Pár év, és drónok hozzák haza a bevásárlást

Maholnap a drónok lesznek a csomagkézbesítés bejáratott eszközei, melyek akár 80%-kal is csökkenthetik a szállítási költségeket. Ugyanakkor számos problémát is felvet a megoldás mind a cégeknek, mind a fogyasztóknak.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A Business Insider becslése szerint 2021-re a dróneladások elérik a 12 milliárd dollárt. 2015-ben 8 milliárd dollár értékben értékesítették a propelleres gépeket. A Consumer Electronics Association becslése szerint csak Amerikában 700 000 drónt vásároltak 2015-ben. 2014-ben 430 000 példány fogyott el belőlük. 2016-ban már egymilliót értékesítenek majd. Akkora volumenről van szó, hogy az bizony már az egész társadalomra hatással van. A legnagyobb vásárlók pedig a cégek lesznek, nem a magánszemélyek.

Jeff Bezos, az Amazon vezére először 2014-ben jelentette be, hogy a jövőben drónokkal fogják házhoz szállítani a náluk megrendelt csomagokat. Az Amazon a Prime Air Delivery számára valójában már 2013 óta fejleszti ezt a megoldást és 2015-ben kezdte meg tesztelését Amerikában. Eközben a Walmart 2015 októbere óta teszteli nemcsak a házhoz szállítást, de azt is, hogy a repülő masinák hogyan tudnak akár a járda szélén is felvenni csomagokat vagy a raktáron belül mozgatni árukészleteket.

Amint a Deutsche Bank minap megjelent elemzéséből kiderült, a drónokkal a jelenlegi szállítási díjak 20%-áért lehetne megoldani a házhoz szállítást. Az ARK Investment Management kalkulációja szerint az Amazon már ma képes lenne a 2,26 kilogrammnál nem nehezebb csomagokat mindössze 1 dollárért kiszállítani Amerikában a telephelyei bármelyikéről, 30 percnél rövidebb idő alatt. A közel 80%-os árcsökkenés azonban nem garantált: ha megrongálódnak a küldemények vagy eltűnnek, az pluszkiadás az (e-)kereskedőnek, még akkor is, ha van erre biztosítása. (Sok célba nem érés esetén növekedne a cég biztosítási díja.)

Megválaszolatlan kérdések

A drónos kézbesítés, ha anyagi szempontból nagyon vonzónak tűnik is, számos további kérdést vet fel. Elképzelhető, hogy csínytevő kamaszok abból űznének sportot, lelődözik a drónokat. Hogyan védené ezt ki az Amazon vagy a Walmart? 360 fokos panoráma-képet rögzítő kamerákkal, melyek rögzítenék a lelövés előtti pillanatokat, visszaküldve a videót a központba, ahol látnák, mely ingatlan vagy telek felett történt az incidens? S ha minden drónon kamera lenne, milyen titoktartási szabályoknak engedelmeskedne a cég, amely belenéz kertünkbe, tetőteraszunkra, ablakunkba - és így magánéletünkbe? (A jogi gondokról itt írtunk bővebben.)

Üdvözlöm, csomagja érkezett.
(fotók: flickr)

 

Nem világos az sem, hogyan történne az áruátvétel. A megrendelőnek meg kell adnia igazolványképét és a drónba épített arcfelismerő szoftver biztosítaná, hogy a megfelelő személy kezei közé kerül az áru? Vagy elég lenne az aláírás azonosítása? A szoftver ugye erre is képes lenne elvileg. (Az elektronikus aláírás frissen elfogadott szabálya, uniós egységesítése Európában is segíthetné ezt.)

Máshol is hasznos
A mezőgazdasági felhasználás például szinte adja magát: A drónok a földterületek hatékony, rövid idő alatti felmérését teszik lehetővé. És nem csak láthatják a termelők, hogy mi történik, emellett a nedvességtartalomtól kezdve a tápanyagtartalmon át rengeteg információ gyűjthető össze akár egyetlen felszállással is, elképesztően olcsón. Egy megfelelő szoftverrel a drón a precíziós gazdálkodás fontos eszköze lehet, hiszen így képes feldolgozni a begyűjtött információkat, a szimpla képeknél sokkal mélyebb adatokat nyújtva a bejárt területről. Nem csak a mezőgazdaságban, de más, nehezen elérhető területeken is használhatók a repülő szerkezetek. A Shell például már most használja ezeket, hogy ne küldjön esetlegesen veszélyes helyekre alkalmazottakat.
A repülő szerkezetek az üzleti biztonság szempontjából is hasznosak lehetnek. Egy nagyobb gyár- vagy raktártelep bejárására sem kell feltétlenül emberi munkaerőt alkalmazni majd (egyébként is számos munkaterületen foglalnak majd teret az emberektől a robotok), elég lesz, ha a vezérlő központból irányított drónok végzik a terepszemlét. Az őrszolgálat pedig legfeljebb oda megy ki, ahol valami rendellenesnek tűnik. Ezt a módszert egyébként nemzeti parkokban már most is használják az orvvadászok lefülelésére. De a drónok megváltoztatják a térképészetet, a filmipart, a média számos területét. És természetesen maga a drón, mint termék is egy új iparágat jelent. A gyártók és értékesítők mellett szükség lesz szervizekre is, de Angliában már megjelent az első kapcsolódó oktatási szolgáltatás is: négy pilóta drón röptető tanfolyamokat tart, ahol elsajátítható a jogszerű és biztonságos repülés.
A gyorsaságot bírjuk

A Walker Sands PR-cég felmérése szerint az amerikai fogyasztók 79%-a hajlandó lenne élni a drónos kézbesítéssel, ha egy órán belül az ajtajánál landol a csomag. A megkérdezettek legnagyobb félelme azonban az, hogy a neten kártyával kifizetett árut útközben ellopnák, illetve a drónt eltérítenék vagy lelőnék a levegőből. 72%-uk aggódik emiatt, holott 2015-ben még csak 58%-nál szerepelt ez érvként a drónos kézbesítés választása ellen, számolt be a felmérésről a Business Insider. (Magyar adatok is azt mutatják, hogy a logisztika vásárlók megnyerésének egyik fontos kulcsa.)

Az USA-ban 2016 végére a drónos kézbesítések száma elérheti a 7,3 milliót. A légiközlekedést szabályozó hatóságnak, a Federal Aviation Administrationnek 2 éven belül kell megszövegeznie a drónközlekedésről szóló törvényt, az e-kereskedelem ászainak és a logisztikai cégeknek addig kell bizonyítaniuk, hogy zökkenőmentesen és biztonságosan képesek üzemeltetni ezt a módszert. A dróngyártók legfontosabb kérdései jelenleg az ütközéselhárítás, a drónok közötti közvetlen kommunikáció (mondhatni D2D) és az úgynevezett geo-fencing, vagyis a tér(kép) körzetekre való felosztása, hogy a drónok precízen navigálhatók legyenek benne.

(Az amerikai törvényhozásban 2015 őszén nyújtották be a Consumer Drone Safety Act nevű törvényjavaslat. A törvényt szorgalmazó képviselők úgy vélik, csak idő kérdése, hogy nagyobb tragédia keletkezik drónos ütközésből.)

A BBC értesülése szerint az Ehang nevű cég Nevadában önvezérlő drónt tesztel, amely egyszemélyes járműként szolgál. Vagyis elbír egy embert. A neve 184. Az ára várhatóan 200 000 dollár körül alakul majd (ami 55,2 millió forint).

Véleményvezér

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo