A magyarok költötték a legtöbbet a Facebookon politikai hirdetésekre Európában

A ppconline.hu legújabb elemzésében annak járt utána, hogy milyen hatással voltak a politikai hirdetések a kampányidőszakban az online hirdetéspiacra és hogy milyen várható hatása lesz a Meta általi politikai és társadalmi hirdetések teljes körű betiltásának.

A Meta – amelyhez a Facebook, az Instagram és számos más nagy alkalmazás tartozik – 2025. július 25-én bejelentette, hogy az Európai Unióban megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések engedélyezését. A lépés közvetlen reakció az új Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) rendeletre, amely a cég szerint olyan jogi és technikai terheket ró a platformokra, hogy egyszerűbb teljesen leállítani a politikai hirdetéseket, mint megfelelni az előírásoknak.

Nem a Meta az egyetlen: a Google már 2024 novemberében hasonló döntést hozott, szintén azzal indokolva, hogy a TTPA aránytalan adminisztratív és jogi terhet jelent számukra – számolt be róla a The Verge.

A rendelet többek között előírja, hogy minden politikai hirdetésnél fel kell tüntetni a finanszírozót, a hirdetéseket legalább hét évig archiválni kell, és tilos érzékeny személyes adatok alapján célzást végezni.

A korlátozások 2025 októberétől lépnek életbe, és várhatóan jelentős hatással lesznek a magyarországi politikai kampányidőszakok hirdetési trendjeire.

Miért érdekes mindez az online marketing szempontjából?

A Meta Ad Library 2019 óta nyilvánosan elérhetővé teszi a politikai és társadalmi hirdetések adatait, így pontosan követhető, mennyit költöttek a különböző szereplők a kampányidőszakokban. Az adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy a választások idején a pártok hatalmas összegeket fordítottak online hirdetésre, és az internet az egyik legfontosabb politikai csatatérré vált. Aki ebben a versenyben aktívan használta a fizetett hirdetéseket, komoly előnyre tehetett szert.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo