Íme, néhány etikus magyar vállalat!

Ismét kiosztották a 2000-ben alapított Üzleti Etikai Díjat. Az alkalmazottaival, partnereivel és a környezettel szemben etikus, aktív társadalmi felelősségvállalású cégek között van nagy áramszolgáltató és kis asztalos üzem egyaránt. 

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Demcsák Mária, a Piac&Profit főszerkesztője, a díj egyik alapítója arról beszélt, hogy a díj presztízse jelentősen megnőtt annak köszönhetően, hogy a vállalatok tudatossága egyre nő, a tudatos létezés, a társadalmi elkötelezettség és a felelősség az élhető, fenntartható világ fennmaradásában.

László Ervin, a Budapest Klub alapító elnöke, a Giordano Bruno Globalshift Egyetem kancellárja a díjátadó ünnepséget megnyitó beszédében kifejtette: az etika jelenléte az üzleti életben azért fontos, mert az üzleti világ maga fontos a világ számára. Az üzleti világban is új utakat kell találni, és ez csak akkor sikerül, ha az üzleti szféra etikus: ha felelősséget vállal másokért is, és ha másokhoz is felelősségteljesen, empatikusan viszonyul. Ugyanígy a szűkebb közösséghez és más közösségekhez is, amelyek mind részei a világközösségnek, az pedig a természet része - mondta a professzor, hangsúlyozva, hogy viszonylag új az a gondolkodás, amely az etikát a természetre és az egész emberiségre kiterjeszti.

Pár éve, évtizede még a zöld megjelenés jelentette a felelősséget a cégek számára, mert jó PR-nak bizonyult, ám ez puszta kozmetikázás, mondta László Ervin. Aztán megszületett a felismerés, hogy fenntarthatóan működni, értéket teremteni a társadalom számára, az jó üzlet is egyben: „Doing good, doing well", idézte fel a professzor a híressé vált gondolatot. A jó cselekedet és a jó üzlet nem zárják ki egymást, együtt is megvalósíthatók. Ha egy vállalat központi feladatának tekinti az értékteremtést, akkor a fenntarthatóság válik a központi értékévé - mondta a Budapest Klub alapító elnöke, aki leszögezte: az üzleti világnak profitra van szüksége, a nélkül nem működik. De a végső cél nem a profit, hanem az, hogy a profitot az emberiség érdekében használják fel. Ez az új üzleti etika, ezáltal teremthetünk egy új világot. Mert kell egy új világ, így nem maradhat tovább - zárta beszédét László Ervin.

Idén 48 jelölt vállalat közül 31-en pályáztak. A zsűri az alapító szervezetek tagjaiból, valamint az eddigi nyertes vállalatok vezetőiből áll. A pályázó cégek között idén 4 nagyvállalat, 9 kisvállalat, 8 multinacionális vállalat és 10 középvállalat volt. Idén is az alapítókon és azok képviselőin kívül az eddig üzleti etikai díjat nyert vállalatok vezetői zsűriztek, szám szerint 20-an. Nagyon komoly és felelősségteljes munkát végeztek. Demcsák Mária hangsúlyozta, valamennyi pályázó megérdemelte volna a díjat, s arra biztatta a most nem nyerteseket, hogy jövőre is pályázzanak. 

A pályázók közül a zsűri különdíját idén annak a vállalatnak adta, amelyikre a legjobban illett a példamutató felelősségvállaló jelző, mert a profitérdekein is átlépve, annak terhére is képes volt felelősségteljes magatartást tanúsítani.

Az Üzleti Etikai Díjról röviden:
A díjat 2000-ben alapították: László Ervin világhírű filozófus, író (Budapest Klub Alapítvány) és Demcsák Mária főszerkesztő (Piac és Profit Üzleti magazin)
A díjazottak: magyarországi székhelyű cégek (legalább három éve működő, profitorientált vállalat, vállalkozás, cégformától, tulajdonformától, valamint cégnagyságtól függetlenül)
A díjazást lebonyolítja: Piac és Profit Kiadó Kft.
A díjat odaítéli: az alapítókból, valamint a korábbi években díjat kapott cégek első számú vezetőiből álló zsűri
A jelölés és pályázás menete: A Díj odaítélésére évente egyszer kerül sor, négy hazai vállalatnak, vállalkozásnak
(fő kategóriák: nagyvállalat, multinacionális vállalat, középvállalat, kisvállalat). A zsűri egy különdíjat is átad.

A multi: E.ON

A zsűri a Multinacionális vállalat kategóriájában azt a vezető magyar energetikai vállalatot hozta ki nyertesnek, amelynek 5300 alkalmazottja, 3 millió ügyfele és 2,2 milliárd dollár forgalma van. Vezető magyar energetikai vállalatcsoportként jelentős társadalmi és gazdasági felelősség hárul rájuk. Termékeik és szolgáltatásaik a gazdasági fejlődés alapját és a hazai lakosság életminőségének energetikai alapját biztosítják. Beruházási stratégiájukban komolyan figyelembe veszik a társadalmi és környezetvédelmi szempontokat, s az ezekre pozitívan ható megoldásokat részesítik előnyben. A cég üzleti stratégiájával kapcsolatos döntéseiben a környezeti, társadalmi, emberi érdekeket is figyelembe vevő, optimális haszon elérése a cél. Felelősségteljes vállalatvezetésük lényege, hogy világos felelősségvállalási rendszert alakítanak és működtetnek, folyamatos párbeszédben állva az érintettekkel. Ez az etikus vállalati magatartás a fenntarthatóság jegyében négy területen valósul meg: a környezet, a piac, a közösség valamint a munkahelyek. A környezet területén a természet- és klímavédelemre, az energiahatékonyság fontosságának a tudatosítására és a CO2-kibocsátás csökkentésére törekszenek. A piaci területén az ellátás biztonságára, az ügyfél-orientáltságra és a tisztességes versenyre összpontosítanak. A közösségi életben helyi és országos szinten is részt vesznek, például a gyerekek és fiatalok, a művészet, a kultúra és a sport támogatásával, valamint a regionális fejlődésben is aktív részvétellel nyújtanak támogatást, nemcsak az arra rászorulóknak. A munkahely területén alkalmazottaik részére szakmai továbbképzésekre, személyzeti fejlesztésekre, alkalmazotti szerepvállalásra, munkavédelemre és munkahelyi sokszínűségre törekszenek.

Magyarország legnagyobb áramszolgáltatójaként és egyik legnagyobb beruházójaként kiemelt felelősség hárul rá a társadalmi szerepvállalás terén. Elsősorban azokban a régiókban aktív, amelyekben szolgáltatóként is jelen van. Társadalmi felelősségvállalásának egyik legfontosabb eszköze munkatársaik önkéntes programokon való részvétele. Idén, az önkéntesség évében már több mint 500 önkéntes munkaórát teljesítettek különböző területeken. Rendkívül kiterjedt a CSR-jük, nagyságrendjükhöz, társadalmi szerepkörükhöz illik. Rengeteg akció, program jellemzi a környezetpolitikájukat is. Szellemes, kreatív kampányok, díjak, ösztönzések találhatók a tárházukban.

A kisvállalat: Bakosfa Kft.

A „Kisvállalat" kategóriájában egy asztalosipari szolgáltatást végző cég nyerte a díjat. Barkács-áruházat tart fenn, barkács-kereskedelemmel, barkácshálózat-építéssel foglalkozik. Az idén másodszor pályázó céget1986-ban alapította a máig is fő tulajdonos, Bakos Miklós. A családi vállalkozás 680 millió forintos forgalmat produkált, 48 főt foglalkoztat. A CSR Best Practice győztesei már harmadik éve. Az év legsikeresebb kisvállalkozásai között tartják számon. Munkavállalóinak irigylésre méltó munkahelyi környezetet alakítottak ki, pihenéssel, étkezésekkel, feszültség- kiszolgáltatottság-mentes jövőképpel, egészséges életmód elősegítésével. A cégetika fenntartása érdekében cégombudsmant alkalmaznak. A problémaláda bevezetése nagyon bevált. A nem névtelen probléma-felvetésekre, javaslatokra érdemben reagálnak a vezetők. Büszkék arra, hogy a válság idején is sikerült megőrizniük a munkabéreket, illetve az infláció mértékével növelni a munkabéreket. Válságstratégiájukat a dolgozókkal megosztották, bennük hasznos tanácsokkal, hogyan vészeljék át egyéni életükben a válságot a munkatársak. Saját 500 négyzetméteres edzőtermük van, környezetvédelmi stratégiával rendelkeznek, s nem csak a cégben, hanem a munkatársaik magánéletében is fontosnak tartják a környezettudatos magatartásmód kialakítását. Műanyagpalack-zsugorító készülékeket adnak iskoláknak. Apró dolgokra is nagyon figyelnek. Vevőik érdekeit előrébb helyezik sajátjuknál. A praktikus, személyre szabott ajánlat hívei. Ügyfeleikkel szemben példamutatóan tisztességes etikus magatartást tanúsítanak, versenytársaikkal szemben együtt érzőek. CSR-jük budafoki jelenlétükkel függ össze. Rendkívül tudatosan alakították a társadalmi felelősségvállalásukat. Hulladékkezelésük példaértékű, minden részletre kiterjedő. Gyümölcsfolyosójuk jutalomként szolgál az energiamegtakarítóknak.  A kerékpárral közlekedés erősen preferálják dolgozóik körében. Tudják, hogy a kicsik összefogására van szükség, egymás támogatására, mert a nagyok hamar bekebelezik őket, ha nem találják meg a piaci helyüket. Ennek érdekében létrehozták az Ezermester Magyar Barkácshálózatot, melynek célja a magyar barkácspiacon működő üzletek együttműködésének kialakítása és fejlesztése.

A nagyvállalat: Tisza Volán Zrt.

Nagyvállalat kategóriában az az 1300 fő foglalkoztató, 8,8 milliárd forint árbevételű, közlekedési és szolgáltató részvénytársaság nyert, mely alaptevékenységét az országos menetrendszerinti autóbusz közlekedési hálózat részeként, a  Volán Egyesülés tagjaként látja el. Ellátási területe Csongrád megye ahol egyben a legnagyobb közlekedési vállalat. Tulajdonosa 99,32 százalékos arányban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., a maradék dolgozói tulajdonban van. Az elmúlt 60 év alatt a vállalat mindvégig megőrizte stabilitását, gazdálkodása minden évben pozitív eredménnyel zárult. 400 db korszerű autóbusszal rendelkeznek. Csongrád megye összes telephelyén ott vannak, ellátatlan település nincs.  A személyszállítás, a járműjavítás és karbantartás területén integrált minőség- és környezetirányítási rendszert alkalmaznak. Vevőközpontú tevékenység jellemző rájuk, de ugyanilyen fontos a környezetvédelem is. A kibocsátás csökkentése fejlesztésük fő iránya.

Miközben profitjuk és feladataik folyamatosan csökkennek, ugyanolyan fontos maradt számukra a munkahelyek megőrzése.  Példamutatóak a szociális alapú támogatásokban. Serkentik a hosszú távú öngondoskodást.  Béren kívüli juttatási rendszerük fejlett. Jelentős pénzeket költenek képzésre, átképzésre. A tulajdonos a környezetvédelmi célú fejlesztésekhez jelentős támogatást nyújtott. Felelős tulajdonosi hozzájárulással a társaság jelentős szénhidrogén szennyezés kármentesítési munkálatokat végzett, helyreállította a régi, felszámolt üzemanyagkút környezeti állapotát. A korszerűsítésekkel a környezetterhelést a cég minden telephelyén minimalizálták. Tisztességes cég, fizetési kötelezettségeit időben teljesíti, ügyfeleivel szemben  felelős magatartást tanúsít. Jelentős CSR tevékenységet vállal a tágabb lakókörzetében az oktatás, kultúra, sport, egészségügy és környezetvédelem, valamint az innováció témájában. A támogatások, gondoskodások listája túlságosan hosszú ahhoz, hogy helyben felsorolják, ami bizonyítja, hogy a térségben jelentős szerepet vállalnak környezetük felemelése, támogatása érdekében.

A zsűri tagjai:
Bozsó Julia, Virusbuster ügyvezető
Halm Tamás, Budapest Klub kuratórium tagja
Novotni László, Hajdu Hajdúsági Zrt. vezérigazgatója
Takács János, Electrolux elnök-vezérigazgatója
Fertetics Mandy, Dreher igazgatója
Vogronics László, Ronix ügyvezetője
Drozdy Győző, Telenor vezérigazgató-helyettese
Beck György, Vodafone vezérigazgatója
Zárda Sarolta, Számalk vezérigazgatója
Kiss Katalin, MAM Hungária vezérigazgatója
Kürti Sándor, Kürt Zrt. elnöke
Béza Dániel, Budapest Klub kuratóriumi tagja
Palkó György, Fővárosi Csatornázási Művek vezérigazgatója
Christopher Matteisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója
Mosonyi György, MOL
Devecz Miklós, tiszteletbeli zsűritag
Dúl Udóné, Gödöllő Coop vezérigazgató
Csonka Tibor, a Debreceni Hőszolgáltató vezérigazgatója
Demcsák Mária. Díjalapító
Pásztor Zsuzsa tiszteletbeli zsűritag

A középvállalat: Nyírségvíz Zrt. és SZ+C Stúdió Kft.

Középvállalat kategóriában a zsűri idén két vállalatnak adott díjat. Olyan erős volt a mezőny, s olyan egyformán kiemelkedően magas színvonalú volt két pályázat, hogy a zsűrinek egyhangú volt a véleménye. Kapjanak mind a ketten Üzleti Etikai Díjat, mert megérdemlik.

A Nyírségvíz Zrt-t 1996-ban alapították. 49 önkormányzat többségi tulajdonában áll. 392 főt foglalkoztatnak, árbevételük 4,6 milliárd forint volt a múlt évben. 261 ezer fő vízellátásáról gondoskodnak. A cég értékrendje: a partnerség és az etikus viselkedés. Megbízhatóság, következetesség, kreativitás, szolidaritás, elkötelezettség, konstruktivitás. A munkatársak a vezetés partnerei. A közös célok közös érdekeltségen alapuló megvalósítása nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is megmutatkozik. A cégnek rendkívül fejlett cél, küldetés, etikai, szervezeti, vezetési, felelősségvállalási rendszerei vannak. Sokat adnak arra, hogy a legmagasabb világszintű cégnormáknak megfeleljenek. Keretrendszerek, minőségcél rendszerek hálóját alakították ki, aszerint működnek. Munkavállalóikat rendkívül fejlett anyagi és erkölcsi elismerésrendszerben tartják. Minden szociális ellátást fenntartanak, működtetnek, ami csak létezik egy valamirevaló vállalatnál. Esélyegyenlőségi megbízott vigyáz az esélyek egyenlőségére, munkavédelmi megbízottak vigyáznak az érdekekre, s még sorolhatnánk. Nem véletlenül  lettek az elmúlt években a Legjobb Munkahely kitüntetettjei Magyarországon és Közép-Európában. Mivel 49 település a tulajdonosuk, nyilván, hogy a tulajdonosi érdekek kiegyensúlyozottan jelennek meg a cégben. Egymás segítése, a jobb ellátás érdekében tettek jellemzik a hozzáállásukat. A cég páratlan magas színvonalú jelenlétet alakított ki az üzleti és társadalmi közegében, akár az ügyfelekkel, akár a munkavállalókkal, akár a környezettel kapcsolatos bánásmódról van szó. A fenntarthatóság számukra természetesen követendő életforma, munkájuk és gondolkodásmódjuk szerves része. Maga a szennyvíztisztítás és vízbázis-védelem, mint főtevékenység is a fenntarthatóságot szolgálja, amit nagyon komolyan vesznek. Széles körű CSR-tevékenységet folytatnak, számtalan projektet visznek.  Környezeti etikájuk, s az ennek alátámasztását szolgáló környezetközpontú irányítási rendszerük, szabványaik, beruházásaik, felelős hulladékgazdálkodásuk, ezzel kapcsolatos oktatási, képzési munkájuk példamutató.

Az SZ+C Stúdió Kft. 1997-ben alakult családi vállalkozás az építőiparban munkálkodik, majd kétmilliárd forintos árbevétellel rendelkezik, s 23 alkalmazottat foglalkoztat. Az Új Ház Zrt. Beszerzési társaság tagjaként Magyarország 41 építőanyag-kereskedő partnerével szorosan együttműködve sikeresen tevékenykednek az építőanyag-kereskedelemben is, vonzáskörzetükben piacvezetőként. A szekszárdi székhelyű vállalat minden minősítési rendszer birtokosa. Minősített vállalkozások, minőségi munkájukért kapott díjak listája nagyon hosszú. Tudatosan felelősségvállalók, a bizalom, a lojalitás és a szolidaritás alapérték náluk. Rendkívül nagy és erős szociális, gondoskodó hálót tartanak munkatársaik köré, ami egy nagyvállalat becsületére is válna. Céljuk olyan intellektuális közeg és szellem kialakítása, ami előrevivő minden munkatárs részére, s a felemelkedés - fejlődés lehetőségét biztosítja. Kizárólag saját nevelésű vezetői gárdájuk van, s büszkék arra, hogy a fluktuáció jelentéktelen a vállalatnál. Üzleti partnereik felé nyújtott plusz szolgáltatások páratlanok, és nemcsak az építőiparban. Oktatással, gondjaik, problémáik átvállalásával szinte belső munkatársként bánnak velük. Napi gyakorlatuk szerinti fizetési moráljuk nem az építőiparra jellemző.

Támogatott CSR-projektjeik száma szinte végtelen, mint ahogyan elismeréseik is, melyek azt bizonyítják, hogy közvetlen környezetükben meghatározó társadalmi felelősségvállalási szerepet játszanak. Környezettudatosságukat a legjobban az bizonyítja, hogy a Zöld Iroda versenyen elismerést kaptak. A pozitív gondolkodás, a meghitt, esztétikus környezet, ergonomikus munkahely, biztonságos és kiszámítható jövő nyújtása a munkatársaknak, intellektuális közeg és szellem kialakítása. Ez a céljuk. Közben családias légkört, stresszmentesített környezetet tartanak fenn. A dolgozó lelki állapotával is törődnek, mégpedig nagyon magas szinten. A jóléti munkahely iskolapéldái. A cég rendkívül tudatosan építette ki társadalmi kapcsolatrendszerét.  Szakképzéstől a felsőfokú oktatásig, az  egyesületeknek támogatás nyújtásáig , a városi rendezvények szponzorálásáig, a karitatív célú támogatásig, széles, kiterjedt CSR-jük van. Hitvallásuk szerint „ a szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség. A nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye."

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo