Agrár-hungarikum: kitörési lehetőség magyar gazdáknak

A kiváló vetőmag-előállítás a minőségi növénytermesztés alapja, egyben a honi agrárium fejlődésének egyik elengedhetetlen feltétele - mondta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter szerdán Karcagon egy tanácskozáson. Jó minősége miatt keresett a magyar dió a világpiacon, akárcsak a libamáj, de az export-lehetőségek tovább bővíthetők, s a termelés is.

Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter szerint az elmúlt évek szomorú tapasztalata, hogy a kétes eredetű vagy gyenge minőségű vetőmagok komoly károkat okoztak a gazdáknak. 

Kalászos ország: GMO-mentesen

Elegendő lesz a hazai piacra az idei búzatermés, még kivitelre is jut belőle - mondta Fazekas Sándor Karcagon. Hozzátette, az elmúlt napok csapadékos időjárása javítja a terméskilátásokat, ugyanakkor hangsúlyozta: a magyar gabona ára a világpiactól függ. Magyarország az idén is képes lesz arra, hogy kenyérgabonából önellátó legyen, és külföldön is értékesítsen búzát.

Mint ismeretes, áprilisban a tárcavezető elrendelte, hogy a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) szakemberei fokozottan ellenőrizzék a vetőmag-forgalmazókat az egész országban, a Magyarországon előállított vetőmagok kiváló minősége és a GMO-mentesség megőrzése érdekében.

Diótörő

A múlt évben mintegy 1.000 tonnát exportáltak dióból - mondta Bognár Károly, a Nemzetközi Héjas és Szárított Gyümölcsök Tanácsának (International Nut and Dried Fruit Council Foundation  - INC) magyarországi nagykövete az MTI-nek. A jelenlegi kivitel értéke mintegy 3 millió euró (750-840 millió forint).

A második világháború idején a magyar diótermés még elérte a 30 ezer tonnát. A mennyiség a 90-es évek közepére 3000 tonnára esett vissza, majd az elmúlt évek telepítéseinek köszönhetően 6000 tonna fölé emelkedett. Bognár Károly szerint a telepítések hatására a következő 3-5 évben a magyar diótermelés mennyisége megduplázódhat. 

Kivitelre jellemzően héjas dió kerül, amelynek kilogrammja most 700 forint. Ezt jobban megéri eladni a piacon, mint a kilónként 1.200-1.300 forintért értékesíthető megtisztított dióbelet. A dió értékes része ugyanis csak a gyümölcs 35 százalékát teszi ki. A Magyarországon maradó gyümölcs 85-90 százaléka nem kerül kereskedelmi forgalomba.

A híres magyar libamáj

A magyar libamáj bel- és külföldi piacait marketingeszközök felhasználásával kell bővíteni, bár ennek konkrét pénzügyi háttere még nem tisztázott - mondta Dull Péter, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) osztályvezetője. Magyarországon évente mintegy 2.000 tonna libamájat állítanak elő, ennek 70-80 százalékát kiviszik az országból.

A fogyasztók a világban általában érzelmi alapon döntenek vásárláskor, ezért erről az oldalról kell "megfogni" a vevőket - mondta Szigeti Orsolya, a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense.  A hazai szakemberek egy sajtóbgeszélgetésen felidézték a Négy Mancs "állatvédő" szervezet  német nyelvterületen, 2006-ban indított kampányát, amely a magyar libamáj, illetve libatermékek fogyasztásának csökkentését célozta, és érzelmi alapon bizonytalanította el a vásárlókat.  

A libatenyésztés mintegy 20 ezer embernek ad munkát. Elekes Lajos, az orosházi Merián Foods kft. ügyvezetője szerint libatermékeket - amelynek túlnyomó része máj - Magyarországról évente mintegy 40 millió euró (10-11 milliárd forint) értékben exportálnak.

A libamáj hazai- és külpiaci pozícióinak erősítése érdekében szövetséget hoznak létre az ágazat szereplői; Orosháza városa pedig hungarikummá kívánja nyilváníttatni a libamájat - hangzott el a harmadik orosházi libamájfesztiválhoz kapcsolódó sajtótájékoztatón. A miniszter a libamájat nemzeti kincsnek nevezte, amely nemcsak export terméket, hanem foglalkoztatást, vidéki munkahelyeket és feldolgozóipart jelent.

A miniszter fontosnak tartotta, hogy a "vízi szárnyasok tartására vonatkozó etikai kódex minél nagyobb támogatást élvezzen. A kódex, a jó állattartási szabályokat, az állatokkal való bánásmódot, a tartás feltételeit és a legkülönbözőbb szakmai szabályokat rögzíti azért, hogy megfeleljünk a különböző állatvédelmi előírásoknak".   

A miniszter támogatásáról biztosította egy célzott marketing kampány elindítását, s ehhez a tárca irányítsa alatt álló agrármarketing centrum segítségét is felajánlotta. 

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo