Itt az e-kerékpár: 100 kilométert megy egy töltéssel!

Most már elektromos „rásegítéssel" is lehet pedálozni - Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter is kipróbálta a napokban. Az Európai Unió társfinanszírozásában létrejött nemzetközi ismeretterjesztő kezdeményezés, a Go Pedelec!" az elektromos kerékpárt hivatott népszerűsíteni. A kampányhoz Hollandia, Ausztria, Csehország, Olaszország, Németország és Magyarország is csatlakozott.  A pedelec mozaikszót a pedál és az elektronikus szóból képezték. A konzorcium magyarországi tagja a Miskolc Holding Zrt.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pedelec bringán ülő személynek magának is tekernie kell ahhoz, hogy a kisegítő motor működésbe lépjen. Az ilyen típusú, elektromos rásegítő motorral rendelkező kerékpárokat nevezzük PEDELEC-nek. A motor leadott teljesítménye a kerékpáros közreműködésével, vagyis a pedálozásával leadott erő mozgás- vagy nyomatékszenzor által mért értékével arányos. Más szóval: az elektromos motor a kerékpáros pedálozásával bekapcsol, és egészen annak leálltáig aktív marad.  

Egy másik műszaki megoldás esetében a kisegítő motor képes önmaga hajtására, vagyis a kerékpáros tekerése nem szükséges a motor működéséhez. Ezeket a kerékpárokat E-bike-nak hívják. Az E-Bike-ok a robogókhoz sorolandók. Ugyanígy robogónak számítanak azok a PEDELEC-ek is, amelyek teljesítménye meghaladja a 0,25 kW-ot, és a motor a 25 km/h-s sebesség felett is tovább működik. Az ilyeneknek meg kell felelniük a 2002/24/EC, valamint további vonatkozó direktívák előírásainak. 

A pedelec károsanyag kibocsátása a legalacsonyabb valamennyi motorizált, magánközlekedésre használatos jármű közt. Energiafogyasztása hússzor alacsonyabb, mint egy személygépkocsié. Egy elektromos kerékpárt átlagosan fél kWh árammal fel lehet tölteni, amivel átlagosan 30-40 kilométert lehet megtenni. Fél kilowattóra jelenleg átlagosan 18 forintba kerül, így kijelenthetjük, hogy 100 kilométert nagyjából 60 Ft-ból meg lehet tenni. Jelenleg 310 forintos benzinár mellett ez 2dl/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Egy átlagos kisköbcentis dízel városi autó 100 km-es költségéből (6l/100-km-el számolva) egy elektromos kerékpár 3 000 kilométert tud megtenni.

Egyetlen feltöltéssel 30-100 km közötti távolságot lehet megtenni. Ha véletlenül utazás közben lemerül az akkumulátor, akkor sincs baj, hiszen normál kerékpárként továbbra is használható a pedelec. Átlagos városi használat esetén, ami a jelen adatok szerint maximum 25-30 kilométer szokott lenni, nincs szükség még a munkahelyen történő töltésre sem. Szabványos 230 V-os hálózatról lehet tölteni, semmilyen egyéb kiépítés nem szükséges. Egyes modellek már a fékezési energiát is vissza tudják nyerni, míg a világon egyedülálló módon a BionX rendszer 4 fokozatú motorfék funkcióval is rendelkezik, mely nagyobb lejtők esetén jelentős visszatermelést tud elérni.

Nagyon pedáloznak
Idén és jövőre öt országban összesen 15 helyszínen kerül bemutatásra a „Go Pedelec!” ismeretterjesztő program, amelynek keretében bárki kipróbálhatja a különböző típusú pedelec-eket. A kampány kiemelt célja, hogy a döntéshozók és a kerékpár-kereskedők között is népszerűsítse a pedelec-eket, ezért számukra a roadshow helyszínein külön képzést biztosít a konzorcium. Az elnyert pályázat keretében a konzorcium magyar tagja, a Miskolc Holding Zrt. múlt héten a Bringaexpón népszerűsítette az elektromos kerékpárokat. Idén a további helyszíneken tart még ismeretterjesztő rendezvényt, ahol alkalom nyílik a pedelec-ek tesztelésére egy erre a célra kialakított tesztpályán: balatonfüredi Bikefest (2010. június 10-13), Bartók+Európa 2010 Miskolci Nemzetközi Operafesztivál (2010. június 14-17).

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo