Már robog az Expressz

A minden eddiginél nagyobb privát számítógépesítési program sok ellenzőre talált. Kritizálták a nyerteseket, a gépválasztékot, a jogosultak körét, az árakat. Az eladási statisztikák azonban meredeken fölfelé törnek. Ennek ellenére nem árt vigyázni, mert a kedvezmény ördöge a részletekben búvik meg.

A Sulinet Expressz (SE) program meghirdetésekor százezres nagyságú gépeladást prognosztizáltak a szakemberek. (E cikk írásakor mintegy hatezer komplett gépet és mintegy nyolcezer kiegészítő eszközt adtak el, a forgalom azonban viharosan nő. Mire ezek a sorok megjelennek, az eladások összértéke várhatóan eléri a kétmilliárd forintot.) A program hivatalos indoklása elsősorban a családok informatikai eszközeinek bővítését, az ifjúság számítógépes kultúrájának növelését, tehát a jövő generáció felzárkóztatását hangsúlyozzák.

A nem hivatalos háttérbeszélgetéseken azonban kiderül: a szakemberek jól tudják, hogy ezzel az akcióval jelentős piaci segítséget nyújtanak a honi számítógép-kereskedőknek is, nem beszélve azokról a titkos reményekről, amelyek a régi, gagyi gépek modernizálásáról vagy kicseréléséről, valamint a szürke- és a feketekereskedelem visszaszorításáról, a lopott szoftverek legalizálásáról szólnak.

Valljuk be, ezek a remények nem is annyira földtől elrugaszkodottak. Az illetékesek a „célközönség” körét igen szélesre szabták: a kedvezményre nem csupán a pedagógusok, egyetemi előadók és nappali tagozatos egyetemisták, felnőttképzésben részt vevők jogosultak, hanem minden iskolás gyermek szülei, eltartói is. Vagyis legalább 2,2–2,4 millió ember. A családok pedig még igencsak gyengén ellátottak számítógéppel. A statisztikák szerint Magyarországon a háztartások 17 százaléka rendelkezik otthoni számítógéppel, amelyek jelentős része műszakilag elavult. Ugyanez az arány az Európai Unióban közel 60 százalék. Az internetkapcsolatok mértéke nálunk csak 9 százalék. Van tehát hová fejlődni.

Mindenkinek bonyolult

A Sulinet konstrukciója ugyanakkor meglehetősen bonyolult. A meghirdetett pályázaton cégek, konzorciumok indultak konkrét gépekkel, konfigurációkkal. A minisztérium szerint gyakorlatilag minden olyan pályázó nyert, aki korszerű és ellenőrizhetően „fehér”, tehát legálisan importált gépeket, alkatrészeket ígért.

Tény, hogy 54 konzorcium 66 csomagját fogadták el. Ez a két szám önmagában is beszédes. Magyarországon, ahol a pályázatokon néhány nyertes szokott csak lenni – és a vesztesek gyakran bundát kiáltanak –, igen szokatlan, hogy félszáznál is több a nyertes. S ha belegondolunk, ilyen nagy számú nyertessel nem lehet „bundázni”, tehát ez önmagában valószínűsíti a „tiszta” pályáztatást.

A gyakorlatban az eladások igen szigorú, mondhatni: bürokratikus procedúrákat követelnek meg, részletes dokumentációval, hologramos matricával, visszakereshető szerződésekkel. Ez a bürokratikus eljárás csak részben magyarázható az adókedvezmény szigorával, talán sokkal inkább a bújtatott szürkeimportot akarták kiszűrni vele az illetékesek.

Nem könnyű azonban az adókedvezményt igénylők helyzete sem. Megint csak afféle magyaros megoldással állunk szemben: a legrosszabbul az jár, aki egyszerűen bemegy egy autorizált boltba, vesz a hivatalos listáról egy komplett számítógépcsomagot, és azt egyből kifizeti. Ő valószínűleg a legkisebb kedvezményre számíthat (lásd erről keretes írásunkat). Minden, ennél bonyolultabb vásárlási technika - így tartós bérlet, lízing, a gépek alkatrészenként és perifériánként való összeszedése, lehetőleg két vagy több emberrel (értsd: két vagy több adóbevallással) - csak nagyobb kedvezményt eredményezhet.

Gagyi vagy márkás?

A legnagyobb vitát a gépek minősége és ára váltotta ki. Sokan váltig állítják, hogy a kínálat tele van ócska, gagyi gépekkel, amelyek néhány éven belül hatalmas szervizigényt generálnak.

Hogy milyen a kínálat, azt mindenki maga eldöntheti. Az interneten végignézhetők a kínálati listák, a százezer forintos gépektől a milliósokig. Olcsó hardveráruházak kínálják a termékeiket nagyon-nagyon alacsony áron, s közben megkaphatók a minőségi, márkás szerkezetek, laptopok, profi munkára alkalmas Macintoshok is.

Németh Imre, az egyik, mintegy évi 30 milliárdos forgalmú értékesítőhely egyik tulajdonosa szerint igen sajátos, s egyben jellemző a vásárlási arány:

- Nálunk elsősorban a márkás alkatrészekből összeszerelt gépek közép- és felső kategóriája a legkeresettebb. Ezek ára 150 ezer és 215 ezer forint között, a műszaki tartalomtól függően változik.

Ezt gyakorlatilag megerősíti a program lebonyolításáért felelős Educatio Kht. igazgatójának, Borbola Istvánnak a tapasztalata. Szerinte a jó minőségű, de no-name konfigurációk iránt nagyságrendekkel nagyobb a kereslet, mint a márkás PC-k vagy a laptopok iránt. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az egyik hardveráruháznak megéri a kereskedelmi televíziók méregdrága „prime time” idejében hirdetni SE-gépeit, meglepően alacsony áron.

Kérdéses lista

Annyit azért nagy biztonsággal megállapíthatunk, hogy a mai no-name gépek is minőségi osztályokkal különbek a régi 386-os és 486-os gépeknél. Tehát, ha elfogadjuk, hogy a Sulinet Expressz választéka iránti kereslet nagyjából tükrözi a magyar átlagot - az általános számítógép iránti kereslet összetételét -, akkor is hatalmas minőségi haladást láthatunk.

Azt már senki nem kommentálja a piacon, hogyan is állt össze ez a bizonyos kínálati csomag. A legfeltűnőbb, hogy az adókedvezményre jogosító áruk közé bekerültek a digitális fényképezőgépek is. Magyarán: egy digikamera vásárlása után komoly adókedvezmény jár.

Ha valaki úgy gondolná, hogy a horvát tengerparton, naplementében való fényképezkedés megérdemli az adózó közösség támogatását…, nos, az ilyen véleménnyel e cikk szerzője, igen enyhén szólva, nem ért egyet. Meggondolandó ugyan az az érv, hogy a digitális fényképezés az audiovizuális kultúra része, de vajon akkor miért nem kaphatunk kedvezményt a digitális videokamerák után is? Állókép igen, mozgókép nem?

Szóval: a részletekben lehet még érthetetlen dolgokat találni.

Árak kordában tartva

A másik jelentős, elterjedt vád a bújtatott árdrágítás. Nevezetesen: a kereskedők ügyesen „rácsapnak” 5–10 százalékot az árakra, tekintve, hogy a vevők ennél sokkal többet nyernek az adókedvezménnyel. A piac fősodrában élő Németh Imrének erről igen gyakorlatias véleménye van:

- Ez itt valódi piac. Több mint ötven szállító 66 pályázata 1800 értékesítési ponton versenyez egymással. A magasabb áron kínált terméket a vevő a szomszéd boltban veszi meg. Ezt senki nem engedheti meg magának. Az áremelés itt egyszerűen öngyilkosság volna.

Ha végignézzük a kínálati katalógust, nem találunk kirívóan és aránytalanul drága elemeket. Talán azért sem, mert az internet segítségével nagyon könnyű az összehasonlítás.

Mindent összefoglalva: az Expressz, úgy tűnik, nagy sebességgel száguld. Nyilvánvaló, hogy az év utolsó két-három hónapja lesz a program legintenzívebb szakasza, már csak a közelgő adó-visszatérítés reményében is. Az is valószínű, hogy ez a program megköveteli a költségvetéstől, hogy lemondjon jó néhány százmillió vagy akár néhány milliárd forintról. Ám egészen bizonyos, hogy a hazai általános számítógépes kultúra sokat köszönhet majd ennek a programnak.

És így ennek az expressznek már nincs is sok köze az iskolákhoz.


Sós Péter János

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo