Uniós öngólok?

Vannak boldog és vannak egyre jobban kesergő agrárgazdálkodók, az unió jót is, rosszat is tett bőséggel. Az EU-csatlakozás nagy "betlizője" az élelmiszeripar volt. Nemzeti programot már csak azért is indítani kellene, mert a megváltozó klíma, a mind gyakoribb és mind nagyobb hőhullám - ha nem védekezünk - roppant komoly károkat okozhat. A neves agrárközgazdász, Raskó György keményen fogalmaz mostanában.

Az elsők között tanulta ki az árutőzsde mesterségét nemzetközi szinten Raskó György, időnek utána aztán politikusként, államtitkárként, azóta pedig több agrárvállalkozás "feljavító" tulajdonos vállalkozójaként őrlődik: a kiváló adottságú magyarországi földeken hogyan lehet életet lehelni a gazdálkodásba. Nemrégiben mégis azt jelentette ki Raskó György, hogy öt év múlva a hazai agrártermelőknek már támogatás nélkül is versenyképesnek kell lenniük.

A Dunántúlon, Lajoskomáromban és Tokaj-Hegyalján, Mádon is gazdálkodó szakembert talányosságának magyarázatára kértük, de előbb annak megválaszolására, mit jelent számára az, hogy az uniós agrárbüdzsé kisebb, másabb lesz, mint a mai, s felértékelődik a vidékfejlesztés.

- Több tíz éve rájöttek, a termelés közvetlen támogatása piaci zavarokat - többnyire túltermelést - okoz, a kilencvenes évek elejétől ezért indult el egy reformfolyamat az EU-ban az irracionális védőárak leépítésének formájában - válaszolja Raskó György. - Az utolsó, még meglévő csökevény az intervenciós ár. De erre sincs semmi szükség, az e célra szánt pénzek máshol sokkal jobban hasznosulhatnak. Például a vidékfejlesztés területén. Hiszen akkor lesz jó a vidéknek, ha ott kiváló az infrastruktúra, működik a szélessávú internet, készülnek utak, szennyvíztisztítók, csatornák, s lesz - nem mezőgazdasági - munkahelyteremtésre alkalom: feldolgozásra, szolgáltatásra, marketingre vállalkozhatnak az adott térség lakói. Az EU ezt ismerte fel.

- Az uniós támogatásoknak mintegy 65 százalékát kapjuk mint új uniós tagország. Hogyan lehet így birtokkoncentrációt és jövedelmezőbb termelésre képes, fejlett technológiájú, versenyképesebb agráriumot működtetni?

- Ez félreértés. Az uniós 15-ökön belül sem volt soha egyenlő a támogatás. A földalapú támogatás Angliában 371 euró, durván 90 ezer forint, szemben a mi 40 ezer forintunkkal. De Portugáliában is körülbelül 40 ezer forint ugyanez a támogatás. A különbségek a 15-ökön belül is hatalmasak. Azért van így, mert a területalapú dotációt történelmi gabonahozamok alapján állapították meg, s ezért lehet, hogy a két "új" ország, hazánk és Lengyelország sem részesedik egyformán; mi járunk jóval jobban. A földalapú támogatás ráadásul nem kapcsolódik a termeléshez, egyszerűen jövedelemkiegészítés azzal az uniós filozófiával, hogy mérsékelni lehessen a migrációt. Magyarországon arról is szokás elfeledkezni, hogy ez az uniós forrás miatt a bérleti díjak is jelentősen differenciálódnak. Angliában a 371 eurós földalapú támogatáshoz 350 eurós átlagos bérleti díj kapcsolódik, Magyarországon ugyanez ma sem éri el a 100 eurót. Nem a támogatási arányokkal van a gond, hanem azzal, hogy az EU-ban harminc-negyven év állt rendelkezésre ahhoz, hogy a közösség pénzén megerősödjön az agrárium. A szisztémát az új csatlakozók, mi tízen és Románia, Bulgária megérkezésével számolja fel Brüsszel, nekünk körülbelül nyolc-tíz év adatik meg a feltőkésedésre.

- Ezek után hogyan kell érteni, hogy öt év múlva a hazai agrártermelőknek már támogatás nélkül is versenyképesnek kell lenniük?

- Az unió agrárpolitikája antiszociális. Amikor azt hirdeti, hogy a kisebb termelők életben maradása érdekében ad támogatást, az csúsztatás. Épp a fordítottja az igaz, a régi uniós országokban is a támogatások nyolcvan százalékát a termelők öt százaléka veszi fel. Az angol királynő évi négymillió fontnyi támogatáshoz jut... A leggazdagabb francia parasztok, belga, angol gabonatermelők veszik fel a legtöbb pénzt. Tény, a legkisebb kézimunka-igényű ágazatok termékei - a gabona, az olajos növény, a cukorrépa - után folyósítják a legnagyobb támogatást, a kertészeti növények után gyakorlatilag nem jár semmi. Magyarországon is háttérbe szorul a biodiverzifikáció, az állattartásnak sem jobb a helyzete, már csak a tejkvóta maradt meg, de 2015-ben annak is vége. #page#

Ezért mondom tehát, hogy addig vagy versenyképesek leszünk, vagy megbukunk. Sőt, mivel folytatódnak a WTO-tárgyalások, s arra is fel kell készülni, hogy 2013 után az unió külső védettségi szintje lényegesen lecsökken, az uniós állatitermék-termelőket a világpiaci konkurenciával szemben jószerivel semmi sem fogja védeni. Vagy tudunk ehhez a körülményhez alkalmazkodni, s lesz fejlett állattenyésztésünk, vagy eltűnik, s szinte csak hírmondónak marad meg belőle valami. A jelenleg is hihetetlenül jövedelmező gabona- és olajosmag-termelés fog uralni mindent, s állatot csak becsületből, illetve - a nagy lekötött vagyon miatt - kényszerből tartanak legfeljebb. Ha valaki a mostani takarmányárakat piaci gabonaárakkal árazza be, akkor kiszáll a baromfitartásból, sertéstenyésztésből, s a tejtermelést sem viszi tovább, csak addig, ameddig a kvótaalapú támogatás életben van.

- Ehhez képest ön teheneket tart. Nem is keveset...

- A nyolcszáz marhát gondozó tehenészeti telep már most is "elkönyvel" súlyos kiadásokat. Például a hígtrágya-kezelési rendszer technológiája a trágyatározó rendszerrel és gépekkel együtt háromszázmillió forintba került, s ennek a fejlesztésnek nincs egyetlen liternyi tej többleteredménye. Az önköltség növekedett meg, esetünkben literenként mintegy két forinttal. A nem termelő beruházások igen nagy része a környezetvédelemhez kapcsolódik, s nem biztos, hogy indokolt módon.

- Csak magyar szenvedéstörténetről van szó?

- Nem, a hazai gabonatermelőknek sikertörténet az EU, soha ilyen jól nem éltek. Jó minőségű földekkel bírnak, megfelelő mennyiségű búzát, kukoricát, napraforgót, repcét vetnek évről évre, s hihetetlen happy hangulatban vannak. Akik épp fordítva élik meg a mostani időszakot, azok a zöldség-gyümölcs termesztők, az állattartók. Az uniós gyakorlat ráadásul antiszociális is, drasztikusan csökken az ágazat foglalkoztatottjainak a száma. Ott különösen, ahol a gabonatermelésre jók az adottságok. Romániában például. De Lengyelországban már nem, hiszen ott nem lehet jól gabonát termelni.

A magyar családi gazdaságok döntően növénytermeléssel foglalkoznak, míg Nyugat-Európában kifejezetten állattenyésztésből élnek. Magyarországon az sem vonzó, hogy különösen merev az állategészségügyi szabályozásunk a versenytársakhoz képest. Sőt a környezetvédelmi hatóságok kifejezetten állatellenesek. A városi zöld civilek, zöld jogszabályalkotók a szerves trágyát egyszerűen veszélyes hulladéknak tekintik, megsemmisítendőnek tartják, s például Európában sehol nem alkalmazott szigetelt betonkádakat, acéltartályokat követelnek meg. Hollandiában sima döngölt föld szolgál erre a célra, pedig a népsűrűség a miénknek az ötszöröse, az állatsűrűség pedig a tízszerese.

- Kik alkotják majd öt-tíz év múlva a lakosságnak azt az egy-két százalékát, amelyik az agráriumból él meg?

- Az EU-csatlakozás nagy "betlizője" az élelmiszeripar volt. A komoly piacvesztés belföldön történt, padlót fogott a hazai húsipar, a baromfiipar, a tejipar. Ez utóbbi 2004 előtt ötvenezer tonnányi terméket adott el exportra, ma Magyarország százötvenezer tonnányit importál, miközben kivitel alig akad. A néhány óriást leszámítva a hús-, a baromfi- és a tejüzemek előbb-utóbb felszámolásra ítéltetnek. Ebben a helyzetben az tűnik jó programnak, hogy a felszámolás során termelői csoportok szereznek pozíciókat, és jóvoltukból kialakulnak vertikális érdekeltségi rendszerek. E vállalkozások jövedelem-visszaosztásban lesznek érdekeltek, életben tartva a gazdálkodás teljes láncolatát. Például ők lesznek az agrárium "túlélői".#page#

- Azé legyen a föld, aki a földből él - szól a régi nóta mai hangszerelésben. De látható-e az a nap, amikor végre rendezett és végleges tulajdonlási viszonyok alapján lehet gazdálkodni?

- A Nemzeti Földalap a pénzügyi tárca felügyelete alá kerül, és az állami vagyonkezelő intézménynek lesz a része. Ez talán még nem is probléma, a lényeges kérdés ugyanis az, hogy milyen feltételek, keretek között működtetik a földalapot. A kilencvenes évek elején komoly szerepe volt a vagyonpolitikai irányelvek működtetésének. Ha rajtam állna, ezt a rendszert hoznám vissza, a Házzal fogadtatnék el földbirtok-politikai irányelveket, melyeket a vagyonkezelőnek "csak" végre kell hajtania. Nincs messze 2011, akkor jár le az uniós derogáció, s felkészületlenül fogadjuk majd az EU-s liberalizációt.

- Mi lesz tehát a Nemzeti Földalappal?

- Csak azt tudom, mi lenne jó. Az, hogy ha a földjét az állam nem adná el, akár száz évig sem. Semmi sem kényszerít erre. A földhasználat szabályozásán ugyancsak változtatni kellene, mielőbb felemelve a minimális földbérlési szerződési időt legalább tíz évre. Intézményes megoldásra vár az integrációs célú földcsere, illetve birtokegyesítés kérdése is. Jogi úton kell elérni, hogy ha az érintettek négyötöde megegyezik egymással, akkor a kisebbség ne tudja megakadályozni az életképes birtokok kialakítását.

- Az egyes gazdálkodók tőkeellátottsága, fejlődése a pályázatokkal, támogatásokkal számottevően javulhat, de az aszály, a belvíz vagy éppen a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás közösségi beruházásokat igényel - eredménytelenül?

- Uniós pénzekkel jól el van látva az agrárium. Szinte automatikusan beáramlik évi százötvenmilliárdnyi földalapú támogatás, a gazdák pénzügyi helyzete, likviditása, hitelfelvevő képessége soha nem látott módon javult. A gond inkább ott van, hogy szabad-e oda pénzt betenni, ahol nincs biztonságos megtérülés. Ahol előre lehetne lépni, az az intenzív zöldség- és gyümölcstermesztés, az öntözés, függetlenül attól, hogy az EU egyiket sem támogatja. Itt folyik el a Duna, a Tisza úgy, hogy alig használjuk. Sőt mesterségesen megdrágítja az állam az öntözést, hatalmas pénzeket fizet ki a termelő különböző jogcímeken.

Ahelyett, hogy az öntözőrendszerek kiépítését segítené a kormányzat, engedi kifolyni a vizet az országból: a földterületnek kevesebb, mint öt százalékát öntözzük, feleannyit, mint a szocialista érában. Nemzeti programot már csak azért is indítani kellene, mert a megváltozó klíma, a mind gyakoribb és mind nagyobb hőhullám - ha nem védekezünk - roppant komoly károkat okozhat. A rendhagyó természeti jelenségek egyre kevésbé a jövőben következnek be, hanem már napjainkban is: mikor volt olyan, hogy Péter-Pál előtt levágják az árpát, s a búzának is a harmadát betakarítják? Előbbre hoz mindent a természet, de lehetnénk versenyképesebbek is ennek révén: a korábban beérő - persze öntözött - primőrökkel például.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo