Az MFB 2007-től továbbfejlesztette a 2003-2008-as időszakra kialakított stratégiáját, hiszen az abban megfogalmazott célok és alapelvek mostanra teljesültek. Nyártól a hazai vállalkozások már egy aktualizált, a jelen kihívásaira válaszoló kedvezményes hitelmechanizmussal találkoznak. Az új stratégia elkészítésének előrehozatalát több külső és belső tényező is motiválta.
- 2007-re megváltoztak a MFB működési feltételei egyrészt a nemzetközi vállalkozói és gazdasági-regulációs környezet változásai, másrészt az ország EU-tagsága, illetve a belső makrogazdasági folyamatok következtében. Miközben Magyarországon ma az uniós tagság miatt is a korábbinál erőteljesebben érvényesülnek a szabad tőke- és árupiaci mozgásokból eredő külpiaci folyamatok, a tagságnak van számos közvetett hatása is. Az egyik, hogy az uniós támogatások minden eddiginél nagyobb, számításaink szerint az összes magyar beruházás körülbelül hat százalékát elérő, gazdaságfejlesztési forrást jelentenek. A szinergiamechanizmusok révén - úgy gondolom - ez hosszú távon növeli az MFB-hitelek iránti keresletet is, még akkor is, ha rövid távon esetleg a piaci forrásoktól a vissza nem térítendő uniós források felé tereli a fejlesztési projekteket. Szintén a fejlesztési hitelek irányába hatnak az unió átalakított támogatáspolitikájában szereplő, a korábbinál magasabb vállalkozói önrész, illetve a küszöbértékre vonatkozó hazai elképzelések.
Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a szabad tőkepiacok hatására mára rendkívüli módon megerősödött a fejlesztési piaci verseny az egész világon. Ehhez az átalakult pénz- és bankpiachoz is alkalmazkodnia kell az MFB-nek, jóllehet speciális pénzintézetként nem versenytársa, hanem inkább partnere a kereskedelmi bankoknak. Maguk a fejlesztési források azonban egy piacon versenyeznek. Egyrészt a fejlesztési bank nemzetközi pénzpiaci és szabályozási lehetőségeit kihasználva igyekszünk a lehető legkedvezőbb költségű forrásokat hosszú távon a hazai fejlesztésekbe átcsoportosítani. Másrészt miután az MFB az amúgy is kedvezményes kamatokat csökkenteni nem tudja, a termékalkotási stratégiánkkal válaszolhatunk a megváltozott helyzetre. A stratégia alakítására, a fejlesztési források iránti keresletre mindezek mellett természetesen a makrogazdasági stabilizációs folyamatok is hatással vannak, illetve a megújult stratégiában már figyelembe kell venni azt is, hogy az euró majdani bevezetése átalakítja a hazai pénzpiacot.
A külső hatások legjelentősebb eleme a 2007-ben életbe lépett, a következő hétéves időszakot meghatározó EU-költségvetés, valamint az a tény, hogy az Európai Bizottság újraszabályozta az uniós támogatások teljes rendszerét. Született egy új konstrukció is JEREMIE néven, amelyben az egyes országok meghatározott célokra üzleti alapon adhatják tovább a vállalatok számára az európai uniós forrásokat. Az ehhez szükséges holdingalap működtetését az MFB 2006-ban létrehozott százszázalékos leányvállalata, a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. végzi.
- Elképzelhető, hogy Magyarország lesz az első uniós tagország, ahol a JEREMIE, az EU új elveken nyugvó támogatási modellje működő projektté válik az MFB erre a célra létrehozott leányvállalatán keresztül. Miben tér el a JEREMIE az eddigi uniós forrásoktól?
- Az uniós programok nagy része vissza nem térítendő támogatás, amelyet az egyes tagországok kapnak és oszthatnak el meghatározott célokra. A támogatáspolitikát szabályozó új direktíva azt mondja, hogy a pénz egy bizonyos hányadát a tagországok üzleti alapokon adhatják tovább meghatározott célokkal: egy alapon keresztül végezhetnek kockázati tőke jellegű befektetéseket, nyújthatnak mikrohiteleket, vagy fordíthatják hitelgaranciákra. A JEREMIE működési mechanizmusa nagyon leegyszerűsítve a Marshall-segélyre hasonlít: az államok segélyként kapják, és támogatott üzleti alapon adják az üzleti szférának. Vagyis ez már visszatérítendő uniós támogatás, amely az állam számára újratermelődő, folyamatosan kihelyezhető forrást képez. Előreláthatóan Magyarország 150 milliárd forintot különít el a JEREMIE-re, és a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.-n mint az MFB százszázalékos leányvállalata által létrehozott holdingalapon keresztül történnek majd a kihelyezések. A struktúrát az uniónak kell jóváhagynia.
#page#
- Egy hároméves konzultációs folyamat eredményeképpen az Európai Unióban a 2007-es költségvetéshez kapcsolódóan a versenypolitika és az állami támogatáspolitika teljes célrendszerét újrafogalmazták a lisszaboni célokhoz és a már említett átalakult gazdasági feltételekhez igazodva. Az új feltételek kialakításában az MFB az Állami Bankok Európai Szövetsége (EAPB) révén nagyon aktív szakmai szerepet vállalt. Mik a változás legfőbb elemei a már említett JEREMIE mellett?
2002-ben a gazdaságpolitikai filozófiához igazított stratégia másik fontos eleme volt a profiltisztítás, aminek eredményeképpen egy funkcióit tekintve egységes, átlátható rendszerben működő fejlesztési bank jött létre. Akkor már egy biztos uniós tagság tükrében alakult a stratégia, így az uniós állami támogatások feltételeit szabályozó rendszer a hazai állami tulajdonú fejlesztési bank működésében is érvényesült.
2004. május 1-jére az MFB által közvetített támogatások teljes egészében EU-kompatibilisek voltak, és az akkor kialakult, ma is működő belső notifikációs rendszernek köszönhetően az elmúlt három évben az EU egyszer sem találta a versenypolitikai elvekbe ütközőnek az MFB által közvetített fejlesztési hitel-, tőkefinanszírozási és támogatási programokat.
A 2007-ben életbe lépő stratégia és az ehhez kapcsolódó, júliustól elérhető megújuló termékkínálat a 2002-ben lefektetett és a mai napig a fejlesztési bank működését meghatározó alapelvek továbbfejlesztését jelenti annak érdekében, hogy az MFB struktúrája, céljai és az ennek tükrében megfogalmazott hitelprogramjai válaszoljanak a világ- és a hazai gazdaságban azóta bekövetkezett változásokra, segítve ezzel a versenyképességet és a felzárkózást.
Ugyancsak jelentősen bővült az úgynevezett csoportmentességek keretében nyújtható hitelek nagysága és köre is, és talán a legfontosabb változás, hogy az EU új költségvetési periódusában már az úgynevezett regionális támogatások is idetartoznak. A csoportmentesített támogatások rendszerének átalakítása azt is jelenti, hogy mostantól akár két-hárommilliárd forint összegű fejlesztési hiteleket igénylő beruházásokat is lehet kedvező kamatozású fejlesztési hitelekkel finanszírozni. A módosulások harmadik köre pedig, hogy a tőkebefektetések eddigi mechanizmusa egyszerűsödött. Persze mindezek mellett másfajta támogatások is nyújthatóak, de azokat az Európai Unió megfelelő intézményének külön eljárásban engedélyeznie kell.
- Az elmondottak tükrében milyen konkrét változások várhatóak az MFB stratégiájában?
- Az eddiginél is átláthatóbb, az intézményeket funkciók szerint elkülönítő operatív holdingként működő struktúrát hoztunk létre. Az ügyfélnek, ha van egy piacképes fejlesztési elképzelése - függetlenül attól, hogy az ország mely pontján és milyen fejlesztési céllal -, amely megfelel a hatályos törvényeknek, az ország gazdaságpolitikai célkitűzéseinek, az unió szabályrendszerének és persze a piacnak, akkor az MFB-nek rendelkeznie kell számára a kedvező pénzügyi támogatási konstrukcióval, amit vagy kereskedelmi banki partnerei révén, vagy közvetlenül nyújt. A de minimis szabályrendszerének és az állami támogatások struktúrájának átrendeződése következtében emelkedő keretösszegek teret engednek az eddigieknél magasabb összegű fejlesztési hitelek kihelyezésének is. Ehhez alkalmazkodva júliustól a "Sikeres Magyarországért" Hitelprogramok tartalma megújul és kibővül, a felhasználók számára a jelenleginél is átláthatóbb lesz, ami segíti számukra a választást. Szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni a vállalatok nemzetköziesedését elősegítő támogatásokra is, illetve bővül a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kiírt pályázatok önrészéhez kínált hitelek köre is.