A magyarok költötték a legtöbbet a Facebookon politikai hirdetésekre Európában

A ppconline.hu legújabb elemzésében annak járt utána, hogy milyen hatással voltak a politikai hirdetések a kampányidőszakban az online hirdetéspiacra és hogy milyen várható hatása lesz a Meta általi politikai és társadalmi hirdetések teljes körű betiltásának.

A számok önmagukért beszélnek: a 2022-es parlamenti választás kampányának utolsó másfél hónapjában több mint 3 milliárd forintot költöttek politikai hirdetésekre a Meta platformjain a versenyző pártok. Két évvel később, a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választások során a pártok mintegy 2,5 milliárd forintot fordítottak online politikai hirdetésekre Magyarországon. Ez lakosságarányosan a legmagasabb költés volt az Európai Unióban – ahogy arra Barczikai Fanni rámutatott a Lakmusz.hu elemzésében.

Ez a rövid idő alatt beáramló hatalmas pénzmennyiség könnyen eltorzítja a hirdetési piacot. A hazai kis- és középvállalkozások számára ez rendszerint komoly hátrányt jelent, hiszen ilyenkor a hirdetések ára a megszokottnál akár többszörösére is emelkedhet. Ennek több oka is van: a kereslet hirtelen megugrik, és ugyanazért a reklámfelületért olyan politikai kampányok is versenyeznek, amelyek mögött több millió forintos költségvetés áll. Ilyen környezetben a kisebb költségvetéssel hirdető vállalkozások könnyen háttérbe szorulnak.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy a politikai kampányok és a KKV-hirdetések célcsoportjai nagyrészt átfednek, vagyis ugyanazokért a felhasználókért folyik a verseny. Mivel a hirdetési aukcióban döntően az számít, ki mennyit hajlandó fizetni egy megjelenésért, a nagyobb költők jellemzően előnyösebb helyzetbe kerülnek. Mindezt tetézi, hogy a politikai kampányok célja teljesen más: nem a megtérülésre optimalizálnak, hanem a lehető legszélesebb elérésre törekednek. Emiatt először a megtekintésenkénti árak emelkednek meg, ami közvetetten a hirdetési költséget is drasztikusan felhajtja. A kampányidőszakok historikus adatai egyértelműen alátámasztják ezt a jelenséget.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo