Lépéskényszerbe hozza a kormányt Brüsszel

Első olvasatban elfogadta az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló irányelvet az Európai Parlament. Az irányelv jelentős lépés az elektromos és földgáz alapú közlekedés európai terjedésében.

Több elektromos autó kell az utakra - Kép: NGM, Fotó: Árvai Károly

“Az irányelv három fontos területen is lépésre kényszeríti a tagállamokat: meghatározza az elektromos-, földgáz- és hidrogénhajtásban kötelezően alkalmazandó töltési szabványokat; előírja minden tagállam számára, hogy két éven belül készítsen el egy elemzést és tervet; meghatározza azokat a minimális célokat, amiket 2020-ig, '25-ig és '30-ig el kell érnie a tagállamoknak ezen a területen” – emeli ki az irányelv leglényegesebb pontjait Gyenes Péter, a PwC Magyarország energetikai és e-mobility tanácsadó csoportjának menedzsere.

Kötelezően alkalmazandó töltési szabványok

A hároméves türelmi idő lejáratát követően telepített vagy felújított töltőpontoknak már az előírt egységes technológiai előírásoknak megfelelőeknek kell lenniük.  Emellett kötelezővé teszi olyan szabályozási rendszer kialakítását, ami biztosítja a töltőpont-hálózatok közötti üzleti átjárhatóságot, és a töltőüzemeltetők szabad áramkereskedő-választását: így az Unió területén szabadon lehet majd közlekedni ezekkel a járművekkel, nem fordulhat elő, hogy egyik kútnál tudunk tankolni az autónkkal, míg a szomszéd országban, vagy másik üzemeltető kútjánál nem.

Két éve van a tagállamoknak a tervek elkészítésére

Az irányelv előírja minden tagállam számára, hogy két éven belül készítsen el egy elemzést és tervet, ami tartalmazza, milyen lépéseket kíván megtenni a töltőinfrastruktúrák kiépítésében, mely földrajzi területeken kívánja biztosítani az alternatív üzemanyagokkal történő közlekedést és hány darab töltőpontot fog ezért telepíteni.

Adókedvezmény jöhet az elektromos kocsikra
Adókedvezményekkel és támogatással erősítené a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az elektromos autók elterjedését Magyarországon; a Jedlik Ányosról elnevezett intézkedéscsomagon már dolgoznak a minisztériumban.
Célkitűzések 2030-ig

A direktíva meghatározza azokat a minimális célokat, amiket 2020-ig, '25-ig és '30-ig el kell érnie a tagállamoknak ezen a területen (egyes esetekben ezek alól felmentés kapható, ha bizonyíthatóan káros lenne teljesítésük az ország számára). 2020-ig legalább a városias területeken ki kell építeni az elektromos és CNG (Compressed Natural Gas, sűrített földgáz) közúti közlekedést lehetővé tevő infrastruktúrát. Emellett legalább a TEN-T Transzeurópai Közlekedési Hálózatba tartozó európai stratégiai útvonalak mentén ki kell építeni 2020-ig a CNG, 2025-ig az LNG (Liquefied Natural Gas, cseppfolyós gáz) szárazföldi, míg 2025-ig az elektromos és 2030-ig az LNG vízi közlekedést lehetővé tevő infrastruktúrát.

Mit jelent ez Magyarországnak?

“Magyarországnak jelentős lépéseket kell tennie a most előírt célok teljesítése érdekében. Bár a töltőpont építések már korábban megindultak, és idén újult erőre kaptak, a jelenlegi, 20-30 nyilvános elektromos töltőpont és négy nyilvános CNG kút közel sem biztosítja a szükséges városi lefedettséget” – mondja Osztovits Ádám, a PwC üzleti tanácsadási szolgáltatások vezető partnere.  Hozzáteszi:  “A Transzeurópai Közlekedési Hálózat pedig a dunai víziút mellett a hazai autópálya-hálózat szinte egészét érinti, de teljes elektromos töltőpont-lefedettség egyelőre csak az M1-esen (Budapest, Tata, Győr, Mosonmagyaróvár) és az M7 balatoni szakaszán épült ki.”

A kezdeményezés ugyanakkor összhangban van a kormány szándékaival. Az érvényes magyar energiastratégia és közlekedési stratégia is hangsúlyozza az elektromos közlekedés szerepét, Orbán Viktor miniszterelnök egy év eleji interjúban utalt rá, hogy a paksi erőműbővítéssel biztosítható a közúti közlekedés elektromos alapra helyezése, és a nemrég bejelentett Jedlik Ányos intézkedéscsomag is az e-közlekedés elterjesztését célozza.

Beköszönt az elektromos kocsik aranykora?
Fordulóponthoz érkezett az e-mobilitás piaca: jelenleg az átmenet időszakában vagyunk, amikor az akkumulátorok ára évente 20-30 százalékkal csökken, amely elképesztő hatást gyakorol a járműiparra.

Véleményvezér

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.
Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök

Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök 

Ezt a kritikát nem teszi zsebre a köztársasági elnök.
A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb 

A magyar egészségügy bizonyítványa a leggyengébb.
Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo