Klímakockázatok

Napjaink egyik legkomolyabb kihívása a klímaváltozás, amelynek következményei messze túlmutatnak a környezeti hatásain. Nem véletlen, hogy a téma viszonylag rövid időn belül beférkőzött a politikai és gazdasági életbe egyaránt. A KPMG nemrégiben publikált tanulmánya ugyan kísérletet tesz arra, hogy felmérje a probléma üzleti életre gyakorolt esetleges hatásait, de kérdései és következtetései elsősorban a figyelem felkeltését célozzák.

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben egyre élesebben körvonalazódik, hogy a napjainkban zajló folyamatok - a klímaváltozás és mellette a fenntartható fejlődés érdekében hozott intézkedések - új működési környezetet teremtenek a vállalatok számára, a legtöbb ágazatban ma még az adott szektort érintő kockázatokat sem látják világosan, derül ki a Climat Changes Your Business című KPMG-tanulmányból. Az ötven nagyvállalat megkérdezésével készült KPMG-kutatás célja éppen az volt, hogy felhívja az üzleti döntéshozók figyelmét a klímaváltozás gazdaságra gyakorolt hatásaira, és sürgesse az egyes szektorokat, hogy kidolgozzák a megfelelő válaszlépéseket, és azokat mielőbb beépítsék üzleti stratégiájukba.

Alábecsült hatások

A működési környezetet befolyásoló kihívásokat négy csoportba osztották a kutatók. Eszerint: a jövőben a vállalatoknak szembe kell nézniük a klímaváltozás fizikai hatásaival, a mind szigorúbb szabályozásból eredő kihívásokkal, a cég hírnevét befolyásoló változó fogyasztói elvárásokkal, valamint a jogi következményekkel. A válaszok egyértelműen azt mutatják, hogy a négy kockázati csoport közül a legtöbb cég - a megkérdezettek 72 százaléka - a szabályozási kérdésekből fakadó működési kockázatot tekinti a legfontosabbnak, a klímaváltozás fizikai hatásaival jóval kevesebben számolnak - csupán 50 százalék -, ráadásul azok is kizárólag a megváltozott időjárás közvetlen következményeivel számolnak, annak indirekt és hosszú távú kockázatait többnyire figyelmen kívül hagyják.

Pedig a természeti katasztrófákból eredő veszteségek a sokszorosukra nőttek az elmúlt évtizedekben, és 2005-ben már meghaladták a 100 milliárd dollárt, hívja fel a figyelmet Ivo Menzinger, a világ legnagyobb viszontbiztosító társasága, a Swiss Re ügyvezető igazgatója. És a folyamatnak nincs vége. Németországban például az épületben keletkező téli viharkárok várhatóan a jelenlegi szint duplájára nőnek a század végéig. Az Alpokban pedig azzal kell szembenézni, hogy a téli sportok kiszorulnak az 1800 méternél magasabban fekvő területekre. A mezőgazdaságnak sem elég a jelen helyzetre válaszolni, hiszen például a terméknemesítések során egy még szélsőségesebb - Európában elsősorban hőség és szárazság uralta - helyzetet kell figyelembe venni.

Úgy tűnik, csak kevés üzleti vállalkozás (28 százalék) érzi úgy, hogy a klímaváltozás kezelésére adott válaszaik befolyásolják hírnevüket. A jogi veszélyeket pedig mindössze a megkérdezettek 14 százaléka említette a kockázatok között.

Új fogyasztói értékrend

Pedig egy vállalat piaci értékét körülbelül egyharmad részben a márka megítélése adja, és az angol Carbon Trust 2005-ben publikált tanulmánya szerint 2010-ig a "zöld" válik fokozatosan a fogyasztók legfontosabb értékmérő kritériumává, hívja fel a figyelmet a KPMG tanulmánya. Több, a közelmúltban született nemzetközi felmérés azt állítja, hogy vannak országok - például Nagy-Britannia -, ahol a fogyasztók vásárlási szokásait már most is érezhetően befolyásolja az adott cég felelősségvállalásáról alkotott kép.

Ahogyan tehát a fogyasztók egyre tudatosabbakká válnak, úgy nő a környezetbarát termékek piaca. Azok a cégek viszont, amelyek nem, vagy csak lassan alkalmazkodnak az új értékrendhez, a forgalmuk csökkenésére számíthatnak. Sőt, a munkaerőpiacon is hátrányba kerülhetnek, hiszen a jól képzett szakemberek is a társadalmilag felelős vállalatokat fogják előnyben részesíteni, hangsúlyozza Hans J. H. Verolme, a WWF globális klímaváltozási programjának igazgatója.

A teljes cikk a Piac és Profit októberi számában olvasható.

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo