Meglepetések helyett

Az uniós tagállamok adózási rendszerei különböznek egymástól, eltérő az adózási fegyelem is, és más módon, más eszközökkel hajtják be az adókat. Az adórendszerek különbözősége feltehetően még hosszabb ideig fennmarad — noha a tagállamok közötti jogharmonizációs folyamat zajlik –, mégis elképzelhető, hogy a csatlakozás után, ha nem készülünk fel rá, meglepetésekben lehet részünk. Idén nyáron, a csatlakozási tárgyalásokon Magyarországnak többek között sikerült túllépnie az adózásról szóló egyeztetéseken.

Nézzük, melyek azok a területek, ahol az eddigi magyar gyakorlaton változtatni kell!

Általános forgalmi adó

Várhatóan felülvizsgálják a teljes kedvezményes és tárgyi adómentes kört, és az eddigiek helyett új mellékletek kerülnek a törvénybe. Az eddig 0 kulccsal adózó termékek átkerülnek az 5 százalékos kulcs alá. Bár elvileg a 0 százalékos adókulcs fenntartása nem lehetséges, van rá példa az unión belül is (Finnországban, Írországban, Nagy-Britanniában többek között élelmiszerekre, gyógyszerkészítményekre, elektromos energiára, Belgiumban és Dániában könyvekre és újságokra használják).

A 12 százalékos kulcs alá tartozó termékek és szolgáltatások jelentős részét át kell emelni a 25 százalékos kulcs alá. Az ételszolgáltatás, a szilárd tüzelőanyag és a távfűtés a magyar derogációs kérelem alapján átmeneti időre a kedvezményes kulcs alatt maradhatnak. Ezek a változtatások 2002 vége előtt nem várhatók. Később felmerülhet, hogy csökkentik a normál, 25 százalékos kulcsot (ezt mostanában több szakmai érdekképviselet is javasolta), de ez egyelőre túl nagy bevételtől fosztaná meg az államkasszát.

A külföldi adóalanyoknak adható áfa-visszatérítés szabályai nálunk az adóalanyra nézve kedvezőbbek, mint a közösségi előírások. A csatlakozás időpontjában minden bizonnyal módosítják a visszatérítési határidőket és az értékhatárokat.

Jövedéki adó

Várhatóan folytatódik az alkoholtermékek kétféle (jelenleg hektoliter-fokonként 1590, illetve 1375 forintos) adómértékének közelítése, amíg egységessé nem válnak.
A cigaretta, a finomra vágott fogyasztási dohány és a köztes alkoholtermékek esetében az adó mértékét közelítik a közösségi minimumszinthez; ez például a dohánytermékek esetében 57 százalékos, míg nálunk jelenleg 40 százalék körüli.

A másik sikeresen előterjesztett derogációs kérelmünk alapján lehetőség lesz arra, hogy a házi fogyasztásra szánt gyümölcspálinka bérfőzése esetében 2007 végéig 51 százalékos kedvezményt kapjanak azok a szolgáltatók, amelyek termelése nem haladja meg az évi 200 hektoliternyi tiszta szeszt.
Várható még többek közt minimumadó bevezetése a fűtőolajra, az adóztatott ásványolaj-termékkör szűkítése, a visszaélések megakadályozására szolgáló intézkedések meghozatala, kereskedelmi adóraktárak létrehozása.

Személyi jövedelemadó

A magánszemélyek adóztatása a közösségen belül nem egyeztetett. Míg a római szerződés a közvetett adók esetén kifejezetten rendelkezik a jogkötelezettségről, a közvetlen adóknál csupán irányelveket bocsátanak ki. Annyi már bizonyos, hogy felül kell vizsgálni a jelenlegi vállalkozói adókedvezmények fenntarthatóságát, így a helyiadó-kedvezményeket is.
Bár nincs jogharmonizációs kötelezettségünk, a bírósági döntésekből leszűrhetően felül kell vizsgálni, hogy a magyar személyi jövedelemadó mely szabályai tartalmaznak olyan intézkedéseket, amelyek alkalmasak állampolgársági alapon történő megkülönböztetésre, illetve a letelepedés szabadságának korlátozására. Az új előírások várhatóan a csatlakozás napjától lesznek érvényben.

Társasági adó

A tagállamok társaságiadó-rendszerei között jelentős eltérések vannak; a mérték általában 30 százalék körüli.
A magyarországi adóztatás versenyképesnek tűnik: alacsony adómérték, általános nemzetközi jogelveknek megfelelő szabályozás. A csatlakozással fokozottabb tőkebeáramlás várható, de megtörténhet, hogy nő a hazai társasági adó mértéke.
Jelentős változás lesz, hogy a csatlakozás pillanatától nem lehet jogot szerezni adókedvezményekre. Az eddig megszerzettek a kifutásukig megmaradnának. Jelenleg a Magyarországon bejegyzett, külföldön tevékenységet végző (off-shore) cégek 3 százalékos társasági adó fizetésére kötelezettek (erről lásd a Piac és Profit 2001/10. számát), ez azonban ellentétes a közösségi rendelkezésekkel. Elképzelhető, hogy e téren is történik változás. A hazai adórendszerben a leányvállalatok osztalékának 20 százalékos forrásadó-terhelése sem konform az EU-szabályozással, mivel ott az anyavállat adózik a konszolidált nyereség után.

Adóigazgatás

A csatlakozás után még hangsúlyosabb szerepet kap az adó- és vámigazgatás. Az illetékeseknek növelniük kell az adóügyi ellenőrzések hatékonyságát. Kulcsfontosságú a tagállamok közötti együttműködés. A belső adóeljárási szabályok azonban lényegében érintetlenül maradnak, hiszen közösségi adó és azt beszedő hatóság nem létezik. Az egyes tagállamok forgalmiadó-bevételük egy részéből járulnak hozzá a közösségi forrásokhoz.

Adóharmonizációs kronológia

1991. A Társulási Megállapodás már rendelkezett az adóharmonizáció szempontjából legfontosabb jogszabályok közelítéséről (67–69. cikkely); a szövegben szereplő „amennyiben lehetséges” kifejezés azonban jelzi, hogy itt – szemben például egyes kereskedelempolitikai kötelezettségekkel – úgynevezett puha kötelezettségről van szó. A megállapodásban meghatározták a jogközelítés területeit is, amely kiterjed a közvetett (áfa és jövedéki adó) és a közvetlen adózásra (szja, társasági adó).

1995. A Fehér Könyvvel az EU igyekezett a csatlakozási folyamatot elősegíteni, ajánlásokat tett, és meghatározta a kulcsfontosságú intézkedéseket.

1997. Az országvéleményt a Társulási Bizottság kérdőívének válaszai alapján állították össze. Az adózásról szóló részben többek között a bevételi struktúráról, az adópolitika szerepéről érdeklődtek, a leglényegesebb kérdések azonban a forgalmi és jövedéki adókat érintették. Az országvélemény adózásról szóló részében azt a következtetést vonták le, hogy ha fennmarad az akkori jogharmonizációs ütem, Magyarország néhány éven belül képes lesz a forgalmi és jövedéki adókra vonatkozó szabályozás átvételére. A társasági adót illetően csak a csatlakozás után látják megvalósíthatónak a közösségi szabályozás átvételét.

1997. A Csatlakozási Partnerség intézményéhez kötődik az Agenda 2000 nevű program. Feladata egyrészt a különböző támogatási formák összefogása, másrészt a pályázók meghatározott program alapján történő felkészítése volt. Az adózást illetően a magyar forgalmi adó további harmonizációjára, valamint az ellenőrzési eljárások megerősítésére hívták fel a figyelmet. Itt írták elő az úgynevezett Nemzeti Programok elkészítését is.

1998. Az útvonaltérkép (Road Map) nevű, egyéni felkészülést elősegítő program stratégiai célokat határozott meg. A jó néhány, adózást érintő követelmény közé tartozik, hogy az érintett adózókat megfelelő időben tájékoztassák a csatlakozás után várható új ellenőrzési eljárásokról és az új bevallási rendszerről.

1998. A csatlakozási tárgyalások hivatalosan március 30-án indultak meg Brüsszelben. Az első szakasz az átvilágításé volt, és annak második részében már kétoldalú tárgyalások folytak, ahol a magyar fél jelezte azokat a területeket, ahol átmeneti mentességet szeretne kérni.

2001. Az adózási fejezetet – a tőke és a munkaerő szabad áramlásáról szóló egyeztetéseken túl – idén nyáron sikerült lezárni. Ez azért is nagy dolog, mert ebben a kényes témában a csatlakozni kívánó országok közül Magyarországnak elsőként sikerült megállapodásra jutnia.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo