Vírusok és vírusirtók

Egyes vírusírók annyira büszkék a másoknak milliárdos károkat okozó alkotásukra, hogy saját maguk elküldik a víruslaborokba, ahol azután a legjobb szakemberek dolgoznak az ellenszerén. A vírusok felismerése és irtása természetesen hatalmas üzlet. Mégis, a világon csak egy tucat meghatározó vírusvédelmi cég van, és összesen mintegy harminc antivírusgyártót tartanak számon.

A világban ismert vírusok száma tavaly év végén meghaladta a 90 ezret, az általuk okozott kár pedig csaknem elérte az 55 milliárd dollárt. Naponta átlagosan több mint ötven új vírus születik, és minden tizedik e-mail vírussal fertőzött. Idén az internetes férgek kezdtek el robbanásszerűen terjedni, elsősorban levélben és a spamek – kéretlen reklámüzenetek – által. Azaz ma már nem a flopin terjedő vírusok keserítik meg az életünket – hiszen egyre kevésbé használjuk a hajlékonylemezeket –, hanem a szélessávú internet terjedésével a több tízmilliós levéláradatot okozó és forgalmat megbénító férgek a legveszélyesebbek.

Egyértelmű tehát, hogy akinek számítógépes rendszere van, annak mindenképpen javasolt legalább egy úgynevezett átjárószintű vírusszűrést beállítani, amivel még az előtt megállítható a támadó, hogy elérné a hálózatot. S szintén alapkövetelmény az otthoni számítógépre telepített személyi tűzfal, amelynek a hatékonyságát növeli, ha webes tartalomszűrő megoldással kombinálják.

Mindegyik jó, de más

Hova fordulhatunk segítségért, ha megtörtént a baj? A világon egy tucat meghatározó vírusvédelmi cég van, és összesen mintegy harminc antivírusgyártót tartanak a szakemberek számon. Ezek közül majdnem mindegyik jelen van a magyar piacon is, így az AVG, a Bitdefender, a Computer Associates, a DrWEB, az Eset, az F-Secure, a H+BEDV, a Kaspersky Labs, a McAfee, a Panda Software, a Sophos, a Symantec, a Trend Micro, illetve egyedüli magyar fejlesztőként kiemelendőn a VirusBuster.

Alapfunkcióit tekintve mindegyik cég terméke képes a víruskeresésre és -irtásra. A paletta mégis nagyon széles, hiszen beszélhetünk desktop/kliens oldali védelemről, internet security megoldásról (vírusvédelem, tűzfal, személyi adatok védelme, anti-spam), levelező- vagy fájlszerver-megoldásról, gateway (internetátjáró)-védelemről. S különböznek a szoftverek abban is, hogy milyen platformhoz illeszkednek, illetve milyen paraméterezési lehetőségeket kínálnak.

Az egyszerűbb, úgynevezett desktopvédelem elemei az állandó, a háttértárolón lévő fájlokat őrző megoldás, a manuális kereső, valamint az automatikus frissítés, és e csomagban lassan alapszolgáltatássá válik a levelezésvédelem is. A vállalatoknak kínált termékeknél a funkciók sokkal bonyolultabbak és összetettebbek, s többletszolgáltatásokat tartalmaznak. Ilyen például a központi menedzsmentszolgáltatás, amivel akár több ezer gépet felügyelhető egy helyről.

A kínálat összehasonlítása szinte lehetetlen. Bizonyos minősítőfórumokon – ilyen a Virus Bulletin – független szakértők mégis megteszik ezt, előre meghatározott kritériumok – például a gyorsaság – alapján. Vizsgálják például azt is, hogy a programok milyen levelezőkliensekhez tudnak védelmet adni, milyen állománytípusokat, tömörítőket, milyen postafiókokat képesek ellenőrizni.

Magyarországon a legismertebb és legelterjedtebb vírusvédelmi szoftverek sorrendben a Norton Antivirus (Symantec), a McAfee ViruScan, az F-Secure Antivirus, a Panda Antivirus, valamint a Virusbuster – derül ki abból a felmérésből, amit a Bell Research piackutató cég a Virusbuster megrendelésére tavaly áprilisban végzett a 40–249darabPC-t használó középvállalatok körében. A kutatók 305 cég IT-vezetőjét kérdezték meg arról, hogy milyen náluk az IT-biztonság, különös tekintettel a vírusvédelemre és a tűzfalmegoldásokra. Az egyidejűleg több vírusvédelmi megoldást alkalmazó cégek is a legelterjedtebb szoftverek köréből választanak másodlagos, illetve harmadlagos használatút.

Kétmilliárdos hazai piac

A magyar antivíruspiacot a szakemberek 1,6–2 milliárd forintra becsülik, de a részesedéseket nehéz megállapítani. Ami biztos, hogy az első tíz szereplő a világpiac 99 százalékát lefedi, és a Symantec hazánkban is a piac közel 50 százalékát birtokolja. A Trend Micro, F-Secure, Kaspersky Labs együttes részesedése 13–15 százalék körül alakul, és a VirusBusteré is hasonló. A magyar fejlesztő belföldi forgalma tavaly 296 millió forint volt.

– Egészen másképp alakulnak az erőviszonyok, ha a vírusvédelmi piacot árbevétel vagy pedig telepített gépszám alapján vizsgáljuk. A magánfelhasználók tábora nagy, több tízezer PC-vel rendelkeznek, de a gépeken többnyire ingyenesen letölthető vagy ajándékba kapott – például újsághoz mellékelt CD/DVD- – vírusirtó programok futnak. A háztartásokban összességében kétszer annyi számítógép van, mint az üzleti és kormányzati szférában, viszont a gyártók számára az utóbbi jóval nagyobb bevételt jelent – magyarázza Dávid András, a Trend Micro, az F-Secure és a Kaspersky Labs termékeket forgalmazó 2F 2000 Kft. kereskedelmi igazgatója. A fejlett országokban 70–30 százalék az üzleti szféra és az úgynevezett fogyasztói szegmens, ami ott is azt jelenti, hogy a vállalatok és intézmények sokkal többet fordítanak biztonságra, mint a magánfelhasználók. Hazánkban gyakorlatilag csak a Symantecnél hasonló ez az arány. A 2F 2000 Kft.-nél pedig mindössze 5 százalékra, mintegy 10 millió forintra becsülték az otthoni/consumer piacból származó bevételt.

A Symantec részesedése a vírusvédelmi világpiacon 46 százalék, Magyarországon pedig valamivel több, mintegy 50, mert bizonyos nemzetközi gyártóknak nincs magyar nyelvű termékük.

– A Symantec azonban nem csak vírusvédelemmel foglalkozik. Bevételének felét más biztonsági termékek értékesítéséből nyeri – mondja Konkoly Thege Szabolcs, a Symantec Képviselet területi igazgatója.

Melyik megoldást válasszam?

A szoftverválasztás szempontjait is vizsgálta a Bell Research felmérése a közép- és nagyvállalati körben. Ezek között a cégek az adatbázis-frissítés gyakoriságát és a központi menedzselhetőséget tartják a két legfontosabbnak, azután a megoldás komplexitását és teljes költségét. Az antivíruscégekkel szemben támasztott legfontosabb elvárás manapság a vírusvédelmi szoftverek gyors reakcióideje, valamint a frissítések gyakorisága.

– Szerintem a leglényegesebb kérdés az, hogy az első vírusdetektálás és a tényleges vírusadatbázis-kiadás között mennyi idő telik el. A felhasználók persze sok minden mást is mérlegelnek, köztük az árat és a háttértámogatást, hiszen nem mindegy, hogy mennyit „futnak” a problémájukkal – véli Agócs Péter, a VirusBuster Kft. technikai igazgatója.

Mivel a támadások egyre összetettebbek, a gyártók is inkább komplex termékeiket ajánlják ügyfeleiknek az egyediekkel szemben. A Symantec Norton Internet Security megoldásában például benne van a vírusvédelem, a tűzfal, a behatolásdetektálás, a személyes adatok védelme és az anti-spam, holott ezeket külön-külön is meg lehetne vásárolni, akár több gyártótól. Sőt a cég a hátsó kapuk (gateway) védelméhez is komplex megoldást ajánl. Egyes komplex szoftverek, mint például a japán Trend Micro Internet Security 11 elnevezésű terméke a vírusvédelem és tűzfal mellett spam-, valamint spyware-szűrést is kínál, amely felfedezi és kiirtja a kém- (például hitelkártya-számokat gyűjtögető) programokat a számítógépről. A spam- és a tartalomszűrés is határterületnek számít, de technológiailag a vírusvédelemhez kapcsolódik.

Bizonyos méretnél, úgy 25-30 PC/munkaállomás fölött minden vállalat elgondolkozhat azon, hogy többszintű védelmet építsen ki, amely az összes behatolási pontot ellenőrzi és védi a támadásoktól. Az ennél kevesebb számítógépet üzemeltető cégnél a többszintű védelem gazdaságtalan, hiszen az adattömeget többször kell ellenőrizni, és a rendszergazdának egyszerre több vírusellenőrző programmal kell törődnie. Nagyobb vállalatok a költségeket versenyeztetéssel lejjebb tudják nyomni.

Támogatási szintek

A biztonsági szolgáltatás mellé minden gyártó ad egy minimális terméktámogatást, amely felár ellenében magasabb szintre emelhető. Mivel az értékesítés viszonteladókon keresztül történik, a terméktámogatást is általában a viszonteladók adják.

– Mind a három termékünkre háromféle terméktámogatási szintet alakítottunk ki. Az alap-, vagy ezüst-support automatikusan jár, és ingyenes e-mailes vagy emelt díjas telefonvonalon keresztüli segítségnyújtást foglal magában. A második, az aranytámogatási szinten az ügyfél e-mailes vagy normál díjas telefonos segítséget vehet igénybe, ezenkívül munkaidőben jár számára egy Budapesten belüli ingyenes kiszállás. A következő, a platinatámogatás már országos szintű kiszállást és négyórás válaszidő-garanciát jelent – újságolja Dávid András. Számokban kifejezve: egy 50 gépes komplex biztonsági rendszer (szerverek, munkaállomások, kijáratok) esetén, a 10–15 ezer forint/felhasználó ár platina-supporttal 20-30 százalékkal emelkedne.

– Minden felhasználónk alapszolgáltatásként e-mailen keresztül kommunikálhat szakembereinkkel, emellett az év háromszázhatvanöt napján huszonnégy órában interaktív módon, a telefonos támogatást végző szakemberrel közösen is van lehetősége a rendszer konfigurálására. Ezenfelül, igény szerint kiemelt vagy személyes szakmai támogatást nyújtunk. Utóbbi esetben egy neki dedikált rendszermérnök válhat az ügyfél „saját” vírusszakértőjévé– teszi hozzá Agócs Péter.

– A Symantec számos nemzetközi support-központtal rendelkezik világszerte, ahol maguk a fejlesztők nyújthatnak segítséget, akár a forráskódig lemenve. Ezt nem szabad összekeverni a helyszíni támogatással, amelyet cégünk több mint száz viszonteladója ad. A tapasztalatok szerint a problémák kilencven százaléka emberi hibára vezethető vissza, és telefonon keresztül tízből kilenc esetben meg is oldható. Amúgy nálunk is különböző támogatási szintek vannak; az egyik legkomolyabb referenciánk például a 0–24 órás platinum supportot veszi igénybe, amely dedikált, helyszíni rendelkezésre állást jelent a részünkről, ha szükség van rá – mondja Konkoly Thege Szabolcs.

Internetes csapdák

A vírusvédelmi piac a viszonylag kis számú szereplő ellenére meglehetősen telített, de miközben a felszínen dúl a konkurenciaharc, a háttérben a víruslaborok évek óta szorosan együttműködnek. A meghatározó nemzetközi gyártóknak több kontinensen vagy időzónában is van víruslaborja, amely fogadja a vírusmintákat, és minél gyorsabban kiadja hozzájuk a megoldást. A kisebb gyártók pedig a különböző ügyeleti vagy 24 órás működési mechanizmusokkal teremtik meg az állandó, gyors reakció lehetőségét. Teljesen véletlenszerű, hogy adott vírustámadásnál melyik labor kapja el először a mintát, de bármelyik is legyen az, azonnal megosztja a többivel.

– A vírusvédelmi cégek kölcsönös érdeke ez az együttműködés, hiszen rövid távon szert lehet tenni némi piaci előnyre egy minta visszatartásával, de nem érdemes, mert a következő alkalommal nem ő lesz az első, aki megkapja. A biztonsági cégek alapjában véve a felhasználók védelmére esküdtek fel – teszi hozzá Agócs Péter.

Új vírusminták természetesen nemcsak a felhasználóktól érkezhetnek a laborokba, hanem az internetszolgáltatóktól, különböző internetes csatornákon keresztül az antivíruskutató részlegektől vagy erre szakosodott nonprofit szervezetektől. Sőt vannak olyan vírusírók, akik annyira büszkék a munkájukra, hogy önmaguk küldik el azt valamelyik víruslabornak. Ami biztos, hogy a vírusvédelmi cégek egy pillanatig sem pihenhetnek, mert az idei év vírusok és férgek tekintetében elképesztően keményen indult.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo