A pedelec bringán ülő személynek magának is tekernie kell ahhoz, hogy a kisegítő motor működésbe lépjen. Az ilyen típusú, elektromos rásegítő motorral rendelkező kerékpárokat nevezzük PEDELEC-nek. A motor leadott teljesítménye a kerékpáros közreműködésével, vagyis a pedálozásával leadott erő mozgás- vagy nyomatékszenzor által mért értékével arányos. Más szóval: az elektromos motor a kerékpáros pedálozásával bekapcsol, és egészen annak leálltáig aktív marad.
Egy másik műszaki megoldás esetében a kisegítő motor képes önmaga hajtására, vagyis a kerékpáros tekerése nem szükséges a motor működéséhez. Ezeket a kerékpárokat E-bike-nak hívják. Az E-Bike-ok a robogókhoz sorolandók. Ugyanígy robogónak számítanak azok a PEDELEC-ek is, amelyek teljesítménye meghaladja a 0,25 kW-ot, és a motor a 25 km/h-s sebesség felett is tovább működik. Az ilyeneknek meg kell felelniük a 2002/24/EC, valamint további vonatkozó direktívák előírásainak.
A pedelec károsanyag kibocsátása a legalacsonyabb valamennyi motorizált, magánközlekedésre használatos jármű közt. Energiafogyasztása hússzor alacsonyabb, mint egy személygépkocsié. Egy elektromos kerékpárt átlagosan fél kWh árammal fel lehet tölteni, amivel átlagosan 30-40 kilométert lehet megtenni. Fél kilowattóra jelenleg átlagosan 18 forintba kerül, így kijelenthetjük, hogy 100 kilométert nagyjából 60 Ft-ból meg lehet tenni. Jelenleg 310 forintos benzinár mellett ez 2dl/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Egy átlagos kisköbcentis dízel városi autó 100 km-es költségéből (6l/100-km-el számolva) egy elektromos kerékpár 3 000 kilométert tud megtenni.
Egyetlen feltöltéssel 30-100 km közötti távolságot lehet megtenni. Ha véletlenül utazás közben lemerül az akkumulátor, akkor sincs baj, hiszen normál kerékpárként továbbra is használható a pedelec. Átlagos városi használat esetén, ami a jelen adatok szerint maximum 25-30 kilométer szokott lenni, nincs szükség még a munkahelyen történő töltésre sem. Szabványos 230 V-os hálózatról lehet tölteni, semmilyen egyéb kiépítés nem szükséges. Egyes modellek már a fékezési energiát is vissza tudják nyerni, míg a világon egyedülálló módon a BionX rendszer 4 fokozatú motorfék funkcióval is rendelkezik, mely nagyobb lejtők esetén jelentős visszatermelést tud elérni.