti a közgazdaság-tudomány jeles képviselőit, hogy felülvizsgálják korábbi álláspontjaikat.

A válság paradigmaváltásra ösztökélő mellékhatása, hogy búcsút vehetünk a kizárólag racionális alapon döntő és profitmaximálásra törekvő automatától, amelynek a behaviorista közgazdászok tartották az embert. Tehát nem olyasvalaki, akinek (jövőbeli) viselkedését matematikai pontossággal lehet modellálni.

Már eddig is voltak szerzők, akik árnyaltabb teóriákat vázoltak fel: Gary Becker a nem csupán szűk önérdeken alapuló viselkedéseket elemezte (például gyermekvállalás, altruista cselekedetek); Amos Tversky és a Nobel-díjas Daniel Kahnemann az előítéletek és elfogultságok szerepét vizsgálták a fogyasztói döntésekben; Herbert Simon amellett érvelt, hogy a döntéshozatal folyamata maga befolyásolja döntéseinket, s a tökéletes ráció azért is illúzió, mert a tökéletes informáltság lehetetlen. Friedrich von Hayek és Soros György szintén az egyéni álláspontok relativitását hangsúlyozták műveikben, vagyis megértési, befogadási képességünk tökéletlenségét, amely prognózist felállító készségünkre is érvényes.

S jött a nagy bumm, és az évtizedek során fabrikált, racionalitásra alapozó teóriák csődöt mondtak. Az emberi „magatartás ilyen nagy félreértésével sikerült 50 trillió dollárt eltüntetni a globális javak köréből" - fogalmazott sarkosan David Brooks, a New York Times tárcaírója. Nincs széles körben elfogadott konszenzus arról, pontosan mi okozta a válságot. De a bűnbánó diszciplína önrevíziót tart. Vannak, akik elvitatják a tudományos jelleget a közgazdaságtantól, mondván, a valódi tudomány mindig fejlődik.

Figyelemre méltó, hogy a gazdaságtudomány újragondolása nem is annyira az elméleti oldalon, hanem a történetírás terén bontakozik ki. Carmen M. Reinhart és Kenneth S. Rogoff This Time is Different című könyve például mentes bármiféle teoretizálástól. A gazdaságtörténet humanizálódik: haladó szellemű szerzőik egyesítik benne a pszichológia, az idegszövettan és a szociológia felismeréseit. No meg az erkölcstanét. Mert hát Adam Smith is morálfilozófus volt. De John Maynard Keynes sem pusztán számokról beszélt: Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy című művében a Nobel-díjas George Akerlof rámutat, hogy Keynes a gazdaság hajtóereje és az 1929-es válság leírására az „állati természet" kifejezést használta, amely nála emberi érzelmeket, impulzusokat, lelkesedéseket és félreértéseket felölelő gyűjtőfogalom. Akerlof szerint idetartozik a korrupció, az igazságérzet és a bizalom is (ami felfújja a tőzsdei lufikat).

 


A robotszerű döntéshozó/befektető/fogyasztó képének cáfolataként agyműködésünk sajátosságait veti be John Cassidy How Markets Fail című könyvében. Az idegsejt-pszichológia bebizonyította, hogy a különböző szituációkban más-más részeit használjuk agyunknak (és más ingerületátviteli konfigurációk aktiválódnak); az emberiség nagy része képtelen bonyolult számításokat követni; az egyéni szinten racionálisnak tűnő döntések pedig kollektív szinten hajmeresztően irracionális eredményekhez vezetnek. Az The Irrational Economist című antológia - mely egy döntéselméleti konferencia előadásait tartalmazza - szintén arról tanúskodik, hogy gyakran hozunk teljességgel rossz és irracionális döntéseket. A kötet egyik szerzője az általános egyensúlyelmélet Nobel-díjas kitalálója, Kenneth Arrow. Szerinte akkor lenne hatékony a szabad piac, ha a piaci szereplők az értékpapírpiacokon jól tudnának következtetni arra, hogy a lehetséges események milyen hatással lehetnek az árfolyamok mozgására. De a gazdasági szereplők csak akkor tudnák ilyen fokú biztonsággal megállapítani a jövő mozgásait, ha tisztában lennének az összes többi szereplő véleményével. Erre pedig legfeljebb egy telepatikus tisztánlátó képes. És ez itt nem a vicc helye: a racionalitáson túl tehát elkezd bejátszani a képbe az intuíció. A legnagyobb tőzsdeguruk köztudottan mindig az ösztöneikre hallgattak - s a gazdaságtan elkezdi vizsgálni ezt a mentális zónát.

 

A közgazdászok felfedezik az ember érzelmi életét s annak azon elemeit, amelyeket valamelyest számokba tudnak konvertálni. E gondolati, szellemi elmozdulás jegyében felértékelődnek olyan fogalmak, mint elvárás, érzelem, képzelőerő, identitás, erény, szeretet, kötődések. Az Identity Economics: How Our Identity Shape Our Work, Wages and Well-Being társszerzői, a már említett Akerlof és Rachel E. Kanton az identitástudatot éppolyan fontos tényezőnek tartják, mint a gazdasági teóriákban sokkal többet tárgyalt (érték)ítéletet. Elegendő, ha a szegénység és az etnikai kisebbségek összefüggésére, nemzettudat és népvándorlás kérdésére vagy a nők és férfiak egyes kultúrákban és szakmákon belül is eltérő esélyegyenlőtlenségére gondolunk.

Egyes megfigyelők lehetségesnek tartják, hogy az új, szélesebb látókörű közgazdaságtan a történetírás és a morálfilozófia ágává válik, mert elveszti azt a tévképzetet, hogy tudományos egzaktságra képes - az ugyanis hamis emberképen alapult. A jövőben tehát inkább gondolkodó, mintsem színtisztán számoló tudomány lesz.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo