Személyes közügyek

Vállalkozó, tanácsadó, a Magyar Szállodaszövetség elnöke. Alig néhány hete pedig ő a nemzeti turisztikai marketingszervezet, a Magyar Turizmus Rt. igazgatótanácsának feje. Dr. Niklai Ákos a turizmust, a szállodaipart és a vendéglátást makro- és mikrogazdasági látószögből egyaránt jól ismeri.

A szállodaszakmában kevesen vannak, akik ne ismernék dr. Niklai Ákost, vagy legalább a nevét ne hallották volna. De a nem szakmabelieknek is ismerős lehet az arca: a Magyar Szállodaszövetség elnökeként és étteremtulajdonosként is gyakran megszólaltatják. Május közepe óta pedig mint a Magyar Turizmus (MT) Rt. igazgatótanácsának elnökére is figyel rá a szakma és a nagyközönség.

- A turizmust a külső szemlélők általában sikerágazatként könyvelik el. Reálisan mivel kell számolniuk azoknak, akik a turizmus területén akarnak befektetni, vállalkozást indítani?

- A hazai szállodaipar érdekessége, hogy mindamellett, hogy jelen van három nagy szállodalánc, a kapacitások és a forgalom hetven-hetvenöt százaléka a kis- és középvállalkozások kategóriájába tartozik. Jellemző még, hogy miközben jelentős fejlesztések történtek az elmúlt tizenöt évben, több befektető máig nem találta meg a számítását. Valószínűleg azért nem, mert nem volt elég tájékozott. A külső szemlélőnek valóban úgy tűnik, hogy itt a hitelforint gyorsan megtérül, de a valóság az, hogy a szakma jövedelmezősége hullámzó. Azt, hogy milyen az üzletmenet, számos, rajtunk kívül álló tényező is befolyásolja. Az elmúlt évekre, sajnos, az volt a jellemző, hogy a turizmus s benne a szállodaipar jövedelmezősége és versenyképessége romlott. De ugyanez vonatkozik az utazási irodákra is, amelyeknél az utazási szokások megváltozása miatt a kkv-k nehéz helyzetbe kerültek. Ez a szakma tehát mind a tulajdonosok, mind a menedzsmentek részéről hosszú távon megtérülő befektetésként értékelendő, és elkötelezettséget, elhivatottságot igényel. A kkv-méretű vállalkozásoknál ezért inkább a szakmai befektetői kör a jellemző. A nagyobb befektetést igénylő szállodai beruházások iránt viszont elsősorban azok a pénzügyi csoportok érdeklődnek, amelyeknek ez jó ingatlanbefektetésnek számít, akár hosszú távú megtérüléssel is.

 

- A szállodaszövetség elnökeként rálátása van a szállodaipar komplex működésére. Mely területeken "szorít legjobban a cipő"?

- Az egyik a közgazdasági feltételek és az adórendszer. Az áfatörvény módosítása, a szálláshely-értékesítés után fizetendő áfa megemelése 2004-ben jelentősen rontotta a szállodaipar és az egész magyar beutazó turizmus versenyképességét. A másik, hogy a kereslet növekedése nem követi a kínálatbővülés dinamikáját. Magyarországnak már öt évvel ezelőtt - mint ahogyan azt már akkor felvetettük - csatlakoznia kellett volna az európai nyitott légtérhez, azaz már akkor be kellett volna engedni a fapados légitársaságokat. Ahogyan például a csehek tették, akik nem várták meg a belépést az EU-ba, nem védték annyira a nemzeti légitársaságot. Magyarország pedig még négy évig védte. A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia elkészítése során erőteljesen hangsúlyoztuk, hogy nem csupán szolgáltatásfejlesztésre, azaz kínálatbővítésre van szükség, hanem a kereslet ösztönzésére is, hogy igazán növekedési pályára tudjon állni a szakma.

 

- Mik lehetnek azok az eszközök, fejlesztések, amelyek ehhez szükségesek, s milyen piaci tendenciákra kell figyelniük a vállalkozóknak?

- Az egyik fontos eszköz az infrastrukturális fejlesztés, például a közúthálózat, a budapesti és vidéki repülőterek, valamint a vízi közlekedés fejlesztése. Sok más tényező mellett én az ország imázsának építését és egy növekedésre fokuszált országos, regionális és vállalati marketingtevékenységet tartok még nagyon fontosnak a kereslet növelése érdekében. Ami a tendenciákat illeti, a szállodai kínálat jelentősen átalakult az elmúlt öt évben. Míg a négy-öt csillagos szállodák kapacitása negyven-negyvenöt százalékkal növekedett, addig az egy-két csillagosoké ugyanilyen mértékben csökkent. Ezt a kereslet változása is indukálta: a turisták már jobb minőségű szálláshelyeket igényelnek; ez egyébként a hazai keresletre is jellemző. A másik fontos tényező, hogy Budapest változatlanul az első számú célpont, és nem csupán a turisták, hanem a turisztikai célú, elsősorban szállodai befektetők számára is. A magyar főváros változatlanul esélyes arra, hogy a térség gazdasági, kereskedelmi, üzleti központja legyen. A nagy befogadóképességű, multifunkcionális kongresszusi központ felépítése nem csupán ezt az esélyt erősíti majd, hanem várhatóan további szállodai fejlesztéseket is gerjeszt.

 

- A fővároson kívül melyek lehetnek a jellemző fejlődési irányok?

- Vidéken elsősorban a wellness- és a gyógyturizmus iránt nő a kereslet, és így elsősorban e területen van további fejlesztési lehetőség, összefüggésben a nemzetközi és hazai tendenciákkal is. Kihasználásához azonban sokkal erősebb összefogás, komplex tervekben való gondolkodás szükséges az egyes régiókban, településeken az önkormányzatok, a területfejlesztési tanácsok és a vállalkozók között. Változóban vannak a Balaton térségével kapcsolatos igények is, és ezeket a kínálat átalakítása is ösztönzi. Az egész évben működő, konferencia- és a wellness-szolgáltatásokat is nyújtó szállodák kiegyensúlyozottabbá tehetik a forgalmat, meghosszabbíthatják a rövid szezont, és igényesebb vendégkört is a Balatonhoz vonzhatnak. A kereslet növekedését hozhatja a kulturális és történelmi értékeink iránti érdeklődés felkeltése is, például a várak és kastélyok fokozottabb turisztikai hasznosítása fejlesztéssel, felújítással, ott és ahol lehetséges, a magántőke bevonásával. Sokat foglalkozunk a szállodaszövetségen belül a minőség kérdésével is. Egyrészt az osztályba sorolási kritériumoknak való megfeleléssel - amelyek be nem tartása a többi szálloda megítélésére is negatív hatással lehet -, másrészt arra ösztönözzük a szállodákat, hogy végezzenek objektív vendégelégedettségi felméréseket. Ezek alapján ők maguk is tisztábban láthatják, hogy melyek az erősségeik, amelyeket üzletpolitikájukban előtérbe helyezhetnek, s melyek a gyengeségeik, amelyeken javítaniuk kell, hogy vendégszámban is növekedni tudjanak.

- Az ország vonzerejének alakításában meghatározó szerepe van a Magyar Turizmus Rt.-nek. A társaság május elsején újjáalakult igazgatótanácsa önt választotta a testület elnökéül. Mely feladatokat tekinti a legfontosabbaknak?

- Nagyon fontosnak tartom, hogy az igazgatótanács, amely tulajdonképpen az rt.-t irányítja, jó munkakapcsolatban, együttműködésben dolgozzék a menedzsmenttel. A feladatokat elsősorban a rendelkezésre álló kutatások, vizsgálatok, piaci információk alapján kell meghatározni. Úgy gondolom, az a legfontosabb, hogy az ország iránti keresletet tartós növekedési pályára állítsuk, a szűkös pénzügyi forrásokat pedig olyan korszerű, modern marketingeszközökre kell fordítani, amelyek a legjobban szolgálják ezt a célt. Azonban nem csupán a mennyiségi növekedést kell szem előtt tartani, hanem a minőségi vendégfogadás színvonalának emelését is, ami az átlagos tartózkodási idő és a fajlagos költés mutatóin keresztül értékelhető. Ez persze nemcsak az országmarketingen múlik, hanem a szolgáltatókon is. Az MT Rt. fontos feladata az országimázs formálása is, amellyel, sajnos, az elmúlt években pénz hiányában nem foglalkoztak megfelelően. Egyre fontosabb, hogy Magyarország vonzó képet adjon magáról a világnak, mert a kereslet fokozásában újra felértékelődik a reklám és a PR szerepe. A mai európai utazó ugyanis egyre inkább impulzív módon dönt, kevésbé készül fel előre, így sokkal inkább hatással vannak rá azok az "üzenetek", képek, információk, amelyeket például az utcai plakátokon, a metróban, utazási műsorokban, hirdetésekben nap mint nap lát vagy hall.

- Lehet-e, kell-e erősebben összekapcsolni a privát szféra és a turisztikai marketingszervezet tevékenységét? Ha igen, hol, milyen területeken?

- Lehet és kell. Egyrészt az MT Rt.-nek az említett minőségi növekedésben "katalizátorként" kell működnie mint a megbízható szolgáltatás közvetítője a kínálati és a keresleti oldal között, különböző tematikus kiadványok, eseménynaptárak összeállításával. Emellett ösztönöznie kell a vállalkozókat is a jobb minőségre, a lakosságot pedig például vendégszeretőbb magatartásra, a környezet tisztántartására, szépítésére. Számos olyan marketingakciót is indít az MT Rt., amelyhez csatlakozhatnak a témában érdekelt vállalkozások; így, közösen hatékonyabban használhatók fel a pénzügyi források is, az akciók hatása pedig erőteljesebb lehet a fogyasztókra: az általános vonzerők mellett konkrét ajánlatok is megjelennek. Kiállításokat, különböző szakmai és nagyközönségi magazinokban megjelenő Magyarország-mellékleteket, újságírók magyarországi utazásait is szervezi az MT Rt. Fontos a vállalkozók, a szakmai szövetségek és az MT Rt. közötti szakmai kapcsolatok erősítése. Az igazgatótanács éppen arra hivatott, hogy a makrogazdasági elvárások mellett a szakmaiságot is biztosítsa az MT Rt. működésében. Emellett erősítenie és segítenie kell a régiók önállósodását is, a térségeken belül pedig a szakmai vállalkozók, az önkormányzatok és a területfejlesztési tanácsok kooperációját. Az önálló, regionális marketingtevékenység kialakításában pedig továbbra is katalizátorszerepet kell vállalnia.

- A turisztikai vállalkozók, de különösen a szálláshelyek tulajdonosai, üzemeltetői és az önkormányzatok között állandó vita tárgya az idegenforgalmi adó és a hozzá kapott állami támogatás felhasználása.

- Valóban neuralgikus pont. Az adó bevezetése óta minden kormányváltás előtt fellángol a lobbizás, hogy változzon az önkormányzati törvény vonatkozó paragrafusa: az így szerzett bevételt az önkormányzatok közvetlenül turisztikai célú fejlesztésekre legyenek kötelesek fordítani. Legfőbb célként a térség idegenforgalmi marketingtevékenységének finanszírozását, a vendégforgalom növekedésének ösztönzését kellene megjelölni. Egyelőre nem sikerült elérni a törvénymódosítást, pedig országos szinten igen jelentős összegről van szó. Jelenleg csak "önkéntes" alapon döntenek így egy-egy önkormányzatnál. Általában infrastrukturális beruházásokat valósítanak meg - amelyek alapot, ösztönzést jelentenek a vállalkozóknak további befektetésekre -, vagy pályázatok útján közvetlenül a vállalkozókhoz is visszajuttatják a bevétel egy részét. Lehetne több jó példát is mondani, de sajnos, országosan nem ez a jellemző. Budapesten is felemás megoldás született. Az adó fővárosnál maradó részéről - ez a teljes bevétel negyvennyolc százaléka - a közgyűlés idén úgy döntött, hogy a felhasználása csak turisztikai célú lehet; a kerületekhez kerülő ötvenkét százalékot viszont úgy használják fel, ahogyan akarják. Így aztán a szakmai szövetségek, vállalkozók országszerte továbbra is lobbiznak.

- Sem a szállodaipart, sem a turisztikai marketingtevékenységét nem lehet elválasztani a vendéglátástól, ami az ön fő vállalkozói területe. Azért is sikertelenül lobbiznak, hogy a vendéglátás ne csak szakmailag, hanem felügyeletileg is, gazdaságpolitikailag is a turizmushoz tartozzon?

- Igen. Jó egy évtizede próbáljuk elérni a vendéglátás hivatalos integrálását a turizmusba. Értelmetlen különválasztani a kettőt, bár a döntéshozók azzal érvelnek, hogy a munkahelyi vendéglátás, a gyermekétkeztetés közelebb áll a kereskedelemhez. Ugyanakkor nevetséges, hogy például egy szállodában az étterem és a többi vendéglátóegység elvben más minisztérium felügyelete alá tartozik, mint maga a szálloda. A vendéglátó-vállalkozások gondjai, bajai hiába vannak szoros összefüggésben más turisztikai vállalkozásokéival, vagy vannak hatással a turizmus egészére, a problémák eltörpülnek a gazdasági minisztérium felügyelete alá tartozó más ágazatokéhoz képest. A vendéglátós szakmai szövetségekkel karöltve, együtt folytatjuk a lobbizást e téren is.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo