A hazai bankszektor történetében új fejezet kezdődik: a hagyományos bankok mellett 2010. április 30-tól a MagNet Magyar Közösségi Bank, az első hazai közösségi pénzintézet termékei és szolgáltatásai is elérhetők, alternatívát kínálva ezzel egy újfajta „bankoláshoz", amely során prioritást kap a felelősség és a fenntartható fejlődés elve - ez a bank véleménye szerint a nemzetgazdaság szempontjából is új fejlődési irányokat jelölhet ki.
A közösségi bankok külföldön
Ezek a típusú szolgáltatások Nyugat-Európában már évtizedek óta léteznek, szerves részét képezik a nyugati társadalmak pénzügyi kultúrájának, és megalakulásuk óta töretlen népszerűségnek örvendenek. A többek között Hollandiában (pl. a Triodos Bank) és Németországban (pl. a GLS Gemeinschaftsbank eG) is gyökeret vert alternatív banki gondolkodásmód évről évre egyre több egyéni és vállalati ügyfelet vonz.
E példák alapján a közösségi bankok üzleti modellje olyan megtérülő és fenntartható, az adott lokális gazdasági szféra működésére alapozott koncepció, amely a globális gazdasági válság időszakában is nyereséges tudott lenni, állami pénzügyi segélycsomagot pedig nem igényeltek egyik országban sem.
Magyarország első közösségi bankja
A kezdetben takarékszövetkezeti formában, majd 2008-tól kereskedelmi bankként működő, budapesti székhelyű HBW Express Bank 1995 óta sikeresen működik Magyarországon. Jogutódja, a MagNet Magyar Közösségi Bank arányait tekintve itthon az egyik legnagyobb (70%-os) magyar többségi tulajdonú pénzintézet. A 30%-os külföldi tulajdonrészt a Caja Navarra, Spanyolország egyik legelismertebb közösségi takarékpénztára birtokolja (amely méretét tekintve a magyarországi bankok közül az OTP-hez mérhető).
A MagNet Magyar Közösségi Bank kiemelten fontosnak tartja, hogy a közösségi banki koncepciót a magyar nemzetgazdaság vonatkozásában érvényesítse: napi üzleti működésébe és döntéshozataába önkéntes alapon beépíti, és prioritással kezeli a közösség érdekeit és céljait, valamint az etikus működés és a fenntartható fejlődés gazdaságban, kultúrában és társadalomban betöltött szerepét. Így a bank tevékenysége során pozitív hatással van - elsősorban lokális - környezetére, hiszen olyan szektorok magyarországi kkv-i, mikro- és nagyvállalatai számára nyújt hitelt, illetve fektet be, mint például a biogazdálkodás, a zöld energia, a környezet- és természetvédelem, valamint az ezeket célzó kutatás-fejlesztés, a munkahelyteremtés és az egészségügyi ellátás. Mindezzel a bank célja az is, hogy a hagyományostól eltérő alternatívát nyújtson, és ezzel formálja a hazai pénzügyi kultúrát.
Ezen túlmenően a MagNet szakít az átláthatóság eddigi bevett formájával és a tavaly ősszel elfogadott Banki Magatartási Kódexben megfogalmazottakon felüli vállalásokat nyújt. Így például a közösségi banki termékek esetében a betétes látja, hogy hová és mennyit fektet be a bank, és ebből mekkora a bank nyeresége. Ugyancsak látja az ügyfél, hogy a bank kiknek és milyen összegben nyújt hitelt. Tehát a hagyományos banki működési modellel ellentétben, a közösségi banknál „látják egymást" az érintett felek.
Hagyományos vs. közösségi bank
Banki üzleti modell: | Hagyományos | Közösségi |
A szereplők között... | nincs kapcsolat vagy érdekellentét áll fenn | van kapcsolat és összefogás a közösségi célok érdekében, ami a közös felelősségvállaláson alapul |
Üzletpolitika középpontjában... | a profitmaximalizálás áll | a fenntartható fejlődés áll |
Jellemzője: | átláthatatlan, bonyolult | átlátható |
Betétek: | nemzetközi és magyar | kizárólag magyar |
A bank hitelez... | bárkit, aki elbírja | szűrési szempontok szerint |
Banki dolgozók bevonása: | nem | igen |
A pénz: | cél | eszköz |
A MagNet az átláthatóság jegyében - ellentétben a hagyományos banki üzletpolitikával - tájékoztatja ügyfeleit arról, hogy a bank elért nyereségéből mennyit köszönhet az adott ügyfélnek, mekkora nyereséget ért el általa (pl. betétje révén, tranzakcióval vagy számlavezetéssel). Ehhez kapcsolódik a bank adományozási programja, a Közösségi Adományozási Program (KAP) elnevezésű kezdeményezés: a nyilvánosságra hozott éves nyereség 10%-áról az ügyfelek dönthetik el, hogy mely civilszervezetek kapják. Ez azt jelenti, hogy az egyenkénti hozzájárulás arányában az ügyfelek kiválaszthatják, hogy kiknek adja a bank az - idén közel 44 millió forintos - nyereségrészét. Az átláthatóság itt is lényeges: az ügyfél nyomon követheti, hogy az egyes szervezetek számlájára mikor és mennyi pénz érkezik a szavazás révén.