Lapos világ: Globalizáció 3.0

A New York Times háromszoros Pulitzer-díjas publicistája a globalizáció legújabb fázisáról ír The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-First Century című kötetében. Az optikai kábelekkel összekötött világ kidomborította az üzleti folyamatok helyfüggetlen jellegét: a világ lapos lett, és mindenki egyenlő esélyekkel indul benne, legalábbis a megrögzött globalizációhívő szerző, Thomas Friedman szerint. Az új viszonyok egyenrangú felek közötti horizontális együttműködést kívánnak.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Közismert, a nagy multik telefonos ügyfélszolgálatait kihelyezték Indiába, mégis, nehéz elképzelni, hogy az ügyintéző a vonal túlsó végén nem a közelben van. Nem egykönnyen esett le a tantusz Friedmannek sem, akit 2004 elején ért a felismerés, amikor az elnökségért induló John Kerry az amerikai munkahelyek csökkenése és az outsourcing kapcsolatának feszegetésével próbált voksokat szerezni.

Bangalore-i interjúalanyai készek voltak Friedmannek szoftvert írni, megcsinálni a könyvelését - az egyik cég 400 ezer adóleírást intéz amerikai ügyfeleinek évente -, vagy elemezni a röntgenfelvételeit. Az outsourcing többé nem a mechanikus munkafázisok kiszervezését jelenti: „a »Made in China« címkéből »Designed in China« lesz, végül kínai találmány és fejlesztés".

„Húsz éve az ember inkább közepes tanuló akart lenni egy amerikai egyetemen, mint zseni Sanghajban. De ma?" - mondja Bill Gates. Kínában japánul beszélő kínaiak tízezrei írják a szoftvereket japán és amerikai multiknak. A Ramadán-lámpásokat Kínából importálják az arab világba, akárcsak Mexikóba a városok védőszentjeinek szobrait. A JetBlue légitársaság telefonos foglalásait otthonülő amerikaiak végzik - például Betty néni a hálószobájában, vele beszélt Friedman. Az autós McDonaldsoknál a „kaputelefonban" egy másik állambeli központ veszi fel a rendelést.

A globalizáció első korszakában - Amerika felfedezésétől a 1800-as évekig - gyarmatosító nemzetek mozgatták a terjeszkedést a természeti kincsek megszerzéséért, a második időszakát - 2000-ig - a magántársaságok irányították, a piacok és az olcsó munkaerő megkaparintásáért. Az ezredfordulón Friedman szerint kis közösségek és főleg az egyén alkotják a globalizáció elsődleges hajtóerejét -a  bőrszín és etnikum teljes spektrumán. A könyv e központi feltevése azonban nem egyértelműen következik a céges példákból. Hol látja a szerző az individuális tényező térhódítását?

Friedman sorra veszi a tíz „világlaposító" tényezőt a berlini fal ledőlésétől a Windows operációs rendszer elterjedésén át a Netscape 1995-ös tőzsdére lépéséig, amely elindította a dotkommániát. Egytrillió(!) dollárnyi „őrült" befektetés áramlott a technológiai szektorba, a telkomkonszernek ebből behálózták a világot optikai kábelekkel, a többszörös kapacitások miatt pedig alacsonyak lettek a kommunikációs tarifák. Létrejött egy irdatlan nagy platform az emberek közötti kapcsolódásra és együttműködésre. Ez felerősítette az üzleti kooperáció több módját, mint például az outsourcing (munkakihelyezés), az offshoring (szerződéses /be/gyártás), a nyílt forráskódú programozás, az on-line feltöltés, továbbá néhány újszerű metódus is élre tört. Például a beszállítói „láncolás", supply chaining: a vállalatok karcsúsodtak, hatékonyan az aktuális munkafázisokhoz, és valós idejű eladásaikhoz szabták fizikai eszköztárukat. A Wall Mart éppúgy erre a modellre épít, mint az Al-Kaida. Amikor a Wall Mart egyik boltjából megvesznek egy terméket, a helyére Kínában elkezdik gyártani az újabb példányt. Nem előbb, nem később. Vagy ha elromlik egy Toshiba-laptop, Amerikában elegendő bevinni a UPS futárszolgálat fiókjába. Azt hinnénk, ők csak elszállítják. Pedig a UPS-alkalmazott lesz az, aki a cég repterén megszereli a laptopot, a Toshiba hozzá sem fog érni. Mert a karbantartást insource-olta. Cégek százai-ezrei csak a márkanevet és a marketinget adják „saját" termékükhöz.

Az alá-, fölérendeltségi viszonyok helyett az értéket ma horizontálisan hozzák létre egyenrangú, együttműködő felek. A fejlődő országok szegény lakosságának horizontális habitusú megkeresése is vezethet eredményekhez a termékek rájuk sózása helyett, ami a régi, vertikális attitűdöt jellemezte: a Hewlett Packard így jött rá, hogy India egymilliárd szegényének az áram nélküli falvakba napelemmel működő fényképezőgépeket és fotónyomtatókat gyártson (az igazolványképek készítéséhez).

Globomán lelkesedésében a neoliberális Friedman félrevezetően használ egyes adatokat: a Világbankot idézve a Kínában és Indiában létminimum - napi egy dollár - alatt tengődők számának csökkenéséről beszél, de arról nem: vajon most nem másfél dolláron tengődnek-e ezek a tömegek? Azt sem köti olvasója orrára, hogy a Wall Mart csak alkalmazottai 40 százalékának fedezi az egészségbiztosítását.

Több kritikusa felrótta neki, hogy nem ad meggyőző magyarázatot arra, szerinte miért a globális kereskedelem korunk legfőbb „sztorija", és nem a globális terror, mivel az országhatárok továbbra is a globális hatalomszerkezet alapkövei. Megmosolyogtató a szerző azon vélekedése, hogy az a két ország, amelyik egy multinak végez kiszervezett munkát, nem fog háborúba lépni egymás ellen, mert úgymond „ágyastársak". A gondolatot egy korábbi könyvéből (The Lexus and the Olive Tree) fejlesztette tovább, ahol a McDonaldsszel rendelkező országok békéjén filozofált. Egy fejezetet leszámítva figyelmen kívül hagyja a szegény országokat, és olyan problémákat, mint a helyi kultúrák háttérbe szorulása, a munkaerő kizsákmányolása, a korrupció vagy a környezetszennyezés. A Nobel-díjas Joseph Stiglitz túlzásnak tartotta a „lapos világ" koncepciót, s Pankaj Ghemawhat harvardi professzor azzal hozakodott elő cáfolatként: az on-line adatforgalom, a telefonhívások és a befektetések 90 százaléka továbbra is helyi, más szóval belföldi! Talán az emberi tudat és a társadalmi tudatosság nem nőtt fel az új eszköztár globális kiaknázására.

Egy olyan világban, ahol logisztikailag minden kivitelezhető, a képzelőerő és kreativitás lesz a legnagyobb versenyelőny, szól Friedman konklúziója. Az egyéni cselekedetek által generált biznisz vagy társadalmi hatóerő azonban nem hagyható figyelmen kívül még akkor sem, ha ez részben kívül reked a GPD látókörén. Ennek tanulmányozására és mérésére Friedman a Gross Individual Product bevezetését javasolja.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo