Nagyító alatt az adományok felhasználása

Az Adománygyűjtő Szervezetek Etikai Kódexének ünnepélyes aláírásával megalakult az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testülete. A testületet kilenc nonprofit szervezet hozta létre, de a jövőben bármely civil szervezet csatlakozhat, amely megfelel a kódexben foglaltaknak. A kezdeményezés célja, hogy erősítse a támogatók bizalmát a nonprofit szektorral szemben azáltal, hogy csak az nyerheti el a tagságot és az „Etikus Adománygyűjtő Szervezet" logójának használatának jogát, aki az adományok felhasználásáról egységes keretben, átláthatóan és számonkérhetően nyilatkozik.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP archív

Míg a for profit szférában világos, hogy a szolgáltató és az ügyfél közt milyen jogviszony, az adományozásnál ez sokszor nem ilyen egyértelmű. Bár a szervezetek többsége tisztességesen működik, a támogatott célokra használja a támogatást, mégis szükség volt arra, hogy kimondjuk, a támogatott szervezet köteles az adományt arra a célra fordítani, amelyre a támogató adta, valamint köteles a felhasználásról hitelt érdemlően tájékoztatni az adományozót. (Az adományokra igazán szükség van, mivel jelentősen csökkentek a civil szervezetek által megpályázható források 2011-ben.) 

Az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületének tagjai a számonkérés egységes kereteit az etikai kódex megfogalmazásával teremtették meg. A tagok felruházták a testületet a források felhasználásának átláthatóságára vonatkozó ellenőrzési jogkörökkel is. Az önszabályozó testület tehát tulajdonképpen a laikus adományozó helyett végzi el a tagszervezetek átláthatóságának ellenőrzését, és ha mindent rendben talált, a logó használat jogának biztosításával jelzi. A tagok a jövőben is alávetik magukat a vizsgálatoknak és a testület által meghozott határozatnak. (A magyarok 20 százaléka ad pénzt, 8 százalék önkénteskedik, 37 százalék segíti az idegent az utcán.)

Az etikai kódex megfogalmazza, hogy a szervezetek kötelesek nyilvánosságra hozni gazdálkodásukkal és közhasznú tevékenységükkel kapcsolatos adatokat. A kódex rendelkezik arról is, hogy a szervezeteknek igény esetén betekintést kell engedniük irataikba, valamint a működésükkel kapcsolatos kérdésekre, kifogásaikra panaszkezelési elveikben foglaltak szerint kell válaszolniuk. A tagoknak adománygyűjtési kampányaikkal kapcsolatban közölniük kell, hogy mire, milyen összegben, mennyi ideig gyűjtenek, valamint hogy mikor kívánják megvalósítani a tervezett projektet. A gyűjtés lezárásakor nyilvánosságra kell hozniuk az összegyűlt adományok összegét, és be kell mutatniuk a felhasználás módját.

Az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületének alapító tagjai a Greenpeace Magyarország Egyesület, a Habitat for Humanity Magyarország, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a NOÉ Állatotthon Alapítvány, a Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány, az Országos Szövetség a Daganatos és Leukémiás Gyerekekért, A Rák Ellen, az Emberért, a Holnapért Alapítvány, az SOS Gyermekfalu Alapítvány és a Summa Artium.

Az etikai kódex elvei
Az etikai kódex megfogalmazza, hogy a szervezetek függetlenül attól, hogy milyen formában működnek, kötelesek nyilvánosságra hozni gazdálkodásukkal és közhasznú tevékenységükkel kapcsolatos adatokat. Éves beszámolóikat, közhasznúsági jelentéseiket honlapjukon és a Nonprofit önarcképen is publikálniuk kell. A szervezetek továbbá kötelesek legfőbb szervük üléseire is meghívni és beengedni az érdeklődőket. A kódex rendelkezik arról is, hogy a szervezeteknek igény esetén betekintést kell engedniük irataikba, valamint a működésükkel kapcsolatos kérdésekre, kifogásokra a panaszkezelési elveikben foglaltak szerint kell válaszolniuk. Csak az lehet az önszabályozó testület tagja, aki ezt valóban meg is teszi.
A tagoknak adománygyűjtési kampányaikkal kapcsolatban közölniük kell, hogy mire, milyen összegben, mennyi ideig gyűjtenek, valamint hogy mikor kívánják megvalósítani a tervezett projektet. E mellett nyilvánosságra kell hozniuk azt is, hogy a gyűjtésből befolyt összeget csak a projektre vagy a gyűjtés kommunikációs költségeire is kívánják-e fordítani.
A gyűjtés lezárásakor nyilvánosságra kell hozniuk az összegyűlt adományok összegét, és be kell mutatniuk a felhasználás módját. Összefoglalva a csatlakozó szervezeteknek azon túl, hogy betartják a vonatkozó jogszabályokat, vagyis törvényesen működnek, vállalniuk kell, hogy hitelesen és teljesen átláthatóan tájékoztatják a nyilvánosságot.
Az etikai kódexben foglalt elvek valójában összhangban vannak a hatályos jogszabályokkal, ezeknél többet tulajdonképpen nem is várnak el a csatlakozóktól. Ugyanakkor azt a garanciát nyújtják az adományozóknak, hogy a tagszervezetekkel kapcsolatban ezeknek a jogszabályoknak a betartását a testület a csatlakozáskor ellenőrizte, és a tagok a jövőben is alávetik magukat az ellenőrzésének.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo