Ez év január 1-jén Németország átvette az Európai Unió elnöki tisztét Finnországtól. A féléves időszak mottója, "Európa közösen sikerül", fémjelzi Angela Merkel európai elhivatottságát. A német kancellár három témára kíván hangsúlyt fektetni ebben az időszakban: első és legfontosabb célkitűzése az európai alkotmány ügyének előremozdítása, egységes európai fellépést szorgalmaz a világ konfliktushelyzeteinek megoldásában, a jövővel való foglalkozás jegyében pedig törekszik meghatározni a 2020-ra elérendő célokat, elsősorban az energiaellátás és a környezetpolitika területén.
Kívül-belül nehéz helyzetbenA német elnökség idején az unió történetének talán legnehezebb belső és külső kihívásaival néz szembe. Az ázsiai előretörés következtében megváltozott a világgazdasági környezet, és az EU-nak meg kell találnia a helyét ebben a helyzetben. Az elmúlt hetek történései is bizonyították: ha a sanghaji tőzsde esik, akkor az amerikai börzével és a világ többi tőzsdéjével is gond van.
- A közösségnek most az a feladata, hogy megtalálja az együttműködési formákat, amelyektől gazdaságilag számára előnyössé válik az újfajta kapcsolati rendszer. Az a veszély, hogy kialakul egy Amerika-Kína, Amerika-India tengely, amelyből az unió jóval kisebb szeletet tud hasítani. Ám ahhoz, hogy ez elkerülhető legyen, először bizonyos belső problémákat kell megoldani - hangsúlyozza Rácz Margit, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének kutatási igazgatója.
Ma úgy tűnik, az integráció gazdasági szempontból kevésbé hatékony, mint korábban. A huszonhét, eltérő fejlettségi szinten lévő tagország érdekeinek összecsiszolása, az államok azonos irányba való mozdítása, komoly feladat. Bár az integráció eljutott egy bizonyos mélységig; a kérdés ma az, hogy a gazdaságok hatékonyságnöveléséhez szükséges lépések hosszú sorát milyen intézkedésekkel lehet elérni.
- Van két olyan pont, amely előbb-utóbb minden ország számára előnyökkel jár. Ez a közös belső piac, illetve a közös pénz, az euró. Ha ezek működése kiteljesedik, a részt vevő országok gazdasága harmonizáltabb, dinamikusabb lesz. Az egyes államok képesek majd a mainál költséghatékonyabban működni, kihasználva a nagy, jelen esetben 480 milliós piac nyújtotta előnyöket. Egy biztos, Európa minél egységesebb, azaz minél mélyebben kötődnek a tagállamok, annál több előnye van a globális világgazdasággal szemben - hangsúlyozza a kutató.
Kancellári tekintély az alkotmányértA jelenleg kialakult világgazdasági helyzet tehát a mélyülés irányába tereli az uniót. Az első és legfontosabb lépés az egy éve tetszhalott európai alkotmány felélesztése. Persze az alkotmányszerződés nem old meg gazdasági problémákat, de mozgósító ereje, reklámértéke mégis meghatározóvá teszi az EU pillanatnyi történelmében.
A szerződés elkészítését komoly másfél éves munka előzte meg egy nagyon demokratikus konventben, majd amikor a szöveg elkészült, néhány ország ratifikálta, Franciaország és Hollandia lakossága viszont nemet mondott rá. Bár más-más érvek húzódtak mindkét ország döntése mögött - a hollandok a teljes jogú török tagság megakadályozása végett szavaztak nemmel, a franciáknál pedig a politikai elit megosztottságát tükrözte a végeredmény -, üzenet volt a világnak, hogy az országok nem elkötelezettek, nem elégedettek az unióval, és talán jelezte azt is, hogy a saját munkájuk eredményében sem bíznak.
Ebben a nehezen kezelhető helyzetben Angela Merkel vállalta, hogy a félév során aktualizálják az alkotmányt: készítenek opciókat, amelyeket megvitatnak az egyes tagországokkal. Most tehát az ő tekintélyén, tárgyalóképességén múlik, hogyan alakul a dokumentum sorsa.
- Eddigi szereplései alapján komoly elismertség övezi a német kancellárt a világban, így elképzelhető, hogy sikeresebb lesz ebben az ügyben, mint a finn elnökség volt. Sikere azonban függ a francia elnökválasztás eredményétől is - magyarázza Rácz Margit.
Az egyik nagy kérdés a monetáris unió bővülése, és hogy a közös valuta marad-e alacsony inflációjú stabil pénz. A másik kihívás a belső piac elmélyítése. E téren 2007 hozhat előrelépést, hiszen életbe lépett - bár kompromisszumokkal - az átdolgozott szolgáltatásliberalizálási irányelv, ami elősegíti majd a szolgáltatások nemzeti határon túl nyúló áramlását. A kutató úgy véli, ha ez a folyamat elindul, az euró pedig stabil marad, és egyre nagyobb részét átfogja az uniónak, akkor az európai integráció - függetlenül attól, hogy mi történik a közös költségvetéssel - gazdasági értelemben összeforr, az unió gazdasági ereje megnő, a tagállamok is fejlődnek, s így mindenki ráébredhet, hogy nemzetállami szinten sokkal gyengébb lenne, mint ebben a nagy európai integrációban. Igaz, ötven éve dilemma, hogy az integráció kormányközi vagy föderatív jellegű, hogy képes-e szupranacionalizálódni, vagy sem.
Robert Schumann és Jean Monet az Európai Szén és Acélközösség alapításakor azt képzelték, hogy a békét célzó intézmény legtetején, szupranacionális szinten születnek a döntések, a miniszterek csak végrehajtják azokat. De Gaulle azonban megfordította: a miniszterek döntenek, a szupranacionális szint - jelen esetben a bizottság - pedig végrehajt. A kettősség a mai napig jelen van, ám mindeddig jobbára a tagállami szint győzött. Huszonhét ország esetében viszont a kompromisszumok már nehezebben születnek meg.
#page#
A keletnémet nőMerkel az első nő és az első keletnémet kancellár a háború óta eltelt időszak Németországában. Mégis - vagy talán ezért - úgy tűnik, kevés elődje rendelkezett ilyen mérvű hitelességgel, mint ő. Európa előremozdítása pedig szinte küldetésként fogalmazódik meg számára. Nem véletlenül.
- A német gazdaságnak láthatóan jót tesz a fizikusból lett politikusnő: mintha elindult volna egy kedvezőbb növekedési folyamat. De Németország nem független Európától. Ha ugyanis a növekedési centrumok a kontinensen kívülre kerülnek, a belső gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok fellazulnak. Ha az elmúlt évek statisztikáit megnézzük, látható, hogy a globalizáció hatására az egyes országok kereskedelmében csökkent a többi tagország aránya, különösen a tizenötök esetében. Olyan fejlődést kell generálni, amely a belső kapcsolatok mélyítésében teszi érdekeltté a tagállamokat. Ez Németországnak, mint az unió legnagyobb országának, szintén érdeke, hiszen fellendülése függ az unió sikerétől: tulajdonképpen minden lépés, amelyet az EU megtesz, játékteret jelent a szociális piacgazdaság átalakításával küzdő országnak. Ma az európai politikusok vízióvesztettek, nem látják, hogyan tovább. Talán az északi államok lehetnek önmagukban sikeresek, de az óriási belső problémákkal küzdő nagy és fejlett nyugat-európai országok nem - hangsúlyozza a Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa.
Angela Merkel személyének azonban nem csak az alkotmány felélesztésében lehet ilyen hangsúlyos szerepe. A világot súlyosan terhelő klímaváltozás megfékezése, valamint Európa biztonságos energiaellátása szintén azonnali lépéseket sürget.
Párhuzamos elnökségAngela Merkel a féléves tanácselnökség átvételekor úgy nyilatkozott, hogy az EU energiabiztonságának növelése érdekében partneri kapcsolatokat kellene kiépíteni a volt Szovjetunió energiahordozókban gazdag ázsiai köztársaságaival is.
Ha a kancellárasszony meghirdetett programjából látható előrelépés történik az alkotmányozási folyamat felélesztése és az energiapolitikai kérdések terén, akkor ez igen sikeres elnökség lesz. Miután Németország tölti be a G8 elnöki tisztét is, elméletileg a hatások összeadódhatnak. A párhuzamos szerepvállalásnak elsősorban az energiabiztonság érdekében folytatott tárgyalásoknál lehet szerepe.
Amúgy a soros elnökség programjában szó van még a társasági adózás alapjának egységesítéséről, az egyes országokban létező adókulcsok közelítéséről, az Európát fenyegető terrorizmus megfékezésére tett lehetséges intézkedésekről. Németország komolyan veszi a klímavédelem ügyét is: az Európa Tanács következő ülésén legalább 60 százalékos csökkentést szeretne vállaltatni a tagországokkal a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozóan 2050-re, sőt szívesen látná a természetvédelmi kérdéskört az európai alapokmányban is. A G8 konferencia tervezett programjában is szerepel az éghajlatváltozás problémája, valamint a tőkepiacok kontrollja és Afrika helyzete is.